Rynek w końcu się odbił. Kia na tym korzysta

Wygląda na to, że rynek motoryzacyjny wyjeżdża z dołka. W pierwszym półroczu tego roku zarejestrowano w Polsce o 12,4 proc. więcej aut niż rok temu. Kia obroniła trzecią pozycję, którą wypracowała sobie w czasie kryzysu. W zestawieniu najpopularniejszych modeli ma już dwóch przedstawicieli – Sportage’a i Ceeda.

Rynek w końcu się odbił. Kia na tym korzysta

    Spis treści:

W ostatnim przedpandemicznym roku 2019 na drogi w naszym kraju wyjechało 555 tys. nowych samochodów osobowych. Potem zaczął się ostry zjazd w dół. Koronawirus zatrzymał pracę w tysiącach fabryk na całym świecie. Pojawiły się poważne problemy z dostępnością wielu podzespołów. Producenci samochodów odczuli przede wszystkim deficyt półprzewodników, bez których żadne, nawet najtańsze i najprostsze współczesne auto nie może się obejść. Do tego wszystkiego doszedł lock-down i strach konsumentów. W efekcie w 2020 roku zarejestrowano w Polsce aż 22,9 proc. mniej samochodów niż w 2019. W 2021 mieliśmy lekkie odbicie (4,3 proc.), ale w 2022 r. znowu rynek dotknął spadek sprzedaży na poziomie 6 proc.

Nie każdego jednak ten kryzys poturbował. Jest marka, która wykorzystała go do ekspansji i zwiększenia swoich udziałów w rynku. O ile na koniec 2019 r. Kia zajmowała 7. miejsce w rankingu najpopularniejszych marek w Polsce, to już w 2022 r. była trzecia! Złożyło się na to kilka czynników – przede wszystkim większa dostępność samochodów niż u konkurencji, ale także nowe modele, które wniosły nową jakość do motoryzacji. Mówimy nie tylko o elektrycznym EV6, ale także o Sportage’u, którego Polscy klienci pokochali do tego stopnia, że dzisiaj jest numerem 1. w segmencie kompaktowych SUV-ów (C-SUV) – najpopularniejszym nad Wisłą. A to niejedyne jego osiągnięcie.

W czerwcu 2023 Sportage był 4. najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce w ogóle! Zarejestrowano 1322 egzemplarzy i zabrakło dosłownie 20 sztuk, aby wyprzedził Toyotę Yaris i wylądował na 3. pozycji. Z drugiej strony od piątego w zestawieniu Hyundaia Tucsona, dzieli Kię aż 429 sprzedanych samochodów, więc „kuzyn” z tego samego koncernu kompletnie jej nie zagraża.

Od początku roku do końca czerwca Sportage znalazł już 6170 nabywców i wyprzedza m.in. nie tylko wspomnianego Tucsona, ale także Dacię Duster, Toyotę C-HR i RAV4. I nie jest jedyną Kią, jaka znalazła się w rankingu 10. najchętniej kupowanych przez Polaków modeli. W czerwcu na 8. pozycji zaparkował kompaktowy Ceed (i to nie licząc XCeeda i ProCeeda). Tym samym Kia jest jedyną marką, obok Toyoty, która ma więcej niż jednego przedstawiciela na liście bestsellerów.

W największym i najważniejszym segmencie C-SUV też ma ich dwóch – obok zajmującego pierwsze Sportage’a jest jeszcze XCeed na 9. miejscu. Doskonałe wyniki zważywszy na fakt, że cały ten segment liczy aktualnie aż 48 modeli, więc klienci mają w czym wybierać. W pierwszym półroczu kupili 54,6 tys. kompaktowych SUV-ów, w tym prawie 9,4 tys. Kii (Sportage, XCeed i Niro). To daje marce aż 17,2 proc. udziałów w całym tym segmencie!

