Kia wyprzedziła Teslę!

Co dziesiąty nowy samochód wyjeżdżający z europejskich salonów ma napęd wyłącznie elektryczny. W Polsce auta na prąd też dynamicznie się rozpędzają. Po pięciu miesiącach tego roku liderem nad Wisłą była Kia. Koreańczycy wyprzedzili nawet Teslę!

Kia wyprzedziła Teslę!

    Spis treści:

W całym 2019 roku w Polsce zarejestrowano 945 samochodów czysto elektrycznych. W tym roku liczba ta może być nawet dziesięciokrotnie wyższa, bo segment BEV bardzo szybko się rozpędza. Jak wynika z danych organizacji ACEA, zrzeszającej producentów samochodów, tylko w pierwszym kwartale tego roku z polskich salonów wyjechało na drogi 2289 elektryków. To oznacza wzrost o 143,5 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Analitycy rynku motoryzacyjnego są zdania, że jeżeli w kolejnych kwartałach segment ten będzie rozwijał się równie dynamicznie, to  do końca roku możemy przekroczyć magiczny pułap 10 tys. zarejestrowanych elektryków.

Na tej nakręcającej się koniunkturze na BEV (Battery Electric Vehicle) wyjątkowo skorzystała Kia. Już w 2021 zajmowała drugie miejsce w sprzedaży elektryków w Polsce i ustąpiła miejsca tylko Tesli. W tym roku koreańskiej marce udało się wyprzedzić nawet Elona Muska. Od stycznia do końca maja nad Wisłą zarejestrowano 461 elektryków ze znaczkiem Kia. Tesli w tym czasie sprzedało się 390, a reszta graczy jest daleko w tyle. Dużym zaskoczeniem jest bardzo słaby wynik Volkswagena – w ciągu pierwszych pięciu miesięcy sprzedał w Polsce tylko 117 sztuk modeli ID.3 oraz ID.4.

Świetny debiut EV6

Sukces Kii to w dużej mierze zasługa modelu EV6, który zadebiutował w końcówce zeszłego roku. Auto zebrało bardzo dobre recenzje za jakość, przestronność, prowadzenie, realny zasięg, osiągi, czas ładowania (tylko 18 minut od 10 do 80 proc.), technologie i design. Niektórzy dziennikarze po testach wprost nazwali je najlepszym elektrykiem dostępnym na rynku (więcej na ten temat możecie przeczytać TUTAJ). Wersja GT z racji na swoje osiągi (585 koni, przyspieszenie do setki w 3,5 sekundy i maksymalnie 260 km/h) wprost porównywana jest do aut Tesli. Wszystko to znalazło odbicie w wynikach sprzedaży. Od stycznia do maja w Polsce zarejestrowano 205 sztuk EV6 – ponad dwukrotnie więcej, niż konkurencyjnej Tesli Y. Doskonale poradziła sobie również Kia e-Niro, która z wynikiem 166 sprzedanych egzemplarzy przegoniła m.in. Nissana Leafa.  Kia e-Soul znalazła od stycznia do maja 90 nabywców.

Dzięki tym trzem modelom Kia ma udział w segmencie elektryków w Polsce na poziomie 12 proc. I apetyt na więcej. Lada chwila do salonów wjedzie zupełnie nowe Niro EV, które ma powtórzyć sukces EV6. Po uwzględnieniu rządowej dopłaty dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny auto kosztuje 154 900 zł, co zbliża go pod względem ceny do hybrydowych crossoverów podobnej klasy, wielkości i mocy. Kia zapowiada, że w relacji ceny do przestronności (bagażnik 475 litrów), osiągów (7,5 sekundy do 100 km/h) i zasięgu (ponad 460 km) nowe Niro EV nie będzie miało sobie równych.

Europa jedzie z prądem

Rosnąca popularność elektryków w Polsce wpisuje się w ogólnoeuropejski trend. Ze statystyk ACEA wynika, że w pierwszym kwartale tego roku elektryki miały już 10 proc. udziałów w całym rynku unijnym. Dekadę temu wynosił on 0,1 proc., zaś trzy lata temu 2 proc. Gdy dorzuci się do tego hybrydy plug-in (PHEV), to okazuje się, że już co piąty samochód rejestrowany w krajach UE ma wtyczkę!

Rok do roku sprzedaż elektryków w Europie wzrosła 53,4 proc. Na największym, niemieckim rynku w pierwszych trzech miesiącach tego roku zarejestrowano aż 83,7 tys. samochodów na prąd, a we Francji 43 tys. Pikanterii dodaje fakt, że jeszcze pięć lat temu oba te kraje były rozkochane w dieslach. Teraz ich sprzedaż dołuje – we Francji spadła o ponad 40 proc. rok do roku.

