Kia EV3. Pięć rzeczy, które musicie o niej wiedzieć

To pierwszy kompaktowy SUV Kia od podstaw zaprojektowany jako elektryk i marka pokłada w nim duże nadzieje. Wyróżniać ma się nie tylko designem i przestronnością, ale także zasięgiem, wykonaniem, materiałami oraz usługami cyfrowymi niespotykanymi dotychczas w tym segmencie. Łącznie z możliwością grania, streamingu audio i video oraz wsparciem sztucznej inteligencji. Oto wszystko, co powinniście wiedzieć o EV3.

Kia EV3. Pięć rzeczy, które musicie o niej wiedzieć

    Spis treści:

Kia EV3. Kompaktowa na zewnątrz, duża w środku

Samochód powstał na przeprojektowanej płycie E-GMP. Tej samej, z której korzystają EV6 oraz EV9. A to wróżyć ma dużą przestronność w środku, przy zachowaniu gabarytów zewnętrznych typowych dla kompaktowych SUV-ów. EV3 ma 430 cm długości (9,5 cm mniej niż XCeed), ale jest od niego o 2,4 cm szersze (185 cm) i 7 cm wyższe (156 cm). Rozstaw osi wynoszący 268 cm to 3 cm więcej niż w XCeedzie.

Takie parametry oznaczają, że nowy elektryk Kii będzie bezpośrednio konkurował m.in. z Volvo EX30, ale także z Renault Megane E-Tech, czy Volkswagenem ID.3 oraz Cuprą Born (choć dwóch ostatnich SUV-ami ani crossoverami nazwać raczej nie można). Generalnie Kia jest jedną z pierwszych marek, które zdecydowanym krokiem wkraczają do segmentu kompaktowych SUV-ów na prąd. A to dlatego, że to właśnie ten segment ma się w najbliższych latach elektryfikować najszybciej. O ile w 2023 r. tylko 7 proc. sprzedanych aut w klasie C-SUV wyposażonych było w napęd elektryczny, to w przyszłym ma to być już 21 proc., zaś w 2027 niemal 50 proc.

Bagażnik EV3 ma 460 litrów pojemności, co w tej klasie jest ponadprzeciętnym wynikiem. Dla porównania Volvo EX30 mieści tylko 318 litrów pakunków, a np. Volkswagen ID.3 – 385 litrów. Co więcej, w Kii znajdziemy też tzw. frunk, czyli bagażnik pod przednią klapą. Ma 25 litrów, ale to wystarczy choćby na podstawowe zakupy lub przechowywanie kabla do ładowania.

Kia EV3. Nowoczesny design i zaawansowana aerodynamika

Gołym okiem widać nawiązania do EV9 czy Sorento po liftingu. Ten nowy język stylistyczny Kii w moim odczuciu jest obecnie jednym z najbardziej oryginalnych na rynku. Trudno te samochody pomylić z jakąkolwiek inną marką. Jest odważnie, niesztampowo, oryginalnie. I w przypadku EV3 nie będzie inaczej. Dużo płaskich powierzchni, pionowe reflektory, charakterystyczne lampy tylne utrzymane w stylistyce połączonej konstelacji gwiazd, nakładki i przetłoczenia na błotnikach, do tego chowane klamki w drzwiach przednich, a w tylnych ukryte w słupku, dużo lakierowanych na czarno elementów – wszystko to sprawia, że całościowo EV3 wygląda dobrze, nowocześnie, dynamicznie, muskularnie i (przynajmniej na zdjęciach) na większe, niż jest w rzeczywistości. Styliści odwalili tu kawał dobrej roboty. I jednocześnie zadbali o poprawę aerodynamiki.

Tzw. Air Drag (Cd), czyli współczynnik oporu powietrza, wynosi jedynie 0,26. Dla porównania w Porsche 911 Turbo S to 0,33 (w najbardziej ekonomicznym ustawieniu). Aby osiągnąć taki rezultat zastosowano m.in. aktywne klapy w przednim zderzaku i zastosowano specjalną płytę 3D zakrywającą 80 proc. podwozia, która „rozbija” strumień powietrza tak, by powodował jak najmniej zawirowań. Z kolei linia dachu bardzo delikatnie opada ku tyłowi, a na jego końcu dodatkowo się zwęża, co również poprawia aerodynamikę całej karoserii.

