UVO, czyli zdalnie sterowana Kia

Kia uruchomiła usługi cyfrowe, dzięki którym z poziomu smartfona można sprawdzać wiele rzeczy związanych z autem i częściowo je obsługiwać. Sprawdziłem, jak działa system UVO Connect i co dokładnie można dzięki niemu zrobić.

UVO, czyli zdalnie sterowana Kia

    Spis treści:

W jakich modelach to działa?

Tych wyprodukowanych w 2020 r. wyposażonych w nowy system multimedialny o przekątnej 10,25 cala (rodzina Ceeda, e-Soul, Niro, nowe Sorento), jak i w niektórych modelach z 8-calowym ekranem (np. Sportage). Usługa pojawi się także w modelach Picanto, Rio i Stonic po liftingu, których produkcja rozpocznie się niebawem. No i oczywiście we flagowym Stingerze, ale już tym po faceliftingu, który ma mieć miejsce jeszcze w tym roku.

Jak sprawdzić, czy Wasze auto obsługuje UVO Connect? Najprościej w głównym menu nawigacji sprawdzić czy dostępna jest ikona UVO. Jeżeli nie, to można jeszcze sprawdzić menu Ustawienia – Dane/Sieć. Tam po lewej stronie powinna pojawić się zakładka UVO.

Czy można „dograć” taką funkcję do samochodu np. w serwisie? Niestety nie, ponieważ nie jest to tylko kwestia softu. Auta z UVO posiadają nawigację z wbudowaną kartą e-sim, umożliwiającą transfer danych.

Jak rozpocząć?


1. Włączamy UVO w aucie
(polecenie „Aktywuj UVO”, trzeba zaakceptować regulamin i zapoznać się z warunkami prywatności). Na końcu wyświetli się komunikat „UVO jest aktywny” i podana będzie data, do kiedy będziemy mogli korzystać z niego całkowicie za darmo – obecnie to 7 lat, czyli okres gwarancji na nowy samochód. W tym czasie nie płacimy żadnego abonamentu, ani nie ponosimy innych kosztów związanych z używaniem systemu.

2. Instalujemy w swoim smartfonie aplikację Kia Uvo Connect – jest dostępna w App Store (na urządzenia Apple) i Google Play (smartfony z Androidem).

3. Po zainstalowaniu odpalamy aplikację i rejestrujemy się. Cały proces jest bardzo czytelny i intuicyjny. Po kliknięciu w polecenie „Utwórz konto” będziemy musieli wybrać kraj (Polskę oczywiście), zaakceptować regulamin, informacje o ochronie prywatności, a następnie podać naszego maila, datę urodzenia, utworzyć hasło do profilu. Po uzupełnieniu wszystkich danych klikamy „Zaloguj się” i już tylko musimy przepisać kod weryfikacyjny, który dostaniemy SMS-em (dlatego bardzo ważne jest podanie właściwego numeru telefonu, tego na którym zainstalowana będzie aplikacja).

Uwaga! Może się zdarzyć, że aplikacja domyślnie uruchomi się w języku angielskim. Wówczas klikamy w menu (trzy poziome paski w lewym górnym rogu) i klikamy na ikonkę flagi, jaka wyświetli się na dole rozwiniętego menu. Tam ustawiamy język polski.

Jak dodać samochód?

Gdy mamy już konto, idziemy do samochodu i go uruchamiamy. Po odpaleniu aplikacji w smartfonie na głównym ekranie pojawi się polecenie „Dodaj pojazd”. Klikamy w nie i aplikacja poprosi wówczas o podanie numeru VIN pojazdu. VIN najszybciej znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym albo na podszybiu od strony kierowcy. Wpisujemy go (wielkość liter nie ma znaczenia) i klikamy „Wyślij kod weryfikacyjny do pojazdu”. Na ekranie multimedialnym auta automatycznie wyświetli się informacja, że kod został pobrany. Klikamy „Tak” i przepisujemy wyświetlony kod na smartfona. Na koniec pozostaje już tylko kliknąć „Dodaj pojazd”.

Uwaga! Jeżeli po wpisaniu numeru VIN w aplikacji wyświetli się komunikat, że nie można odnaleźć auta, należy sprawdzić, czy prawidłowo aktywowaliśmy usługę UVO w aucie i być może raz jeszcze przeprowadzić ten proces (patrz punkt 1. powyżej)

Od tej pory możemy korzystać z systemu UVO Connect.

