Kierowcy coraz mniej zadowoleni ze swoich aut, ale…

…są wyjątki. Kia zdystansowała konkurentów w tegorocznej edycji badania J.D. Power APEAL. Jej modele zajęły aż siedem pierwszych miejsc w różnych segmentach. To absolutny rekord w 28-letniej historii amerykańskiego raportu.

Kierowcy coraz mniej zadowoleni ze swoich aut, ale…

    Spis treści:

J.D. Power APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) to bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych badanie, które ma oceniać satysfakcję użytkowników aut. Jego najmocniejszą stroną jest to, że noty samochodom wystawiają nie eksperci, czy dziennikarze, ale sami właściciele. I w każdym przypadku robią to po trzech miesiącach od dnia odebrania pojazdu z salonu. To czas, po którym są już w stanie obiektywnie powiedzieć, co im się w ich autach podoba, a co nie.

Tegoroczne badanie przeprowadzono między lutym a majem i wzięło w nim udział aż 84 555 kierowców, którzy kupili auta z rocznika modelowego 2023. Oceniali oni 10 parametrów swoich samochodów, między innymi design, zużycie paliwa, osiągi, jakość wykonania, wnętrze, komfort czy działanie multimediów. Ale pytań było 37 i skonstruowano je tak, aby łatwo było ocenić, czy auta dają swoim właścicielom poczucie satysfakcji, zadowolenia i zapewniają radość z podróżowania.

Generalny wniosek z raportu jest taki, że… po raz pierwszy w 28-letniej historii raportu ogólna satysfakcja użytkowników spadła. W 1000-punktowej skali wyniosła średnio 845 pkt., a to o 2 pkt. mniej niż rok temu i 3 pkt. mniej niż w 2021 r. W przypadku marek segmentu premium spadek wyniósł 1 pkt., podczas gdy marki popularne straciły 4 pkt. – Te spadki mogą wydawać się niewielkie, szczególnie biorąc pod uwagę 1000-punktową skalę, niemniej naszym zdaniem to oznaka tego, że pod powierzchnią kryją się poważniejsze problemy – komentuje wyniki Frank Hanley, dyrektor ds. testów porównawczych w J.D. Power. I zwraca uwagę, że wielu producentów wprowadza do swoich modeli innowacje, które w teorii powinny poprawić komfort użytkowania, a w rzeczywistości sprawiają użytkownikom problemy. Bo są nieintuicyjne albo nie działają tak, jak powinny. – Widoczny w tym roku spadek zadowolenia powinien być sygnałem ostrzegawczym dla niektórych producentów. Powinni lepiej wsłuchać się w oczekiwania kierowców – kwituje Hanley.

Gdy spojrzymy na klasę premium, to niemałym zaskoczeniem może okazać się fakt, że pierwsze miejsce zajął Jaguar, a drugie Land Rover. Ma to bezpośredni związek z tym, że w latach 2021-2023 obie marki odświeżyły mocno wszystkie swoje modele i najwyraźniej zmiany te poszły w dobrym kierunku i spodobały się użytkownikom. Wynik Jaguara w ciągu roku poprawił się aż o 19 punktów, a Land Rovera o 12 pkt.

Inne zaskoczenie, to słaba pozycja w badaniu japońskiego Lexusa. O ile w raportach J.D. Power dotyczących niezawodności marka ta zawsze plasuje się bardzo wysoko, to w przypadku APEAL wylądowała grubo poniżej średniej – tuż przed Alfą Romeo i Volvo. Jeszcze słabiej wypadło Audi, co też jest nie lada zaskoczeniem.

W rankingu marek popularnych też mamy kilka niespodzianek. Na przykład Volkswagena, który rok do roku stracił aż 12 pkt., podczas gdy średni spadek dla całej tej grupy to 4 pkt. To pokrywa się z opinią Hanleya o „innowacjach, które w teorii powinny poprawić komfort użytkowania, a w rzeczywistości sprawiają użytkownikom problemy”. W ostatnich latach Volkswagen eksperymentuje choćby z nowym systemem infotainment, na który skarży się wielu kierowców – ich zdaniem za wolno działa, zawiesza się, kiepsko się dogaduje za smartfonami itp.

