Nowoczesne samochody Kia są wyposażone w zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, które poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Jednym z kluczowych elementów jest autonomiczne hamowanie, działające w oparciu o radary, kamery i czujniki ultradźwiękowe. Najnowsza generacja tego systemu potrafi hamować nie tylko przed innymi pojazdami, ale także przed pieszymi i rowerzystami. Działa także na skrzyżowaniach, podczas cofania, a nawet pomaga omijać przeszkody, aby uniknąć kolizji.
Systemy wsparcia kierowcy Kia – autonomiczne hamowanie

Spis treści:
Kia systemy bezpieczeństwa – czym jest autonomiczne hamowanie
Autonomiczne hamowanie jest jednym z kluczowych, jeżeli nie najważniejszym spośród wszystkich systemów ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), których zadaniem jest wspieranie kierowcy podczas jazdy.
Jego działanie opiera się na kamerach i radarach, które po wykryciu zagrożenia w ułamku sekundy uruchamiają hamulce samochodu, aby zapobiec kolizji czy wypadkowi. Nie tylko z innym samochodem, ale także pieszym czy rowerzystą. Autonomiczne hamowanie uruchamia się, gdy w sytuacji zagrożenia kierowca nie reaguje, czyli nie wciska fizycznie hamulca nożnego, albo jego reakcja jest po prostu zbyt późna.
Asystent zapobiegania kolizji czołowej Kia (FCA)
Każdy producent nieco inaczej nazywa swój system autonomicznego hamowania. W przypadku samochodów Kia mówimy o FCA, czyli Forward Collision-Avoidance Assist, czyli – w wolnym tłumaczeniu – systemie zapobiegania kolizjom.
FCA w samochodach Kia potrafi awaryjne hamować w pełnym zakresie prędkości. To oznacza, że reaguje na zagrożenia zarówno podczas jazdy miejskiej z bardzo niskimi prędkościami, jak również na autostradach czy drogach szybkiego ruchu.
Co więcej, FCA wykrywa nie tylko inne pojazdy (łącznie z motocyklami), ale również pieszych oraz rowerzystów. Mówiąc wprost, jest w stanie uruchomić awaryjne hamowanie w chwili, gdy np. na drogę wyjedzie nagle rowerzysta albo wbiegnie pieszy.
Asystent zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniu
Najnowsza generacja systemu w samochodach Kia oznaczona jako FCA 2 potrafi jeszcze więcej. Rozszerzona została o funkcję autonomicznego hamowania na skrzyżowaniach, a nawet wspomaganie ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji.
System ten po pierwsze jest w stanie zareagować i zatrzymać pojazd w sytuacji, gdy np. kierowca skręca na skrzyżowaniu w lewo, a z naprzeciwka nadjeżdża inne auto. Albo gdy wyjeżdżamy z podporządkowanej uliczki na drogę główną i nie zauważamy nadjeżdżającego z prawej lub z lewej strony innego auta. Innymi słowy, FCA 2 chroni przed wymuszeniem pierwszeństwa i jego konsekwencjami.
Z kolei funkcja wspomagania ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji może okazać się ratunkiem w sytuacji, gdy całkowite wyhamowanie auta przed przeszkodą jest niemożliwe. Wyobraźmy sobie, że podczas jazdy główną drogą, nagle z podporządkowanej drogi wyjeżdża nam inne auto. Na tyle blisko nas, że zatrzymanie się przed nim nie jest możliwe. Wówczas FCA 2 pomoże nam wyminąć auto, oczywiście pod warunkiem, że będzie to bezpieczne, czyli np. z naprzeciwka akurat nie będzie jechał jeszcze inny pojazd.
Asystent zapobiegania kolizjom podczas cofania i ruszania (BCA i PCA)
FCA w samochodach Kia może być rozszerzony o system BCA (Blind-spot Collision Asssist) oraz PCA (Parking Collision Assist).
Pierwszy z nich opiera się na współpracy FCA z czujnikami martwego pola. Jakie ma zastosowanie i w jakich sytuacjach reaguje? Wyobraźmy sobie, że wyjeżdżamy z równoległego miejsca parkingowego, chcemy włączyć się do ruchu i nie zauważamy samochodu albo rowerzysty nadjeżdżającego z tyłu. Ale wykrywa je system martwego pola i w ułamku sekundy wysyła sygnał do FCA, aby ten uruchomił hamowanie awaryjne. W ten sposób unikamy kolizji.
