Na początku listopada do polskich salonów wjedzie Kia Stinger po face liftingu. Wiadomo już, jakie dokładnie zmiany przeszedł flagowy model marki. Zmiany zewnętrzne są symboliczne. Za to jeżeli chodzi o wnętrze, to poprzeczka została postawiona jeszcze wyżej. Zobaczcie, jaki jest Stinger 2021.
Stinger 2021. Dobre stało się jeszcze lepsze?
![Stinger 2021. Dobre stało się jeszcze lepsze?](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/KiaWiarnia_11.png)
Spis treści:
Od debiutu sportowej Kii minęły dokładnie trzy lata. Bez dwóch zdań była to jedna z największych premier 2017 roku w całym motoryzacyjnym świecie. I jednocześnie najbardziej zaskakująca. Bo w czasach, kiedy większość firm „kastruje” nawet swoje flagowe modele, obcinając im cylindry czy zmniejszając pojemność, Kia pojechała pod prąd. Dała nam praktyczny czterodrzwiowy i pięcioosobowy samochód z silnikiem V6 o pojemności 3,3 litra, do tego niebanalną stylistykę i sportowe osiągi. W segmencie marek popularnych to było coś naprawdę wyjątkowego i nietuzinkowego. I tak zostało do dzisiaj. Ale Koreańczycy wychodzą z założenia, że kto stoi w miejscu, ten się cofa. Dlatego nie zwlekali i dość szybko zafundowali autu kurację odświeżającą.
Stinger 2021 z zewnątrz
Po trzech latach od inauguracji auto nadal wygląda dobrze. Nawet bardzo dobrze. Oryginalnie. Inaczej. Ponadczasowa sylwetka z ostro narysowanym przodem, długą maską i miękko opadającym ku tyłowi dachem jest na tyle atrakcyjna, że nie trzeba było zbyt dużo kombinować. Przodu nie zmieniono wcale, bo nie było takiej potrzeby – już trzy lata temu auto miało skrętne lampy LED czy wloty po bokach zderzaka zaprojektowane tak, by poprawiały aerodynamikę i jednocześnie chłodziły hamulce Brembo.
Z tyłu zmieniono lampy, które nie tylko mają inny wygląd. Dolna część kloszy jest przydymiona, wyraźnie zarysowano kierunkowskazy składające się z 10 diod LED, a obie lampy połączono pasem świetlnym przebiegającym przez całą szerokość klapy bagażnika. Przy włączonych światłach cały ten pas świeci, optycznie jeszcze poszerzając nadwozie (podobnie jak np. w najnowszych modelach Porsche) i nadając mu agresywności.
![Kia stinger tylne lampy](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/Zrzut-ekranu-2020-10-23-o-10.50.13.jpg)
Drugą i jednocześnie ostatnią zmianą, po jakiej możemy poznać Stingera MY’21, jest zupełnie nowy wzór 19-calowych felg aluminiowych. Osobiście bardziej podobały mi się te „stare”, ale na tych nowych samochód wydaje się lżejszy. I nie wykluczone, że tak jest w rzeczywistości, bo nowe felgi mają cieńsze ramiona. To z kolei wróży niższą masę resorowaną, czyli ciut lepsze prowadzenie. Ciekaw jestem, czy tak będzie w istocie.
![stinger 2021 facelifting](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/Zrzut-ekranu-2020-10-23-o-10.49.59.jpg)
Stinger 2021 w środku
Tutaj zmian jest znacznie więcej i od razu rzucają się w oczy. Kia otwarcie mówi, że odświeżając wnętrze, postawiła przede wszystkim na lepsze materiały, jeszcze lepszy montaż i najnowszą technologię.
I tak na fotelach pojawiła się nowa, zamszowo-skórzana tapicerka z czerwonymi przeszyciami. Zamszem obito też deskę rozdzielczą i na niej też pojawiły się czerwone przeszycia na całej szerokości. Mamy je też na kierownicy i boczkach drzwi, a do tego czerwone pasy bezpieczeństwa. Mniam! Takie czarno czerwone zestawienie wydaje mi się idealnie pasować do charakteru auta. Jest i sportowo, i elegancko. W opcji będzie można zamówić skórę Nappa w kolorze czarnym lub czerwonym (z wentylacją foteli).