Kia EV3. Wnętrze logiczne i ekologiczne

Fotele z funkcją relaksu, oświetlenie nastrojowe, rozkładany i przesuwany stolik w konsoli środkowej, minimalistyczna deska rozdzielcza z trzema ekranami (cyfrowe zegary 12,3 cala, 5,3-calowy monitor do obsługi klimatyzacji i ekran multimedialny o przekątnej 12,3 cala), haptyczne przyciski pod ekranem centralnym, mnóstwo przestrzeni i przyjemne, organiczne i ekologiczne materiały. Kia dołożyła starań, by wnętrze EV3 było czytelne w obsłudze, komfortowe i… domowe.

Ogromną wagę przywiązano do materiałów użytych do wykończenia kabiny. I nie chodzi jedynie o ich jakość, ale także skład. Na drzwiach i konsoli środkowej pojawiło się wykończenie z bioplastiku, neutralnego środowiskowo. Większość elementów polakierowano farbami niezawierającymi szkodliwych chemikaliów BTX (benzenu, toluenu i ksylenu). Do wykonania dywaników, podsufitki, podłokietników, podłogi bagażnika i siedzeń wykorzystano odzyskany PET i wymieszano go z włóknami naturalnymi. A np. konsola środkowa jest wykonana w dużej mierze z plastiku odzyskanego w drodze recyklingu. Z niego zrobione są także plastikowe nakładki na zderzaki, błotniki i drzwi. Łącznie w całym samochodzie zastosowano prawie 30 kg plastiku pochodzącego z recyklingu. A dokładniej z upcyclingu, co jednocześnie poprawiło jeszcze jego jakość, zarówno jeżeli chodzi o trwałość, jak i  wrażenia dotykowe oraz zapachowe.

Kolorystyka wnętrza? Do wyboru – subtelna szara, ciepła szara, albo zarezerwowana dla wersji GT-Line czarna.

Kia EV3. Duży zasięg, dobre osiągi

W odróżnieniu do EV6 i EV9, Kia EV3 oferowana będzie z napędem na przednią oś. Bo tego oczekują klienci w tym segmencie, i jednocześnie właśnie to pozwoliło wygospodarować tak duży bagażnik. Silnik o mocy 204 KM zapewniać ma przyspieszenie do 100 km/h w czasie około 7,5 sekundy, a zasięg wynosił będzie… To zależy od tego, czy zdecydujemy się na wersję Standard Range czy Long Range.

EV3 Standard Range będzie miała akumulator czwartej generacji o pojemności 58,3 kWh zapewniający około 430 km zasięgu (WLTP). Ładowarka pokładowa o mocy 11 kW pozwoli na naładowanie baterii w warunkach domowych w czasie około 5,5 godziny. W przyszłości  opcjonalnie będzie dostępna ładowarka 22 kW, a to skróci czas ładowana do około 3 h. Maksymalna moc ładowania na szybkich stacjach w przypadku EV3 SR to 101 kW.

EV3 Long Range dostanie akumulator o pojemności zwiększonej do 81,4 kWh, co w optymalnych warunkach powinno wystarczyć na przejechanie nawet 600 km (WLTP)!. Ładowarki pokładowe będą takie same (11 kW w standardzie, a później opcjonalnie 22 kW), ale maksymalna moc ładowania przy użyciu CCS w tym wariancie jest nieco wyższa i wynosi 128 kW. Dzięki temu i nowemu systemowi zarządzania ładowaniem, uzupełnimy baterię od 10 do 80 proc. w pół godziny.

Podobnie, jak EV6 i EV9, także kompaktowy elektryk Kii otrzyma technologię V2L umożliwiającą zasilanie urządzeń zewnętrznych 230V, takich jak laptopy, ekspresy do kawy, a nawet małe lodówki czy suszarki do włosów. Co więcej, na pokładzie EV3 są też technologie V2G (Vehicle-to-Grid) i V2H (Vehicles-to-Home), umożliwiające oddawanie energii zgromadzonej w akumulatorze do sieci albo bezpośrednio do naszego domu. Polskie przepisy na razie nie pozwalają na takie wykorzystanie auta, ale w przyszłości z pewnością się to zmieni.