W całym rynku Kia miała w okresie od stycznia do czerwca solidne 7,8 proc. udziałów i w rankingu najpopularniejszych marek obroniła trzecie miejsce, zdobyte w kryzysowym 2022 roku. Jeżeli chodzi o klienta indywidualnego, to jest druga i ulega jedynie Toyocie, a wyprzedza Skodę. Wszystko to dowodzi, że szybki awans marki w latach 2019-2022 nie był dziełem przypadku. Wiele osób było zdania, że dostępność samochodów się poprawi, popyt znowu wzrośnie, sprzedaż pójdzie w górę i Kia znowu spadnie w rankingu na dalsze pozycje. Ale nic takiego się nie wydarzyło – marka umocniła się na trzeciej pozycji w czasie, gdy rynek faktycznie odżywa. I to wyraźnie.

W pierwszych sześciu miesiącach 2023 w Polsce zarejestrowano 238,7 tys. nowych aut osobowych. To wynik o 12,4 proc. lepszy niż w analogicznym okresie zeszłego roku. I analitycy nie przewidują, aby w drugim półroczu coś miało się popsuć. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prognozuje, że w całym 2023 r. sprzeda się 450 tys. aut osobowych – to nadal wynik gorszy niż w roku 2019, ale lepszy niż w poprzednich trzech latach.

Dobre sygnały płyną z całego europejskiego rynku, który najgorsze wydaje się mieć za sobą. W maju (czerwcowych danych jeszcze nie ma) w krajach UE, EFTA i w Wielkiej Brytanii zarejestrowano o 18,2 proc. więcej samochodów niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego. Wynik skumulowany za pierwsze pięć miesięcy roku też jest optymistyczny – 5,3 mln sprzedanych aut, czyli aż 800 tys. więcej niż rok wcześniej (+17,4 proc.).

Zdecydowanie natomiast zmieniają się przyzwyczajenia europejskich kierowców – coraz chętniej przesiadają się z klasycznych samochodów spalinowych do elektryków i hybryd. W maju już 13,8 proc. wszystkich aut, jakie zostały zarejestrowane na Starym Kontynencie, było napędzanych wyłącznie prądem. Kolejne 7,4 proc. to hybrydy plug-in. To oznacza, że już więcej niż co piąte nowe auto w Europie ma napęd zelektryfikowany. Z kolei zainteresowanie dieslami spadło do historycznie niskiego poziomu – od stycznia do końca maja sprzedano ich jedynie 692 tys., co do daje im zaledwie 13 proc. udziałów w rynku.

Wygląda zatem na to, że najgorsze minęło, dostępność samochodów się poprawiła, klienci wracają do salonów a pomysł transformacji z motoryzacji spalinowej do elektrycznej zaczyna się materializować. A to szczególnie dobre informacje dla Kii, która przy pomocy modelu EV6 udowodniła, że potrafi w elektryfikację znacznie lepiej niż jej konkurenci. Za chwilę na rynek wjedzie EV9, a potem kolejne modele z architekturą 800-voltową. Jednocześnie koreańska marka nie ma zamiaru żegnać się z klasycznymi silnikami spalinowymi. Przeciwnie, chce dać klientom możliwość wyboru tak długo, jak będzie to możliwe. I na tym również może opierać się jej siła. Zwolennicy motorów spalinowych, klasycznych hybryd, hybryd plug-in, elektryków – każdy znajdzie w ofercie Kii coś dla siebie. A to zapewne będzie wprost przekładało się na wyniki sprzedaży marki.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Pierwszy samochód — jaki model wybrać?

Aktualności Modele EV3 Niro EV Picanto Ceed Stonic Niro Rodzaje samochodów Miejski

Pierwszy samochód — jaki model wybrać?

3 grudnia, 2024

Sentyment to szczególne uczucie, którym obdarzamy nie tylko osoby czy rzeczy wyjątkowe, ale przede wszystkim te, które zapisały się w…

Co piąte nowe auto ma silnik elektryczny!

Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Niro Sportage Sorento Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy

Co piąte nowe auto ma silnik elektryczny!

30 listopada, 2024

Choć wiele osób wróżyło, że rynek samochodów na prąd się załamie, to po statystykach niczego takiego nie widać. Poza Niemcami,…

Kia Stonic – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?

Aktualności Stonic Spalinowy Miejski Rodzinny SUV/Crossover

Kia Stonic – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?

29 listopada, 2024

Mało jest dzisiaj samochodów, które można kupić za mniej niż 100 tys. zł, a oferują tak dużo. Przestronność, praktyczność, jakość,…