Zamiast diesli wybieramy auta z wtyczką

To bezprecedensowe wydarzenie. W lutym w krajach Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało prawie tyle samo samochodów w pełni elektrycznych i plug-inów, co diesli. Niro i e-Niro stały się najpopularniejszymi modelami Kia, a razem z EV6 stanowią już 22 proc. sprzedaży marki na Starym Kontynencie. Zaś Kia, jako jedna z niewielu marek, może pochwalić się solidnym wzrostem sprzedaży. 

Zamiast diesli wybieramy auta z wtyczką

    Spis treści:

Nie ma co ukrywać i robić dobrej miny do złej gry – początek roku był dla branży motoryzacyjnej fatalny. W ubiegłym miesiącu w krajach Unii Europejskiej zarejestrowano niespełna 800 tys. samochodów. Jak zwraca uwagę firma analityczna Jato Dynamics, był to najgorszy lutowy wynik od 40 lat! Rejestracje aut Volkswagena spadły o niemal 17 proc., Peugeota aż o 23,4 proc., a Forda o 10,9 proc.

Jednak nie wszyscy producenci narzekają. Są też tacy, choć bardzo nieliczni, którzy mają powody do zadowolenia. I to dużego. Jak wynika z danych stowarzyszenia ACEA, Kia w lutym sprzedała w krajach UE, EFTA i w Wielkiej Brytanii o 24,8 proc. więcej samochodów niż rok temu. A wynik za dwa pierwsze miesiące ma aż o 32 proc. lepszy! Z kolei koncern Kia-Hyundai jest aktualnie trzecią siłą w Europie! Wyprzedził Renault, Toyotę i ustępuje miejsca jedynie Volkswagen Group i Stellantisowi, który w swoim europejskim portfolio ma aż osiem marek.

Rosnąca w siłę Kia to nie tylko efekt tego, że marka ma mniejszy problem z półprzewodnikami, niż jej konkurenci. Nie bez znaczenia jest również fakt, że Koreańczycy znacznie lepiej niż inne marki, w szczególności te popularne, przygotowali się do elektryfikacji. Jakby przeczuwali, że przyszłość motoryzacji nie ma zapachu benzyny. Kia pierwszą seryjną hybrydę oferowała już dziesięć lat temu (Optima Hybrid), a na wybranych rynkach sprzedawała w pełni elektrycznego Soula EV już w 2014 roku! To było osiem lat temu, gdy w europejskich koncernach jakiekolwiek wspomnienie o samochodach na baterie zbywano ignoranckim machnięciem dłoni i prychnięciem. Koreańczycy cierpliwie czekali i dopracowywali technologię. A dzisiaj zbierają tego owoce. Bo auta z wtyczką zaczynają dominować na rynku.

Z wyliczeń Jato Dynamics wynika, że tylko w lutym 2022 r. w krajach UE zarejestrowano 87,4 tys. nowych samochodów w pełni elektrycznych (BEV) i 67,4 tys. hybryd plug-in (PHEV). Razem było ich 154,8 tys. i zdobyły aż 20 proc. udziałów w całym rynku. Dla porównania, w tym samym miesiącu rejestracje diesli spadły do poziomu nienotowanego od lat 80. ubiegłego wieku! W lutym w UE zarejestrowano 166,8 tys. osobówek z jednostkami wysokoprężnymi – już tylko o 12 tys. więcej niż „wtyczkowozów”. Zdaniem ekspertów w marcu, najdalej kwietniu, BEV i PHEV wyprzedzą diesla. I tak już zostanie. Na zawsze.

Sprzedaż elektryków rok do roku urosła aż o 77 proc. Oczywiście można mówić, że to efekt unijnych regulacji, polityki rządów, dopłat, lobbingu ekologów, nachalnej promocji tego typu pojazdów etc. Prawda jednak jest taka, że ludzie zainteresowali się elektrykami i plug-inami, bo stały się one powszechnie dostępne. Sytuacja przypomina trochę tę ze smartfonami. Gdy w 2007 r. Apple zaprezentował pierwszego iPhone’a, większość komentarzy zaczynała się od słów „Telefon bez klawiszy? To nie ma prawa się udać”. Mimo to inni producenci poszli w ślady Apple’a. Efekt znają wszyscy. W 2022 nikt już nie produkuje telefonów z klawiszami. I podobnie sprawy mają się z elektrykami. Jeszcze trzy lata temu ich udział w całym rynku liczony był w promilach, a dzisiaj co piąty nowy samochód wyjeżdżający z europejskich salonów to BEV lub PHEV. Nie są to – jak dawniej – małe, plastikowe pudełeczka z kołami i akumulatorami pozwalającymi przejechać maksymalnie 150 kilometrów z prędkością kulawego psa. To pełnoprawne, rodzinne, przestronne, dynamiczne, świetnie wykonane auta. Tak dobre, że jedno z nich – Kia EV6 – zostało uznane za europejski Samochód Roku 2022. I ma szansę na tytuł światowego samochodu roku!

