Zobacz, gdzie wyprodukowano Twój samochód Kia

Sportage, Ceed, Ceed kombi, ProCeed, XCeed – wszystkie te modele powstają od początku do końca w fabryce w Żylinie. A to oznacza, że ponad 70 proc. sprzedanych w ubiegłym roku w Polsce Kii pochodziło właśnie ze Słowacji. To dobra okazja żeby bliżej przyjrzeć się zakładowi. Szczególnie, że niedługo będzie obchodził 20-lecie istnienia, a od początku działalności bardzo się zmienił.

Zobacz, gdzie wyprodukowano Twój samochód Kia

    Spis treści:

Była jesień 2003 roku. Kia Motors Corporation ogłosiła, że zamierza wybudować w Europie Centralnej swoją pierwszą (i jak dotąd jedyną) fabrykę samochodów osobowych na Starym Kontynencie. Rozpisywały się o tym wszystkie europejskie media, nazywając projekt jedną z największych inwestycji zagranicznych na początku XXI wieku w tej części Europy. W grę wchodziło 1,5 mld euro i miejsca pracy dla 7000 osób. Tylko bezpośrednio w samym zakładzie, bo przecież nowy inwestor mógł dać zlecenia setkom mniejszych i większych firm, a więc dziesiątkom tysięcy ludzi.

Po kilku miesiącach podjęto decyzję co do lokalizacji. W marcu 2004 r. rząd w Bratysławie i wysocy rangą przedstawiciele Kia Motors Corporation podpisali umowę o budowie zakładu Kia w Żylinie. Jesienią tego samego roku w ziemię wbito pierwszą łopatę i rozpoczęto inwestycję. A w grudniu 2006 roku z taśm fabryki zjechały pierwsze egzemplarze Kii cee’d – pierwszego modelu marki od podstaw zaprojektowanego z myślą o gustach i wymaganiach europejskich klientów.

Dzisiaj zakład w Żylinie uchodzi za jeden z najnowocześniejszych w tej części Europy i jednocześnie za jeden z najlepszych spośród wszystkich dziewięciu, jakie na całym świecie ma Kia (cztery w Korei, po jednym w USA, Meksyku, Indiach, Chinach i Europie). Od początku jest sukcesywnie rozbudowywany, powiększany i unowocześniany. Obecnie cały kompleks zajmuje powierzchnię 192 hektarów, co odpowiada wielkości 269 boisk piłkarskich! Same budynki mają powierzchnię 28 hektarów, czyli 39 boisk.

Największą modernizację zakład przeszedł w minionych dwóch latach. Zainwestowano m.in. w 40 zaawansowanych robotów w montowni i lakierni, które pozwoliły zautomatyzować dużą część produkcji. Przede wszystkim jednak wdrożono rozwiązania poprawiające wydajność energetyczną i pozwalające na bardziej zrównoważoną produkcję. W efekcie fabryka w 100 proc. korzysta dzisiaj z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, a dodatkowo np. w lakierni odzyskiwana jest duża część wody i ciepła.

Początkowo z taśm zakładu w Żylinie zjeżdżał tylko cee’d, ale dość szybko rozszerzono produkcję o inne modele. Dzisiaj powstaje tam Ceed, Ceed kombi, ProCeed, XCeed oraz Sportage. Do tego otworzono dwie niezależne fabryki silników, które tylko w 2022 roku wyprodukowały ich 460 tys., a od początku działalności już ponad 6 mln! Zakład ma oczywiście własną tłocznię blach, lakiernię, montażownię, a nawet tor testowy.

W części, gdzie powstają nadwozia pracuje 386 robotów. Tylko robotów. Na tym etapie produkcja jest całkowicie zautomatyzowana, a spawanie odbywa się wyłącznie techniką laserową. Lakiernię również obsługują roboty – jest ich 113, a łączna długość taśmy, po której w procesie malowania, uszczelniania i zabezpieczania przejeżdża każde nadwozie wynosi 7,8 km! Z kolei w montażowni, gdzie całe auto składa się „do kupy” na każdej zmianie pracuje 420 osób. Powierzchnia tej części kompleksu odpowiada aż 13 boiskom piłkarskim, a każde auto po zakończeniu montażu przejeżdża 1,6 km po specjalnym torze testowym. W ten sposób weryfikuje się, czy wszystko działa w nim tak, jak powinno.

