Vehicle-to-Load – jak działa funkcja zasilania z samochodu?

Spis treści:
Czym jest Vehicle-to-Load (V2L)?
Gdy Kia kilka lat temu zaprezentowała model EV6 i pochwaliła się, że auto wyposażone jest w rewolucyjną technologię V2D (Vehicle-to-Device), nikt nie wiedział, o co chodzi. De facto był to jeden z pierwszych samochodów elektrycznych na świecie zdolny nie tylko pobierać energię z sieci, ale także ją oddawać. Albo zasilać nią inne urządzenia zewnętrzne (V2L, Vehicle-to-Load), albo ładować inne pojazdy (V2V, Vehicle-to-Vehicle).
Innymi słowy, akumulator elektrycznej Kii działa trochę jak powerbank – gdy jest naładowany, można go wykorzystywać do ładowania albo zasilania w energię innych urządzeń. Dzisiaj rozwiązanie to mają wszystkie elektryczne Kie. A niektóre modele potrafią nawet więcej.
Jak działa V2L w samochodzie elektrycznym?
V2L, czyli Vehicle-to-Load opiera się na prostocie. We wnętrzu każdej elektrycznej Kii z tą technologią mamy gniazdko 230V, a do tego również specjalną przejściówkę wpinaną do gniazda ładowania, która również zakończona jest gniazdem 230V. Do obu gniazd możemy podłączyć dowolne urządzenia elektryczne o łącznej mocy około 3,7 kW. To dużo. Przykładowo, przeciętna moc domowej lodówki to 200W, tradycyjnego odkurzacza około 800W, a dobrego czajnika elektrycznego – 2000W. Wniosek? Np. na kempingu mamy dostęp do własnego, w pełni niezależnego źródła energii, której wystarczy nawet na kilka tygodni biwakowania!
Do czego można wykorzystać V2L?
W ten sam sposób możemy naładować w razie potrzeby elektryczne rowery czy hulajnogi. I to wielokrotnie. Przeciętny e-bike ma akumulator o pojemności 500Wh. To oznacza, że z akumulatora Kii Ev9, który ma pojemność ok. 100 kWh, taki rower naładowalibyśmy do pełna… 200 razy!
V2L może jednak służyć nie tylko do rozrywki. Może się okazać również bardzo pomocne w kryzysowych sytuacjach, np. w przypadku awarii prądu w domu. Znane są też poważniejsze przypadki. Podczas zeszłorocznej powodzi na południu Polski Kie z funkcją V2L były wykorzystywane jako źródło zasilania dla pomp usuwających wodę z zalanych domów.
Równie pomocna może się czasami okazać funkcja V2V, czyli Vehicle-to-Vehicle. Umożliwia ona podładowanie innego samochodu elektrycznego. Takie ładowanie trwa co prawda dość długo (w godzinę uzupełnimy energię na przejechanie około 25-30 km), ale to już może wystarczyć do tego, aby dojechać na stację ładowania.
Zalety i wady Vehicle-to-Load
Największą zaletą technologi V2L jest to, że dzięki niej możemy korzystać z urządzeń elektrycznych o stosunkowo dużej mocy w miejscach bez dostępu do prądu ze standardowego gniazdka. W dodatku prąd z takiego „powerbanku” kosztuje nas dokładnie tyle, ile zapłaciliśmy za niego ładując elektryka. Zatem może być nawet darmowy, jeżeli np. ładowaliśmy się energią wytworzoną przez fotowoltaikę.
Korzystanie z V2L jest w pełni bezpieczne, gniazdka są ustandaryzowane, cały układ elektryczny auta ma wszelkie homologacje i certyfikaty dopuszczenia do użytkowania.
Wady? Urządzeń o większej mocy (powyżej 3,7 kW) nie zasilimy w ten sposób. No i trzeba pamiętać, że pobieranie energii z akumulatora jednocześnie obniża zasięg auta. To istotne szczególnie np. na kempingu – musimy bowiem zostawić na koniec biwakowania na tyle dużo energii w akumulatorach, abyśmy dojechali do najbliższej stacji ładowania.
Jak uruchomić i korzystać z V2L
