W ubiegłym roku Kia sprzedała na Starym Kontynencie więcej samochodów niż Opel, Dacia, Seat, Citroen, Fiat czy Volvo. Oraz więcej niż Nissan, Mazda i Mitsubishi razem wzięte! Żadna inna popularna marka nie zanotowała tak dużego wzrostu rejestracji. Koncern Kia-Hyundai stał się czwartą siłą na europejskim rynku i bardzo niewiele zabrakło mu do tego, by stanąć na podium.
Koreańczycy za chwilę będą numerem trzy

Spis treści:
Volkswagen stracił 6,2 proc. klientów, Skoda 8,5 proc., Renault 17,1 proc., a Ford – 19,2 proc. Cała branża zaliczyła spadek rejestracji nowych aut osobowych w krajach UE i EFTA o 1,5 proc. Mówiąc krótko, to nie był dla niej dobry rok. Choć są wyjątki. Największym, przez samych analityków nazwanym wprost „fenomenem”, jest koncern Kia-Hyundai. Mimo trudnej sytuacji na rynku półprzewodników i wielu lock-downów, udało mu się sprzedać w Europie 1 018 563 samochody – aż o 21,1 proc. więcej niż w 2020 (do wyprzedzenia Renault i wjechania na trzecie miejsce zabrakło tylko 75 tys. aut). Żaden inny koncern ani popularna marka nawet nie zbliżyły się do tego rezultatu. No, chyba że za „popularnego” uznamy Smarta, który w 2021 sprzedał o 31,3 proc. więcej aut, przy czym w liczbach bezwględnych było ich tylko 35,6 tys. Tymczasem Kia przekroczyła granicę 500 tys. samochodów zarejestrowanych w ciągu jednego roku. Tym samym wyprzedziła m.in. Seata, Opla, Fiata, Citroena, Dacię czy Volvo i wjeżdża w zderzak Fordowi! Nomen omen, gdyby nie liczyć Wielkiej Brytanii, to Kia „łyknęła” także jego.

Wszystko to przełożyło się na bardzo szybki wzrost udziałów Kia w całym europejskim rynku – w 2021 r. koreańska marka osiągnęła poziom 4,3 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 3,5 proc. To wręcz spektakularny wzrost, bo na tak stabilnym rynku, jak europejski, wzrost udziałów o 0,1-0,2 pkt. proc. jest już powodem do dumy, a tutaj mamy skok aż o 0,8 pkt. proc. Jeszcze lepiej pod tym względem koreańska marka radzi sobie na polskim rynku, gdzie w ubiegłym roku zdobyła aż 7,2 proc. udziałów i zanotowała skok aż o 2 pkt. proc. Więcej na ten temat pisałem tydzień temu w TYM MATERIALE, podsumowującym rok 2021 w Polsce.
Z czego wynika taki sukces Kia? Składa się na niego kilka czynników:
- Dostępność samochodów. W czasach, gdy wielu producentów kazało klientom czekać na niektóre ze swoich modeli długie miesiące (a w skrajnych przypadkach ponad rok), Kia dostarczała sporą część zamówionych samochodów w 3-4 miesiące. Koreańczycy zdywersyfikowali dostawy półprzewodników, dzięki czemu nie musieli zatrzymywać taśm produkcyjnych w fabrykach. Owszem, czas oczekiwania na niektóre modele był i jest wydłużony, ale ma to związek nie tyle z deficytem chipów, co samą popularnością tych modeli. Chodzi między innymi o Sorento w wersjach HEV czy PHEV, czy nowe EV6. I tak dochodzimy co drugiego czynnika, który zadecydował o wzroście popularności samochodów Kia.

