69 proc. polskich firm zamierza się przesiąść do hybryd i elektryków

Z najnowszego raportu przygotowanego przez instytut Arval Mobility Observatory wynika, że już 31 proc. polskich przedsiębiorstw ma w swojej flocie samochody z napędami alternatywnymi – hybrydy, plug in’y lub elektryki. Kolejnych 38 proc. deklaruje, że zainwestuje w takie pojazdy w ciągu trzech najbliższych lat.

69 proc. polskich firm zamierza się przesiąść do hybryd i elektryków

    Spis treści:

Mobility & Fleet Barometr to coroczne badanie, które ma pokazać nastroje w firmach dysponujących flotami samochodów i wskazać kierunek rozwoju tych flot. Na potrzeby tegorocznej edycji przepytano 5197 przedsiębiorstw z różnych branż z 20 krajów (unijnych plus Rosji, Brazylii, Norwegii i Turcji). Były to zarówno mikrofirmy zatrudniające do 10 osób i dysponujące choćby jednym służbowym samochodem, jak i wielkie korporacje dające pracę tysiącom osób i mające we flocie po kilkaset pojazdów. To dało pełen przekrój rynku i pozwoliło wyciągnąć wiarygodne wnioski. A te są dosyć zaskakujące. Okazuje się, że napędy alternatywne są wśród przedsiębiorców popularniejsze, niż mogłoby się wydawać. Firmy coraz chętniej przesiadają się na auta hybrydowe, plug-in, jak również w pełni elektryczne.

Aż 73 proc. firm z krajów unijnych deklaruje, że już wprowadziła w szeregi swoich flot, lub wprowadzi w ciągu najbliższych trzech lat, auta z napędem alternatywnym. W tym jest 42 proc. firm, które już mają hybrydy, plug-iny lub elektryki. Nie chodzi oczywiście o całe floty takich pojazdów, ale choćby pojedyncze egzemplarze. Absolutnym liderem we wdrażaniu takich technologii jest Finlandia – już 6 na 10 tamtejszych podmiotów gospodarczych dysponuje pojazdami zelektryfikowanymi. Z kolei pod względem deklaracji przodują Włosi, gdzie aż 82 proc. przedsiębiorstw ma lub zamierza mieć w swoich flotach auta HEV, PHEV lub BEV.

Można by się spodziewać, że na tle tych liczb Polska wypadnie blado. Ale wcale tak nie jest. Aż 31 proc. z około 300 przepytanych przedsiębiorstw znad Wisły potwierdziło, że już jeździ autami zelektryfikowanymi! Autorzy Mobility & Fleet Barometr podkreślają, że chodzi w tym wypadku zarówno o osoby prowadzące działalność gospodarczą, które mają tylko jeden samochód, jak również duże floty składające się z setek pojazdów. Pod względem składanych deklaracji też nie odbiegamy zbytnio od średniej unijnej. 69 proc. naszych firm już ma lub zamierza wdrożyć u siebie w najbliższych latach auta z alternatywnymi napędami.

Eksperci Arval Mobility Observatory zwracają uwagę, że świadomość firm, co do znaczenia aut zelektryfikowanych, wyraźnie wzrosła w ostatnim czasie. W 2019 r. zaledwie 19 proc. polskich przedsiębiorstw skłaniało się ku hybrydom, elektrykom czy plug-inom. Co takiego się wydarzyło, że w ciągu dwóch lat odsetek ten skoczył do 69 proc.? Zdaniem analityków, to kwestia kilku czynników. Po pierwsze, dużo i głośno zaczęło się mówić o globalnym ociepleniu i wpływie, jaki mają na nie samochody osobowe. Po drugie, Unia wprowadziła nowe, znacznie ostrzejsze normy dotyczące emisji. Po trzecie wreszcie, w ciągu minionych dwóch lat znacznie zwiększył się wybór samochodów z alternatywnymi napędami. Kia ma obecnie w ofercie dwa modle hybrydowe (nowe Sorento oraz Niro), aż cztery plug-iny (Sorento PHEV, Ceed kombi PHEV, XCeed PHEV i Niro PHEV) oraz trzy elektryki (e-Soul, e-Niro i nowatorskie EV6, o którym przeczytacie TUTAJ). A do tego wszystkiego dochodzą jeszcze miękkie hybrydy, występujące m.in. w Ceedzie, Stonicu, Rio i Sportage’u.

Firmy z 20 krajów zapytano również o to, dlaczego wprowadzają do swoich flot auta z alternatywnymi napędami. Najczęściej powtarzający się argument: bo mają one mniejszy wpływ na środowisko. Na drugim miejscu wymieniano niższe koszty eksploatacji, a na trzecim – troskę o wizerunek firmy. Działa w tym wypadku stare, sprawdzone „jak nas widzą, tak nas piszą”. Firmy użytkujące hybrydy czy elektryki uchodzą za odpowiedzialne, troszczące się o środowisko i nasze zdrowie. Dlatego wiele przedsiębiorstw coraz chętniej inwestuj w hybrydy, plug-iny i elektryki. Jeśli wierzyć ich deklaracjom, to za trzy lata aż 28 proc. z nich będzie miało w swoich flotach modele w pełni elektryczne!

Średnie zużycie paliwa w Ceedzie kombi PHEV nawet po rozładowaniu baterii pozostaje bardzo niskie. Więcej na temat tego auta przeczytacie W TYM MIEJSCU

Moim zdaniem auta zelektryfikowane mają tę przewagę nad klasycznymi spalinowymi, że firmom łatwiej jest dobrać napęd idealny do prowadzonej działalności. W mieście i na krótszych dystansach genialnie sprawdzi się elektryk – nie szkodzi mu częste uruchamianie, nie ma żadnych filtrów GPF, które wymagałyby „oczyszczania” w trasie, koszty serwisowe są kilkukrotnie niższe niż w przypadku diesli czy modeli benzynowych. Jeżeli jeździmy głównie w trasy, doskonale sprawdzi się hybryda, która spala podobne ilości paliwa co diesel, ale mniej hałasuje i jest bardziej ekologiczna. Jazda mieszana, czyli większość miasta ale też dłuższe trasy? Plug-in wydaje się idealnym rozwiązaniem, bo na co dzień jeździ na silniku elektrycznym, ale jednocześnie ma nieograniczony zasięg, gdy chcemy udać się w dłuższą podróż. Dla każdego, coś dobrego, dopasowanego do potrzeb. I o to właśnie w elektryfikacji chodzi.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Wilgoć w samochodzie – przyczyny, skutki i skuteczne sposoby na jej usunięcie

Aktualności Przepisy i porady

Wilgoć w samochodzie – przyczyny, skutki i skuteczne sposoby na jej usunięcie

23 maja, 2025

Zaparowane szyby, nieprzyjemny zapach, przemoczone dywaniki czy nawet pojawiająca się pleśń to nie tylko uciążliwości dnia codziennego, ale także poważne…

Prawo jazdy na przyczepę – różnice pomiędzy kategorią B, B+E i B96

Aktualności EV6 i EV6 GT EV9 Sportage Sorento SUV/Crossover Przepisy i porady

Prawo jazdy na przyczepę – różnice pomiędzy kategorią B, B+E i B96

15 maja, 2025

Rosnąca popularność aktywnych form wypoczynku sprawiła, że coraz więcej osób rozważa zakup przyczepy. Czy to kempingowej, czy służącej do transportu…