– Z naszych obserwacji wynika, że popularność elektryków i hybryd plug-in zaczęła gwałtownie rosnąć, gdy producenci zaczęli oferować SUV-y i crossovery z takimi napędami – mówi Felipe Munoz, główny analityk w Jato Dynamics. I podaje, że takie nadwozie miało aż 51 proc. wszystkich zarejestrowanych w lutym aut BEV. W Kii to wiedzą, dlatego większość elektryków i plug-inów marki to właśnie SUV-y lub crossovery. W swojej ofercie koreańska marka ma aktualnie trzy modele w pełni elektryczne (EV6, e-Niro i e-Soul) oraz aż pięć modeli występujących w wersji PHEV: Niro, Sorento, XCeed, Ceed kombi, nowy Sportage. Do tego dochodzą klasyczne hybrydy w Niro, Sorento i Sportage.

Tak mocna reprezentacja zelektryfikowanych modeli ma swoje odzwierciedlenie w statystykach. W lutym Niro i e-Niro miały aż 16,5 proc. udziałów w całkowitej sprzedaży Kia w krajach UE. EV6 miało kolejne 5,5 proc., co razem daje 22 proc. A gdybyśmy dorzucili do tego pozostałe modele BEV, HEV i PHEV to okazałoby się, że już co trzecia sprzedawana w Europie Kia jest zelektryfikowana (nie uwzględniając miękkich hybryd). Wisienką na torcie niech będzie fakt, że e-Niro jest w pierwszej piątce najchętniej kupowanych elektryków w całej Europie! A w Polsce radzi sobie jeszcze lepiej. W ubiegłym roku e-Niro zostało liderem elektrycznych SUV-ów pod względem liczby rejestracji. Jego udział w segmencie wyniósł aż 36 proc.

Za kilka miesięcy zadebiutuje nowa Kia Niro EV

Według mnie ta rosnąca popularność PHEV-ów i BEV-ów Kii nie jest przypadkowa. Ludzie po prostu wiedzą, że to jedne z najbardziej dopracowanych zelektryfikowanych modeli na rynku. Wiele testów potwierdziło, że realne zasięgi e-Niro czy EV6 są znacznie wyższe, niż w ma to miejsce w elektrykach innych marek. W amerykańskim badaniu J.D. Power Electric Vehicle Experience e-Niro zdystansowało inne modele pod względem satysfakcji właścicieli (więcej przeczytacie TUTAJ). EV6 zostało europejskim samochodem roku i zostało wyróżnione w wielu innych konkursach:

  • Zdobyło tytuł Niemieckiego Samochodu Roku 2022 w kategorii „Premium”
  • Zostało Irlandzkim Samochodem Roku 2022
  • Zwyciężyło w konkursie brytyjskiego magazynu „What Car?”
  • Otrzymało tytuł „Crossover of the Year” w plebiscycie TopGear.com Awards 2021
  • Otrzymało nagrodę Best Cars of the Year 2021/22 oraz tytuł „Auto Klasy Średniej” w Plebiscycie Auto Świat Moto Awards 2021.
  • Zwyciężło w prestiżowym konkursie Red Dot Design Awards. 50-osobowe jury międzynarodowego konkursu na najlepszy design przyznało EV6 wyróżnienie „Red Dot: Best of the Best” oraz „Innowacyjny produkt”.

Z kolei inny elektryk Kia – e-Soul otrzymał tytuł światowego miejskiego samochodu roku 2021. I jestem pewien, że będzie tego więcej. Bo Kia tak naprawdę dopiero rozpoczyna swoją elektryczną ofensywę.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Kia Sportage HEV GT Line. Król segmentu

Aktualności Modele Sportage Hybrydowy (HEV) Rodzinny SUV/Crossover

Kia Sportage HEV GT Line. Król segmentu

31 marca, 2025

Po kilku dniach spędzonych ze Sportagem zrozumiałem dlaczego jest to najchętniej wybierany kompaktowy SUV w Polsce i jeden z najpopularniejszych…

Odzyskiwanie energii z hamowania. Co to jest i jak z tego korzystać 

Aktualności Modele EV3 EV4 EV6 i EV6 GT EV9 Niro EV Elektryczny (EV) Technologia Uncategorized

Odzyskiwanie energii z hamowania. Co to jest i jak z tego korzystać 

25 marca, 2025

Rekuperacja, odzyskiwanie energii z hamowania, hamowanie regeneracyjne bądź rekuperacyjne – to sformułowania, które towarzyszą opisowi w zasadzie każdego samochodu elektrycznego…

Wymiana opon z zimowych na letnie — kiedy należy to zrobić? Poradnik

Aktualności Przepisy i porady

Wymiana opon z zimowych na letnie — kiedy należy to zrobić? Poradnik

Wraz z nadejściem wiosny wielu kierowców zastanawia się, kiedy jest najlepszy czas, aby wybrać się do serwisu samochodowego i zmienić…