Kompaktowy elektryk Kii wyposażony został ponadto w rekuperację i-Pedal trzeciej generacji. Kierowca będzie mógł dostosować działanie hamowania regeneracyjnego do swoich upodobań i jeździć przy użyciu tylko pedału gazu, bez konieczności używania hamulca nożnego. To pozwoli na maksymalny odzysk energii i wydłuży zasięg.

Kia EV3. Technologie cyfrowe, których nie ma konkurencja

Tym autem mają jeździć ludzie młodzi, a oni nie rozstają się ze swoimi smartfonami. Komunikują się ze światem głównie cyfrowo i EV3 ma im to ułatwiać. Do auta zaimplementowano rozwiązania znane dotychczas ze znacznie droższych, bardziej zaawansowanych samochodów. A niektórych nie ma nawet tam.

  • Cyfrowe zegary będzie można personalizować na wiele sposobów, na początku za pomocą motywów inspirowanych barwami drużyn NBA. Później w sklepie Kia Connect Store można będzie dokupić inne nakładki, z prezentacji wynika, że nawet takie inspirowane produkcjami Marvela czy serią Star Wars.
  • Platforma ACP (Automotive Content Platform) umożliwi strumieniowe odtwarzanie video i audio, m.in. za pośrednictwem takich serwisów jak Netflix, YouTube, Spotify i wielu innych.
  • Na ekranie centralny po zaparkowaniu auta (np. podczas ładowania) będzie można pograć w mini gry. Za kontrolery służyć będą smartfony pasażerów.
  • Obsługa głosowa wpierana będzie przez sztuczną inteligencję ChatGPT. Dzięki temu auto będzie „rozumiało” naturalną mowę, uczyło się naszych zachowań, wspierało nas w podróży, polecało muzykę, ciekawe miejsca, restauracje itp.
  • Digital Key drugiej generacji umożliwi otwieranie i uruchamianie auta za pomocą smartfona, a nawet smartwatcha. Co więcej, taki cyfrowy kluczyk będzie można udostępnić zdalnie wybranym osobom.
  • Bogatsze wersje EV3 dostaną 12,3-calowy wyświetlacz HUD, zdalnego asystenta parkowania (będzie można zaparkować auto będąc poza samochodem) i najnowszą generację asystenta jazdy po autostradzie HDA2 i aktywny tempomat drugiej generacji, który samodzielnie zatrzyma pojazd gdy np. kierowca zasłabnie.

Kia EV3. Game changer?

Kia bardzo poważnie podeszła do tematu. Ewidentnie nie chciała zrobić „kolejnego elektrycznego SUV-a”, tylko nas zaskoczyć. Designem, projektem wnętrza i materiałami użytymi do jego wykończenia, nowoczesnymi technologiami, usługami cyfrowymi etc. I ewidentnie jej się to udało. Przynajmniej na razie, na papierze. Ale mając w pamięci doświadczenia z EV6 i EV9, o efekt końcowy jestem spokojny. Co więcej, jestem pewien, że zostaniemy zaskoczeni jeszcze raz – gdy po wakacjach zostaną opublikowane cenniki auta.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Pierwszy samochód — jaki model wybrać?

Aktualności Modele EV3 Niro EV Picanto Ceed Stonic Niro Rodzaje samochodów Miejski

Pierwszy samochód — jaki model wybrać?

3 grudnia, 2024

Sentyment to szczególne uczucie, którym obdarzamy nie tylko osoby czy rzeczy wyjątkowe, ale przede wszystkim te, które zapisały się w…

Co piąte nowe auto ma silnik elektryczny!

Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Niro Sportage Sorento Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy

Co piąte nowe auto ma silnik elektryczny!

30 listopada, 2024

Choć wiele osób wróżyło, że rynek samochodów na prąd się załamie, to po statystykach niczego takiego nie widać. Poza Niemcami,…

Kia Stonic – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?

Aktualności Stonic Spalinowy Miejski Rodzinny SUV/Crossover

Kia Stonic – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?

29 listopada, 2024

Mało jest dzisiaj samochodów, które można kupić za mniej niż 100 tys. zł, a oferują tak dużo. Przestronność, praktyczność, jakość,…