Jeszcze lepszym przykładem dynamicznych przemian zachodzących na rynku motoryzacyjnym jest Holandia, gdzie niegdyś ponad 50 proc. nowych aut miało diesla pod maską. Tymczasem od stycznia do marca tego roku zarejestrowano tam zaledwie 1,4 tys. osobówek na olej napędowy. W tym czasie nowych elektryków wyjechało na drogi aż 12,4 tys. A do tego 10 tys. hybryd typu plug-in.

W pierwszym kwartale tego roku auta z silnikami wysokoprężnymi nie zanotowały wzrostu rejestracji w ani jednym kraju unijnym, a średni spadek dla całej wspólnoty wyniósł 33,2 proc. W Polsce w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedało się tylko 9,7 tys. diesli, czyli o 42,9 proc. mniej niż rok wcześniej.

Samochody z klasycznymi silnikami benzynowymi mają się lepiej. Poprawiły wyniki w kilku krajach byłego bloku wschodniego (w Bułgarii, Rumunii, na Łotwie i Słowacji) oraz na Cyprze i w Portugalii. Ale ogólnie we wszystkich krajach Wspólnoty i tak zanotowały zjazd o 22,6 proc. W Polsce ich rejestracje spadły rok do roku o 21 proc.

Korea zmienia układ sił

Również na zagranicznych rynkach elektryki Kia bardzo dobrze sobie radzą. W kwietniu (najświeższe europejskie dane) dwa jej modele, EV6 oraz e-Niro, znalazły się w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych BEV w krajach Unii. Znacznie ciekawsza jednak wydaje się inna statystyka, pokazująca, jak elektryfikacja zmienia układ się na rynku motoryzacyjnym. Chodzi o udziały poszczególnych koncernów w całym rynku oraz w segmencie BEV+PHEV.

Grupa Volkswagena miała w kwietniu aż 24,11 proc. udziałów w całym europejskim rynku, ale w segmencie elektryków i pluginów już tylko 16,74 proc. Podobnie było z grupą Stellantis, Renault, Toyotą, Fordem i całą resztą popularnych marek. Wyjątkiem jest koncern Kia-Hyundai, który w całym rynku miał 10,32 proc. udziałów, podczas gdy w segmencie BEV+PHEV wyniósł on 12,63 proc. Poza Koreańczykami tylko BMW i Mercedes z liczących się producentów, mają większe udziały w kategorii aut zelektryfikowanych, niż całościowo. Co ósmy samochód z wtyczką wyjeżdżający na drogi Europy to Kia lub Hyundai. To tylko dowodzi, że Koreańczycy zdystansowali inne popularne marki pod względem elektryfikacji.

Zapewniły im to nie tylko takie przełomowe modele, jak EV6, ale przede wszystkim fakt, że rozwijali takie napędy już wiele lat temu, zanim w ogóle którykolwiek z koncernów europejskich zaczął poważnie o tym myśleć. W efekcie Kia ma dzisiaj w ofercie nie tylko trzy pełnowartościowe elektryki, ale także pięć modeli plug-in (Sorento PHEV, Sportage PHEV, Ceed kombi PHEV, XCeed PHEV i Niro PHEV). A do tego jeszcze trzy klasyczne hybrydy (Sorento HEV, Sportage HEV i Niro HEV). Jednocześnie nie wycofuje z oferty klasycznych motorów benzynowych (W Stingerze ciągle dostępne jest V6, a w Picanto i Rio jednostki wolnossące), ani diesli.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka

Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy Przepisy i porady

Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka

25 października, 2024

Elektryk ma sens tylko wtedy, gdy ma się własny dom – taki argument często pada z ust osób, które mieszkają…

Kia EV9. Cena, dane techniczne, wymiary. Którą wersję wybrać?

Aktualności EV9 Elektryczny (EV) Ekologiczny Rodzinny SUV/Crossover Przepisy i porady

Kia EV9. Cena, dane techniczne, wymiary. Którą wersję wybrać?

20 października, 2024

Została światowym samochodem roku. A także elektrycznym samochodem roku. I jeszcze kobiecym samochodem roku. Oraz zdobyła tytuł najlepszego SUV-a na…

Ładowanie samochodu elektrycznego – ile to kosztuje i ile czasu zajmuje?

Aktualności Modele EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Ekologiczny SUV/Crossover Hatchback Przepisy i porady

Ładowanie samochodu elektrycznego – ile to kosztuje i ile czasu zajmuje?

16 października, 2024

Najtaniej będzie w domu, najszybciej ze specjalnych publicznych słupków o dużej mocy. Oto przewodnik po sposobach ładowania, ich kosztach, czasie…