- Pionier elektryfikacji. Większość koncernów motoryzacyjnych zaczęła pracować nad hybrydami, plug-inami czy elektrykami dopiero w momencie, gdy zmuszone zostały do tego przepisami unijnymi. Kia rozpoczynała przygodę z elektryfikacją już ponad dekadę temu, od koncepcyjnego hybrydowego modelu Ray. Z kolei już w 2015 roku wprowadziła na rynek swojego pierwszego seryjnego, stuprocentowego elektryka – Soula EV. W ubiegłym roku Kia miała w ofercie trzy elektryki (e-Soul, e-Niro i EV6), trzy plug-iny (Ceeda kombi PHEV, Sorento PHEV i Niro PHEV), dwie klasyczne hybrydy (Sorento HEV i Niro HEV). Do tego oferuje technologię miękkiej hybrydy (MHEV) w większości swoich modeli. Efekt? Już w trzecim kwartale 2021 r. niemal połowa wszystkich nowych aut Kia rejestrowanych w Europie była zelektryfikowana. Ze statystyk firmy analitycznej Jato wynika, że e-Niro jest jednym z najchętniej kupowanych elektryków w krajach UE i EFTA. W Polsce w segmencie elektryków Kia zajmuje drugie miejsce, ustępując tylko Tesli.

- Nowe logo, nowa filozofia, nowa jakość. Niewątpliwie europejski sukces Kia to również zasługa zmian, jakie szefostwo marki zaanonsowało w styczniu ubiegłego roku. Wówczas pokazano nowe logo i przedstawiono nową filozofię projektowania samochodów – „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Chwilę później zaprezentowano elektryczne EV6, następnie nowego Sportage, a niedawno także kolejną generację Niro i e-Niro. Choć od debiutu rynkowego EV6 minęło dopiero kilka miesięcy, to auto zdążyło zgarnąć mnóstwo nagród (więcej na ten temat PRZECZYTACIE TUTAJ) i nawet znalazło się w finale prestiżowego europejskiego Car Of The Year (COTY 2022).
- Więcej za mniej. Nie jest tajemnicą, że w czasach niepewności ekonomicznej i wysokiej inflacji, ludzie uważniej przyglądają się każdej wydawanej złotówce. I tutaj Kia znowu u nich zapunktowała. Jej auta już nie tylko nie odbiegają od europejskiej czołówki jeśli chodzi o technologię, wyposażenie, jakość, osiągi czy design, lecz coraz częściej je wyprzedzają. Ale przy tym zachowują rozsądną cenę, mają dłuższą gwarancję i charakteryzują się niższą utratą wartości.
Oczywiście trudno przewidzieć, co będzie dalej. Jaki będzie 2022 rok dla Koreańczyków? Czy dalej będą pięli się do góry? Czy Kia wspólnie z Hyundaiem wyprzedzą koncern Renault i wjadą na podium? Jakakolwiek odpowiedź na te pytania byłaby czystą spekulacją. Niemniej prawdą jest, że Kia jest świetnie przygotowana do dynamicznie postępującej elektryfikacji oraz nieźle – na tle innych marek – poradziła sobie z deficytem czipów. A to, że jest niesamowicie rozpędzona, widać po statystykach z pierwszych 20 dni stycznia 2022. O ile ogólnie w tym czasie nad Wisłą zarejestrowano o 4,4 proc. więcej aut niż rok temu, to Kia urosła aż o 103,9 proc.! Jest już daleko przed Skodą czy Volkswagenem i zajmuje drugie miejsce w rankingu najpopularniejszych marek. Do „połknięcia” została jej tylko Toyota. Walka o pierwsze miejsce zapowiada się zatem – nomen omen – zajadle.
Powiązane

Użytkowy PV5 Aktualności Modele EV6 i EV6 GT Elektryczny (EV)
Poznań Motor Show 2025. Europa się poddała
6 maja, 2025
Po latach posuchy wywołanej pandemią koronawirusa, największe targi motoryzacyjne Polsce nareszcie odżyły. Co wydaje się symptomatyczne, stało się tak za…

Aktualności Modele Ceed Kombi Spalinowy Rodzinny Kombi
Kia Ceed kombi 1.5 T-GDI Tribute. Po prostu bardzo (TEST)
25 kwietnia, 2025
Nie jest najmłodszy, nie powala na kolana osiągami, a jego wnętrze jest – biorąc pod uwagę obecne trendy – bardzo…

Co grozi za brak przeglądu w 2025? Czy można jeździć bez badania technicznego?
15 kwietnia, 2025
Posiadanie samochodu wiąże się z obowiązkami wynikającymi z prawa. Przepisy jasno mówią, że każdy samochód poruszający się pod drogach publicznych…