Każdy model Kia wyposażony w tę technologię ma w ustawieniach możliwość włączenia i wyłączenia funkcji Vehicle-to-Load. Gdy jest włączona, wystarczy podpiąć dowolne urządzenia do gniazdka w samochodzie lub do specjalnej przejściówki wpiętej w gniazdo ładowania. I już, to wszystko. Urządzenie jest gotowe do użycia. Samo auto w tym czasie może pozostawać zamknięte.
Ponadto każda Kia ma zabezpieczenie, które nie pozwoli całkowicie rozładować akumulatora samochodu. Czyli gdy poziom jego naładowania spadnie np. do 25%, to zasilanie zewnętrznych urządzeń przez V2L zostanie automatycznie wstrzymane.
V2L – Podsumowanie
Patetycznie można powiedzieć, że V2L daje wolność. Można zrobić sobie prawdziwą kawę z ekspresu na biwaku, zabrać pod namiot Thermomixa, podłączyć rzutnik i urządzić sobie kino samochodowe w plenerze, używać małej betoniarki na budowie, gdy nie mamy jeszcze przyłącza, naładować rower elektryczny czy hulajnogę. W zasadzie ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia. No i moc urządzeń. I jeszcze aktualna ilość energii w akumulatorze.
Poza tym Vehicle-to-Load jest kolejnym dowodem na wyższość samochodów elektrycznych nad spalinowymi. Owszem, niektóre modele benzynowe czy diesla również są wyposażone w gniazdka 230V, ale zasilać można z nich urządzenia o skromnej mocy – zazwyczaj do 150W, co w praktyce oznacza… laptopa. W dodatku aby to robić, silnik samochodu powinien być uruchomiony. W przeciwnym razie szybko wyczerpiemy akumulator.
FAQ
Co oznacza funkcja Vehicle-to-Load (V2L) w samochodzie elektrycznym?
Oznacza, że auto wyposażone jest w możliwość zasilana i ładowania zewnętrznych urządzeń elektrycznych.
Jakie urządzenia można zasilać z auta dzięki V2L?
W przypadku samochodów Kia wyposażonych w technologię V2L, są to urządzenia o mocy do 3,7 kW i napięciu do 230V. Podłącza się je do gniazda 230V zainstalowanego we wnętrzu samochodu lub do specjalnej przejściówki, którą umieszcza się w gnieździe ładowania auta.
Czy korzystanie z V2L skraca zasięg samochodu?
Używanie V2L wpływa na zasięg auta. Jak bardzo? To zależy od mocy podłączonego urządzenia i czasu w jakim z niego korzystamy. Jeżeli podłączymy do V2L sprzęt o mocy 2 kW i będziemy z niego korzystali przez pięć godzin, to z akumulatora „zniknie” 10 kWh. Czyli średni zasięg zmniejszy się – zależnie od modelu – o 50 do 100 km.
Czy wszystkie auta elektryczne mają funkcję Vehicle-to-Load?
Nie. Tak naprawdę ma ją bardzo niewiele dostępnych na rynku samochodów elektrycznych. Kia należy do chlubnych wyjątków, gdzie w technologię V2L możne być wyposażony każdy elektryczny model marki.
Powiązane

Aktualności Modele Technologia
Systemy wsparcia kierowcy Kia – autonomiczne hamowanie
20 września, 2025
Nowoczesne samochody Kia są wyposażone w zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, które poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Jednym z kluczowych elementów jest…

K4 Aktualności Hybrydowy (HEV) Spalinowy Rodzinny Hatchback
Kia K4 nadjeżdża. Następca Ceeda będzie najprzestronniejszym kompaktem na rynku
17 września, 2025
Aż 11 cm dłuższa niż Ceed hatchback, jednocześnie o 15 cm większa od Volkswagena Golfa i o 7 cm od…

Aktualności Modele Technologia Przepisy i porady
Over-the-Air (OTA) – jak działają zdalne aktualizacje w samochodach
10 września, 2025
Rozwój współczesnej motoryzacji jest w dużej mierze napędzany przez oprogramowanie dlatego wszystkie nowe samochody Kia wyposażone są w technologię connected…