PCA działa jeszcze inaczej i pomaga bezpiecznie wycofać np. z prostopadłego miejsca parkingowego albo wyjechać tyłem z posesji na drogę. Czujniki ultradźwiękowe umieszczone w tylnym zderzaku monitorują przestrzeń za pojazdem i gdy w ich zasięgu pojawi się inny pojazd, rowerzysta czy pieszy i zaistnieje niebezpieczeństwo kolizji, to PCA uruchomi automatycznie awaryjne hamowanie.
System DAW – asystent uwagi kierowcy
Od lipca 2024 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie muszą mieć na wyposażeniu system monitorowania uwagi kierowcy (ADDW, czyli Advanced Driver Distraction Warning). W samochodach Kia nazywa się on DAW (Driver Attention Warning) i monitoruje zarówno styl jazdy kierowcy (np. czy nie przekracza linii wyznaczających pasy ruchu), jak również to, czy patrzy on na drogę.
Gdy kierowca odwraca często głowę (bo np. spogląda na telefon albo zerka na pasażera) lub jedzie od krawędzi do krawędzi pasa, system najpierw zwraca mu uwagę, aby bardziej skupił się na drodze, a gdy to nie przynosi rezultatu – sugeruje przerwę.
Gdy kierowca nie jest skupiony dostatecznie na prowadzeniu, system FCA jest w trybie wzmożonej czujności, gotowy do jeszcze szybszej reakcji i awaryjnego hamowania w sytuacji zagrożenia.
Podsumowanie – jak Kia zwiększa bezpieczeństwo dzięki autonomicznemu hamowaniu?
Unijne przepisy od lipca 2022 roku wymagają, aby każde nowe auto było wyposażone w system autonomicznego hamowania, ale tylko przed innymi pojazdami i przy określonych prędkościach. Kia poszła kilka kroków dalej i jej FCA 2 działa przy każdej prędkości, wykrywa również pieszych i rowerzystów, hamuje na skrzyżowaniach, pomaga omijać przeszkody. Ponadto współpracuje z czujnikami martwego pola oraz czujnikami ultradźwiękowymi, aby zapewniać bezpieczeństwo również podczas cofania czy włączania się do ruchu. Można zatem powiedzieć, że jest to system kompletny, działający w każdych warunkach i dalece wykraczający poza aktualne standardy.
FAQ
Jak działa autonomiczne hamowanie w samochodach Kia?
Gdy radary, kamery i czujniki wykryją niebezpieczeństwo i ryzyko kolizji bądź wypadku, a kierowca nie użyje hamulca nożnego, system FCA automatycznie rozpoczyna procedurę hamowania awaryjnego.
Czy system FCA w Kia wykrywa także pieszych i rowerzystów?
Tak, najnowsza generacja FCA wykrywa również pieszych i rowerzystów, a nawet wspomaga aktywnie ruch kierownicą w celu uniknięcia kolizji.
Na czym polega system DAW i kiedy ostrzega kierowcę?
Zadaniem DAW jest monitorowanie tego, czy kierowca jest skupiony na jeździe i patrzy na drogę. Jeżeli jest rozproszony lub zmęczony, system informuje go o tym, a także sugeruje przerwę.
Czy wszystkie modele Kia 2025 mają autonomiczne hamowanie w standardzie?
Tak, wszystkie modele Kia mają system FCA w standardzie. Co więcej, wszystkie mają generację systemu, który wykrywa także pieszych. Zależenie od modelu, standardem lub opcją zależną od wersji wyposażenia/pakietu jest system FCA 1.5 z funkcją hamowania również na skrzyżowaniach lub/oraz system FCA 2 z funkcją wspomagania ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji. Ponadto FCA może współpracować z systemami BCA i PCA – wówczas pojazd ma funkcję awaryjnego hamowania również podczas cofania, jak i np. włączania się do ruchu.
Powiązane

K4 Aktualności Hybrydowy (HEV) Spalinowy Rodzinny Hatchback
Kia K4 nadjeżdża. Następca Ceeda będzie najprzestronniejszym kompaktem na rynku
17 września, 2025
Aż 11 cm dłuższa niż Ceed hatchback, jednocześnie o 15 cm większa od Volkswagena Golfa i o 7 cm od…

Aktualności Modele Technologia Przepisy i porady
Over-the-Air (OTA) – jak działają zdalne aktualizacje w samochodach
10 września, 2025
Rozwój współczesnej motoryzacji jest w dużej mierze napędzany przez oprogramowanie dlatego wszystkie nowe samochody Kia wyposażone są w technologię connected…

Aktualności Modele Sportage Spalinowy Rodzinny SUV/Crossover
Nowa Kia Sportage – poprawianie dobrego (TEST)
30 sierpnia, 2025
Przy takich produktach, jak Kia Sportage, zbytnie eksperymentowanie jest niewskazane, a wręcz może okazać się ryzykowne. Dlatego przy okazji liftingu…