![Stinger po liftingu wnętrze](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/177893-ck-pe-21my-eu-lhd_maindash_rgb.jpg)
Drugim elementem rzucającym się w oczy po zmianach jest ekran nawigacji. Stary, 8-calowy z grubą ramką został zastąpiony nowym, znanym już z innych modeli marki (np. XCeeda czy Sorento). Ma 10,25 cala, rozdzielczość HD, usługi UVO Connect (TUTAJ przeczytacie o nich więcej), możliwość dzielenia ekranu, możliwość obsługi dwóch smartfonów jednocześnie etc. Z jego poziomu można też włączać specjalnie zaprogramowane seanse relaksacyjne, a także sterować inną nowością – oświetleniem kameralnym (zwanym też ambient), które ma 64 kolorów.
![stinger 2021 fl](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/178005-ck-pe-21my-eu-lhd_bvm.jpg)
Zegary przed kierownicą pozostały klasyczne, dodano jedynie chromowaną obwódkę. Super. To moim zdaniem też podkreśla sportowy charakter samochodu, szczególnie że prędkościomierz jest wyskalowany do 300 km/h. Zmienił się nieco jedynie ekran komputera pokładowego, znajdującego się pomiędzy zegarami. Ma nową kolorystykę i może wyświetlać obraz z kamer umieszczonych w lusterkach bocznych. Zegary Stingera to generalnie świetny przykład tego, że można w udany sposób połączyć klasykę z nowoczesnymi technologiami. Nie trzeba od razu stosować jednego, wielkiego, cyfrowego wyświetlacza. Przynajmniej w autach ze sportowym duchem.
Co zmieniło się w silnikach?
Zostaje z nami tylko jedna wersja silnikowa, ta najmocniejsza – podwójnie doładowany motor V6 o pojemności 3,3 litra i mocy 370 koni (tak, 370 a nie 366, jak w ostatniej wersji sprzed liftingu). Słyszałem coś o nieco innym zestrojeniu motoru, dzięki czemu ma być bardziej spontaniczny, jeszcze lepiej reagować na wciśnięcie gazu. Ale to nie są potwierdzone informacje, zweryfikują je dopiero testy.
![Kia stinger po liftingu](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/178112-150-ck-pe-21my-eu-lhd_control-driving-1.jpg)
Silnik 2.0 T-GDi znika z oferty, ponieważ cieszył się mniejszą popularnością niż wersja GT z sześciocylindrowcem pod maską. Po prostu nie ma sensu utrzymywać dwóch mocnych wersji na rynku, gdzie Bruksela nalicza kary za każdy gram CO2 wyemitowanego ponad normy. Cieszmy się, że w ogóle Stinger GT z nami zostaje. Dziś na taki gest stać niewielu producentów. Sama Kia mówi wprost, że może sobie na to pozwolić, ponieważ zelektryfikowała wiele innych swoich modeli. Mówiąc krótko, XCeed i Ceed kombi PHEV, e-Niro, e-Soul czy nowe Sorento Hybrid pomogły na tyle obniżyć emisje dla całej gamy, że Stinger jest bezpieczny. Przynajmniej na razie. I oczywiście nadal ma napęd na cztery koła i ośmiobiegowy automat.
![stinger napęd na cztery koła](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/ckpe21myeulhd_awd.jpg)
Zdalne uruchamianie i najnowsze systemy bezpieczeństwa
Stinger 2021 dostanie również systemy wsparcia kierowcy najnowszej generacji. Wśród nich między innymi:
- Forward Collision Avoidance Assist, czyli system zapobiegający kolizjom na skrzyżowaniu podczas skrętu w lewo;
- Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC), czyli tempomat sugerujący się danymi z nawigacji. Automatycznie dostosowuje on prędkość do ukształtowania drogi, gdy np. wjeżdżamy w ostry zakręt i za szybko jedziemy;
- Safe Exit Warning (SEW), czyli ostrzeganie o aucie nadjeżdżającym z tyłu podczas otwierania drzwi;
- Highway Driving Assist (HDA), czyli asystent jazdy po drogach ekspresowych i autostradach. Aktywuje się go za pomocą jednego przycisku i włącza w ten sposób m.in. asystenta utrzymania pasa ruchu, inteligentnego asystenta znaków drogowych i aktywny tempomat.