Sporo straciła również Toyota, bo 7 pkt. rok do roku. Co więcej, znajduje się ona w końcówce stawki – za nią są już tylko Chrysler i Honda. To również dowód na to, że wysoko oceniana za jakość i bezawaryjność marka może po prostu… nie sprawiać satysfakcji kierowcom. W przeciwieństwie do marek amerykańskich, które królują w rankingu – pierwsze trzy miejsca zajmują Dodge, Ram i GMC. Zaraz za nimi jest MINI (które, nomen omen, powinno chyba być w klasie premium), a potem Kia z wynikiem 851 pkt. – to 14 pkt. powyżej średniej i o 2 pkt. lepiej, niż w zeszłorocznej edycji badania. Tym samym Kia jest jedną z zaledwie trzech nieamerykańskich marek, które w rankingu zanotowały wzrost (oprócz niej udało się to jeszcze Mini i Hondzie).

Ale jednocześnie Kia zdobyła coś, co nie udało się jej konkurentom. Ani w tym roku, ani nigdy w 28-letniej historii badania J.D. Power APEAL. Aż siedem modeli koreańskiego producenta znalazło się na pierwszym miejscu w poszczególnych segmentach.

W kategorii samochodów osobowych, którą podzielono na 11 segmentów, Kia zdobyła aż cztery pierwsze miejsca. Rio okazało się najbardziej satysfakcjonującym autem miejskim, model K5 sedanem klasy średniej, a Forte pokonało całą konkurencje w segmencie kompaktów. Natomiast dającym najwięcej zadowolenia autem premium średniej klasy została Kia Stinger.

W kategorii SUV-ów i crossoverów, na pierwsze miejsca wjechały dwa modele koreańskiej marki: EV6 oraz Telluride. Oba auta zbierają w różnych rankingach amerykańskich bardzo wysokie oceny. Ostatnio Kia EV6 w badaniu Charging Index okazała się jednym z najlepszych elektryków, jeżeli chodzi o dystans, jaki można przejechać po 10 i 20 minutach ładowania (szczegóły najdziecie TUTAJ).

Ostatnią kategorią samochodów są Vany i Pick-upy. Tutaj dającym największe zadowolenie minivanem okazała się niedostępna w Europie Kia Carnival.

Reasumując, spośród 24 najbardziej satysfakcjonujących modeli aż siedem ma znaczek Kia. A jeżeli doliczyć do tego braci Kii z tego samego koncernu, czyli Hyundaia oraz Genesisa, to okaże się, że Koreańczycy zajęli aż dziewięć pierwszych miejsc! Co warte jest podkreślenia również i w innych rankingach J.D. Power Kia świetnie sobie radzi. W tegorocznej edycji badania Vehicle Dependability Study określającego poziom niezawodności, koreańska marka zajęła 3. miejsce – zaraz za Lexusem i Genesisem. Czyli okazała się najbardziej bezawaryjną marką popularną.

Najwyraźniej zatem Kii udało się połączyć wysoką niezawodność z satysfakcją z posiadania auta, co nie jest wcale – jak pokazują wyżej opisane przykłady – oczywiste. Innymi słowy, auto może cieszyć zarówno tym, jak jeździ, jaką ma jakość i komfort, jak i tym, że nie jeździ się z nim niepotrzebnie do serwisu. A jeżeli chcielibyście jeszcze poczytać, jak generalnie Kia radzi sobie w USA, to zapraszam TUTAJ.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Pierwszy samochód — jaki model wybrać?

Aktualności Modele EV3 Niro EV Picanto Ceed Stonic Niro Rodzaje samochodów Miejski

Pierwszy samochód — jaki model wybrać?

3 grudnia, 2024

Sentyment to szczególne uczucie, którym obdarzamy nie tylko osoby czy rzeczy wyjątkowe, ale przede wszystkim te, które zapisały się w…

Co piąte nowe auto ma silnik elektryczny!

Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Niro Sportage Sorento Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy

Co piąte nowe auto ma silnik elektryczny!

30 listopada, 2024

Choć wiele osób wróżyło, że rynek samochodów na prąd się załamie, to po statystykach niczego takiego nie widać. Poza Niemcami,…

Kia Stonic – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?

Aktualności Stonic Spalinowy Miejski Rodzinny SUV/Crossover

Kia Stonic – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?

29 listopada, 2024

Mało jest dzisiaj samochodów, które można kupić za mniej niż 100 tys. zł, a oferują tak dużo. Przestronność, praktyczność, jakość,…