Możliwe jest oczywiście dodanie więcej niż jednego samochodu (żony, dziecka, pracownika) a także dzielenie pojazdu z kilkoma użytkownikami (maksymalnie z pięcioma). Wchodzimy wówczas w główne menu (trzy poziome paski w lewym górnym rogu), klikamy „zmień” przy nazwie auta wyświetlonej na samym dole, a następnie „dodaj” w prawym górnym rogu.

Jakie dane można odczytać?

Ekran główny. Domyślnie po odpaleniu aplikacji w smartfonie widzimy mapę, a na niej aktualne położenie samochodu na podstawie GPS. Mapę można przesuwać, przybliżać i oddalać dokładnie tak, jak to ma miejsce w przypadku innych map. Ponadto na górze podany mamy szacunkowy zasięg auta na paliwie, jakie mamy w zbiorniku oraz na energii, jaka pozostała w akumulatorach (w modelach elektrycznych i hybrydach plug-in). Dodatkowo, po kliknięciu ikonki z autem w kółku narysowanym przerywaną linią (w górnej lewej części ekranu) na mapie zostanie wyświetlony niebieski okrąg, pokazujący dokąd orientacyjnie dojedziemy na paliwie i energii, jakie zostały w aucie.

Podróże. Wyświetli się nam kalendarz. Po kliknięciu w datę, jaka nas interesuje, wyświetlą się informacje o wszystkich odbytych tego dnia jazdach, czasie ich trwania, pokonanych kilometrach oraz prędkości (średniej i maksymalnej). Fajna rzecz, szczególnie gdy dzielimy się samochodem z innymi członkami rodziny, albo gdy chcemy kontrolować czas pracy pracowników i to, czy jeżdżą służbowymi autami ekonomicznie i zgodnie z przepisami.

Status. W tej zakładce możemy sprawdzić, czy prawidłowo zamknięte są wszystkie drzwi auta i bagażnik, czy silnik jest wyłączony, jaki status ma klimatyzacja, ogrzewanie szyb, lusterek i kierownicy. Do tego widzimy procentowy stan naładowania baterii (w przypadku modeli EV i PHEV), oraz – gdy auto się akurat ładuje – czas do zakończenia tego ładowania. Jeżeli ustawiliśmy grafik ładowania to w tym miejscu również mamy informację o tym, kiedy ładowanie się zacznie i skończy.

Raport o stanie pojazdu. Po kliknięciu w menu (trzy poziome paski w lewym górnym rogu ekranu) widzimy menu „Przegląd danych pojazdu”. Wyświetlają się tu informacje o statusie najważniejszych podzespołów (m.in. o prawidłowości ciśnienia w oponach, sprawności systemu hybrydowego, poduszek powietrznych, silnika, a także o tym czy systemy asystujące działają prawidłowo). Dodatkowo znajdziemy tu liczbę wszystkich uruchomień auta (od momentu zarejestrowania go w UVO), przebiegu całkowitym etc. Po co to komu? Może się przydać choćby przy odsprzedaży auta, gdy nowemu nabywcy będziemy chcieli udowodnić, że przebieg auta jest rzeczywisty.

Powiadomienia. W górnym prawym rogu mamy ikonkę dzwoneczka. Po kliknięciu w nią zobaczymy dwie zakładki: „Historię zdalnej obsługi” (np. kiedy otwierane były drzwi w aucie z aplikacji i czy zakończyło się to powodzeniem) oraz „Moje wiadomości” (powiadomienia o tym, że np. drzwi nie zostały prawidłowo zamknięte).

Co można zrobić zdalnie?

1. Z poziomu mapy możemy wysłać informację do auta o tym, gdzie chcemy jechać. Wyobraźmy sobie na przykład, że następnego dnia rano wyruszamy w delegację. Podajemy adres w aplikacji i klikamy polecenie „Wyślij do samochodu”. Rano wsiadamy do auta, odpalamy silnik, a na systemie multimedialnym od razu wyświetla się pytanie, czy uruchomić nawigację. Jedno kliknięcie i mamy wyznaczoną trasę. Świetne i mega praktyczne

Obsługa auta. Po kliknięciu w czerwone kółko z napisem „UVO” w aplikacji, wyświetla się nam menu w którym możemy:

  • zamknąć lub otworzyć centralny zamek (przydatne, gdy np. dla bezpieczeństwa zabraliśmy ze sobą kluczyki, ale musimy komuś otworzyć drzwi żeby mógł choćby wyjąć zakupy z bagażnika)
  • ręcznie rozpocząć albo zatrzymać ładowanie baterii (w przypadku EV i PHEV)
  • zaprogramować czas włączenia i wyłączenia ładowania (np. żeby miało to miejsce w tańszej, nocnej taryfie). Możemy również wpisać czas wyjazdu, a auto rozpocznie ładownie

Co będzie możliwe w przyszłości?