![stinger silnik](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/Zrzut-ekranu-2020-10-23-o-10.51.02-1.jpg)
![stinger 2021 systemy bezpieczeństwa](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/Zrzut-ekranu-2020-10-23-o-10.50.51-1.jpg)
Do tego na pokładzie pojawi się też Blind-Spot View Monitor (BVM), który zadebiutował kilka tygodni temu w nowym Sorento. Po włączeniu kierunkowskazu, kamery umieszczone pod lusterkami bocznymi wyświetlają obraz martwego pola na wyświetlaczu centralnym między zegarami.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Jak działają i za co odpowiadają najnowsze systemy bezpieczeństwa
Stinger 2021 będzie też pierwszą Kią, w której będzie można zdalnie uruchomić silnik za pomocą kluczyka. Stojąc w odległości do 10 metrów wystarczy wcisnąć przycisk Hold na pilocie i przytrzymać go przez 4 sekundy. Auto samo się uruchomi. Powtórne wciśnięcie „Hold” wyłączy motor. Jeżeli tego nie zrobimy, sam zgaśnie po 10 minutach.
![Kia stinger wygląd fl](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/178972-72-05_lhd_turned_300_rgb-1.png)
Teoretycznie zatem można sobie w ten sposób rozgrzewać samochód zimą, zanim do niego wsiądziemy. Trzeba jednak wziąć po uwagę, że polskie przepisy nie do końca dopuszczają taką możliwość. Kodeks drogowy mówi, że „za używanie samochodu w sposób, który powoduje uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska i nadmiernym hałasem oraz za pozostawianie pracującego silnika w czasie postoju w terenie zabudowanym grozi kara 100 zł”. A co w sytuacji, gdy robimy to poza terenem zabudowanym? Albo na własnym podwórku? Tego przepisy już nie precyzują.
![stinger jaki kolor](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/Zrzut-ekranu-2020-10-23-o-10.51.19.png)
Ile to będzie kosztowało?
Stinger GT podrożał. O całe… 2000 zł, co oznacza że za wersję po liftingu zapłacić trzeba 239 900 zł. U żadnej innej marki nie kupicie tylu koni w rodzinnym aucie za tak niewiele. I jeszcze z takim wyposażeniem.
Już w standardzie będzie m.in. nowy ekran multimedialny z UVO Connect i obszerny pakiet systemów bezpieczeństwa, łącznie z asystentem skrętu w lewo, utrzymania pasa ruchu czy automatycznego dostosowywania prędkości do obowiązujących ograniczeń. Za 5000 zł będzie można dokupić pakiet Prestige Line, w skład którego wejdzie m.in. Blind Spot View Mirror, system bezpiecznego wysiadania, kamera 360 ̊i ładowarka indukcyjna. Poza tym pakietem jedynymi opcjami będą: tapicerka ze skóry Nappa z wentylacją foteli (3000 zł) i elektrycznie sterowane szklane okno dachowe (4000 zł).
![stinger fl wyposażenie](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2020/10/Zrzut-ekranu-2020-10-23-o-10.51.31.jpg)
Cieszy mnie, że Koreańczycy nie stawali na głowie i nie próbowali na siłę ulepszać Stingera 2021. Zrobili tylko to, co było mu potrzebne – bardziej zadbali o wnętrze, dołożyli nowoczesne multimedia i najnowsze systemy bezpieczeństwa. Bo dokładać do niego emocji z pewnością nie trzeba było.
Powiązane
![Rok 2024 w motoryzacji. Było, ale nie minęło](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2025/01/Kia_EV9_WCOTY-1764.jpg)
Kia i rynek Aktualności Modele Sportage
Rok 2024 w motoryzacji. Było, ale nie minęło
31 grudnia, 2024
Zwolnienia w europejskich koncernach, strefa czystego transportu w Warszawie, Kia czwartą najchętniej wybieraną marką w Polsce, boom na ładowarki do…
![Czym jest wspomaganie kierownicy i czy każde auto je ma?](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2025/01/AZ3I7688.jpg)
Aktualności Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Spalinowy Technologia
Czym jest wspomaganie kierownicy i czy każde auto je ma?
22 grudnia, 2024
Gdyby nie wspomaganie układu kierowniczego, to około 90 proc. wszystkich kierowców nie byłoby w stanie na postoju przekręcić kierownicy choćby…
![Rejestracja nowego samochodu krok po kroku. Formalności](https://kiawiarnia.pl/wp-content/uploads/2024/12/AdobeStock_49778668-1-1-min-scaled.jpeg)
Rejestracja nowego samochodu krok po kroku. Formalności
20 grudnia, 2024
Spełnienie motoryzacyjnego marzenia o nowym samochodzie z salonu to ekscytujący moment, który wiąże się także z koniecznością dopełnienia formalności, które…