Jeszcze będziemy przepraszać się z dieslem

Po aferze dieselgate sprzedaż nowych aut z silnikami wysokoprężnymi w Europie zaczęła zjeżdżać po równi pochyłej i w pierwszym półroczu tego roku osiągnęła poziom z… 1999 r. Efekt? Po raz pierwszy w historii nowe auta produkują więcej dwutlenku węgla! I to na chwilę przed wprowadzeniem nowych, jeszcze bardziej restrykcyjnych norm emisji CO2.

Jeszcze będziemy przepraszać się z dieslem

    Spis treści:

Najnowsze statystyki stowarzyszenia ACEA zrzeszającego wszystkich producentów samochodów obecnych na europejskim rynku, jasno dowodzą, że kierowcy na Starym Kontynencie odwracają się od diesla. W pierwszym półroczu tego roku auta z takimi silnikami miały zaledwie 31-proc. udział w rejestracjach nowych osobówek. To najgorszy rezultat od 1999 r., czyli od 20 lat! Jeszcze w 2017 r. udział ten wynosił 44 proc., a w 2015 (czyli roku wybuchu afery dieselgate) – 51,5 proc. Natomiast rekord padł w 2011 r., gdy „ropniaki” zdobyły aż 55 proc. rynku.

Diesel statystyki
Po szczycie w 2015 r. sprzedaż diesli cały czas spada. W I półroczu tego roku miały już tylko 31 proc. udziałów w rynku

Pal licho, gdyby kierowcy przesiadali się z diesli do hybryd albo samochodów elektrycznych. Fakty są jednak takie, że zamiast tego wybierają motory benzynowe. Ich udział podskoczył z 44,2 proc. w roku 2015 do 57 proc. w ubiegłym. I proces ten postępuje, bo w pierwszej połowie 2019 r. było to już 60 proc.

Paradoksalnie jednak, ta przesiadka z diesla na benzynę nie spowodowała wcale – jak usiłowali przekonywać nas kilka lat temu ekolodzy i politycy – że mieszkańcy miast oddychają czystszym powietrzem, a Matka Natura cieszy się lepszym zdrowiem. Statystyki i badania firmy Jato monitorującej rynek motoryzacyjny dowodzą, że ucieczka od motorów wysokoprężnych spowodowała wzrost emisji dwutlenku węgla. I to znaczący. Średnia emisja dla aut sprzedanych w 2018 r. wyniosła 120,5 g/km i była o 2,4 g wyższa niż rok wcześniej i jednocześnie najwyższa od roku 2014! Z taką tendencją wzrostową mamy do czynienia po raz pierwszy od momentu, gdy dwutlenek węgla zaczęto uwzględniać w statystykach, czyli od jakiś 20 lat.

Średnia emisja dwutlenku węgla
Odwrót od diesla sprawił, że po raz pierwszy w historii zaczęła rosnąć emisja CO2

To fatalna wiadomość nie tylko z punktu widzenia środowiska (CO2 powoduje efekt cieplarniany), ale również z perspektywy producentów. Póki co mieszczą się w unijnym limicie 125 g/km, po przekroczeniu którego muszą płacić kary, ale już od 1 stycznia 2020 r. norma zostanie obniżona do zaledwie 95 g/km! Oczywiście robią, co mogą by zredukować średnią przy pomocy hybryd i aut elektrycznych, ale nikt nie ma wątpliwości, że takie modele nie są skuteczną receptą – zbyt wolno się popularyzują ze względu na wysokie ceny, słabą infrastrukturę do ładowania w wielu krajach itp. Nawet eksperci nie mają złudzeń. – Jedynym remedium są diesle. Żeby spełnić nowe unijne normy, przeprosić się z nimi będą musieli i kierowcy, i producenci – pisze wprost Jato w swoim raporcie. I „Ropniaki” mało palą, a więc emitują mało dwutlenku węgla. Do tego w ostatnim czasie zostały udoskonalone do tego stopnia, że pod względem emisji innych substancji są niekiedy nawet czystsze niż motory benzynowe.

ADAC przebadał na przykład nowego diesla 1.6 CRDi montowanego m.in. w Ceedzie czy Sportage’u. W teście wyszło, że emituje on zaledwie 22 mg NOx na kilometr – czterokrotnie mniej niż przewidują i tak już bardzo restrykcyjne normy. Co więcej, samochód nie był sprawdzany na rolkach w laboratorium tylko podczas jazdy w rzeczywistym ruchu drogowym.

Ceed diesel ile pali
Ceed 1.6 CRDi jest jednym z najbardziej ekologicznych modeli w swoim segmencie. Emituje czterokrotnie mniej tlenków azotu niż przewidują restrykcyjne normy

Kolejnym krokiem, który pozwoli jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa, a tym samym również emisję dwutlenku węgla i spalin, będzie pożenienie takich motorów z bateriami 48-voltowymi i małymi motorami elektrycznymi. Taka jednostka mild-hybrid pracuje już pod maską Sportage’a 2.0 CRDi, a za chwilę technologia trafi również pod maski innych modeli i współpracowała będzie z innymi motorami. Którymi dokładnie? Jak to całe „ustrojstwo” działa? Co zmienia? O tym wszystkim napiszę Wam więcej już w najbliższą środę.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Systemy wsparcia kierowcy Kia – autonomiczne hamowanie

Aktualności Modele Technologia

Systemy wsparcia kierowcy Kia – autonomiczne hamowanie

20 września, 2025

Nowoczesne samochody Kia są wyposażone w zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, które poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Jednym z kluczowych elementów jest…

Kia K4 nadjeżdża. Następca Ceeda będzie najprzestronniejszym kompaktem na rynku

K4 Aktualności Hybrydowy (HEV) Spalinowy Rodzinny Hatchback

Kia K4 nadjeżdża. Następca Ceeda będzie najprzestronniejszym kompaktem na rynku

17 września, 2025

Aż 11 cm dłuższa niż Ceed hatchback, jednocześnie o 15 cm większa od Volkswagena Golfa i o 7 cm od…

Over-the-Air (OTA) – jak działają zdalne aktualizacje w samochodach

Aktualności Modele Technologia Przepisy i porady

Over-the-Air (OTA) – jak działają zdalne aktualizacje w samochodach

10 września, 2025

Rozwój współczesnej motoryzacji jest w dużej mierze napędzany przez oprogramowanie dlatego wszystkie nowe samochody Kia wyposażone są w technologię connected…