W dostępnej obecnie wersji UVO Connect mamy do czynienia z bazowymi funkcjami, natomiast prawdziwy przełom przyniesie tzw. „druga fala” usług. Kia zapowiedziała, że już na przestrzeni kilku najbliższych miesięcy system zostanie udoskonalany i rozbudowany o nowe funkcje. Jakie?

Przede wszystkim zmieni się sposób działania nawigacji na wzór tego co znamy z Android Auto. Urządzenie będzie wczytywało nie tylko historyczne dane odnośnie natężenia ruchu drogowego, ale także informacje o rzeczywistym ruchu w danej chwili. W oparciu o te dane urządzenie zaproponuje najlepszy wariant trasy, dostosowując go dynamicznie do zmieniających się warunków. Ponadto kierowca będzie miał możliwość kontynuowania nawigacji do finalnego celu nawet po zatrzymaniu auta i wyjściu z niego. Ta ostatnia funkcja zwana „last mile navigation” wyświetla wskazania dot. drogi na wyświetlaczu smartfona.

Użytkownicy modeli elektrycznych Kia na pewno ucieszą się z możliwości zdalnego uruchomienia funkcji podgrzewania i wentylowania foteli – świetne zimą, gdy wsiada się do nierozgrzanego samochodu. Możliwe będzie także sterowanie szybami. Przydatna funkcja gdy np. będziemy chcieli przewietrzyć auto przez wyruszeniem w drogę.

Jeszcze ciekawiej zapowiada się funkcja sharingu, czyli zdalnego udostępnienia auta innej osobie i śledzenia trasy przejazdu auta w czasie rzeczywistym.

Oczywiście update do nowszej wersji UVO będzie można zrobić w każdym aucie, które ma wbudowany system. Cała operacja odbywała się będzie błyskawicznie w ASO i będzie całkowicie darmowa.

Jak to wszystko zmienia sposób użytkowania auta?

Ile razy weszliście do biura, mieszkania, sklepu i po chwili zaczęliście się zastanawiać „Czy na pewno zamknąłem auto?”. Albo pożyczyliście dorosłemu dziecku samochód, a gdy się spóźniało zastanawialiście się, czy aby nic się nie stało? Albo nie mieliście pewności, czy Wasi pracownicy korzystają ze służbowych aut we właściwy sposób? Ewentualnie podłączyliście elektryka do prądu, a on przestał się ładować?

Dzięki UVO dużo łatwiej zweryfikować mnóstwo rzeczy, zapanować nad ładowaniem auta, zaplanować trasę. Wszystko to przekłada się na… więcej świętego spokoju i oszczędność czasu. Po prostu. Tego typu rozwiązania to po prostu przyszłość, przed którą nie uciekniemy. Wiem, że nie wszystkim się to podoba i wysuwają argumenty o „permanentnej inwigilacji”. Ale jeżeli komu się UVO nie podoba to… po prostu nie będzie musiał go aktywować i wszystko będzie po staremu. Zresztą w ustawieniach systemu (tak z poziomu auta, jak i aplikacji) poszczególne funkcjonalności można włączać i wyłączać. Np. można będzie sterować ładowaniem samochodu czy zdalnie go otwierać i zamykać, ale system nie będzie rejestrował podróży, czyli tego gdzie i kiedy oraz z jakimi prędkościami poruszało się auto. Kia po prostu daje wybór.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Pierwszy samochód — jaki model wybrać?

Aktualności Modele EV3 Niro EV Picanto Ceed Stonic Niro Rodzaje samochodów Miejski

Pierwszy samochód — jaki model wybrać?

3 grudnia, 2024

Sentyment to szczególne uczucie, którym obdarzamy nie tylko osoby czy rzeczy wyjątkowe, ale przede wszystkim te, które zapisały się w…

Co piąte nowe auto ma silnik elektryczny!

Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Niro Sportage Sorento Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy

Co piąte nowe auto ma silnik elektryczny!

30 listopada, 2024

Choć wiele osób wróżyło, że rynek samochodów na prąd się załamie, to po statystykach niczego takiego nie widać. Poza Niemcami,…

Kia Stonic – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?

Aktualności Stonic Spalinowy Miejski Rodzinny SUV/Crossover

Kia Stonic – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?

29 listopada, 2024

Mało jest dzisiaj samochodów, które można kupić za mniej niż 100 tys. zł, a oferują tak dużo. Przestronność, praktyczność, jakość,…