Cała słowacka fabryka zatrudnia łącznie 3,7 tys. pracowników, ale pośrednio inwestycja daje pracę znacznie większej liczbie osób. W sektorze Automotive na Słowacji pracuje aż 261 tys. ludzi. Łącznie Koreańczycy zainwestowali w zakład już 2,3 mld euro, a jego roczne moce produkcyjne wynoszą 350 tys. samochodów. Mówiąc krótko, wyjeżdżać z niego może prawie 1000 nowych aut dziennie. Eksportowane są one do 87 krajów na całym świecie, zaledwie 2,2 proc. zostaje na Słowacji. Do Polski trafia 7 proc. całkowitej produkcji, co daje nam mocne czwarte miejsce – zaraz za Wielką Brytanią, Niemcami i Hiszpanią. To efekt dużej popularności u nas zarówno modeli z rodziny Ceeda, jak i Sportage’a. Ten drugi był w ubiegłym roku trzecim najchętniej kupowanym samochodem przez Polaków, a w segmencie SUV-ów zajął pierwsze miejsce. A rodzina Ceeda (Ceed, XCeed i ProCeed) liczona razem zajmuje drugie miejsce wśród najchętniej kupowanych model! W efekcie ponad 70 proc. wszystkich nowych Kii sprzedawanych w Polsce pochodzi ze Słowacji. Sam Sportage z kolei cieszy się taką popularnością w Europie i na świecie, że w 2022 r. stanowił już 57 proc. całkowitej produkcji żylińskiej fabryki.

Do dzisiaj z zakładu Kia na Słowacji na drogi wyjechało łącznie prawie 4,5 mln samochodów. Najwięcej czasu zajęło jej wyprodukowanie pierwszego miliona – sześć lat od momentu uruchomienia produkcji w 2006 r. Potem każdy kolejny milion pojawiał się regularnie co trzy lata. Rekord rocznej produkcji padł w roku 2019, gdy z taśm fabryki zjechały 344 tys. samochodów. Potem było trochę gorzej, ze względu na wybuch pandemii i ograniczoną dostępność wielu podzespołów, w tym półprzewodników. W efekcie w 2020 r. Kia Slovakia wyprodukowała tylko 268 tys. aut – był to najgorszy wynik od 2011 roku. Ale sprytnie wykorzystała ten moment spowolnienia i przestrzeń czasową, jaką jej to dało, do rozpoczęcia  wspomnianej modernizacji zakładu.

Od 2021 r. produkcja się odbija i w tym roku ma sięgnąć 340 tys. samochodów, zaś w przyszłym z zakładu wyjedzie pięciomilionowe auto. Być może stanie się to akurat w okrągłą, 20. rocznicę podpisania umowy o inwestycji pomiędzy słowackim rządem, a szefostwem ówczesnego Kia Motors Corporation. Okazja do świętowania będzie zatem podwójna.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Kia EV3. Pierwsze testy, opinie i wrażenia

Aktualności EV3 Elektryczny (EV) Ekologiczny Miejski Rodzinny SUV/Crossover

Kia EV3. Pierwsze testy, opinie i wrażenia

15 listopada, 2024

Gdyby ktoś kazał mi w trzech słowach opisać najnowszą Kię EV3 po pierwszym kontakcie z nią, powiedziałbym, że to „wielki…

Najlepszy elektryk, jakiego możecie kupić. Kia EV6 za 156 tys. zł

Kia i rynek Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT Niro EV Elektryczny (EV) Ekologiczny Rodzinny Sportowy SUV/Crossover

Najlepszy elektryk, jakiego możecie kupić. Kia EV6 za 156 tys. zł

31 października, 2024

Architektura 800V, zasięg ponad 500 km, ultraszybkie ładowanie od 10 do 80 proc. w 18 minut. Do tego najprzestronniejsze w…

Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka

Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy Przepisy i porady

Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka

25 października, 2024

Elektryk ma sens tylko wtedy, gdy ma się własny dom – taki argument często pada z ust osób, które mieszkają…