Strach. To pierwsze uczucie, jakie nam towarzyszy, gdy na desce rozdzielczej naszego samochodu zaświeci się jakaś kontrolka. Często jednak skojarzenie z awarią jest błędne, bo niekiedy nasze auto niczym dobry przyjaciel po prostu przypomina nam, że o czymś zapomnieliśmy. Krótko mówiąc, do każdej kontrolki trzeba zawsze podchodzić z zimną głową i chłodnym umysłem. Żeby jednak móc to zrobić, trzeba je najpierw znać. Czym się różnią? Jakie mamy grupy kontrolek? Których się bać, a których nie? O tym wszystkim dowiesz się z artykułu poniżej.
Kontrolki w samochodzie – co oznaczają?
Spis treści:
Czym są kontrolki w samochodzie i jaka jest ich funkcja?
Kontrolki w samochodzie są trochę jak znaki drogowe spotykane na całym świecie i w sumie pełnią bardzo podobne funkcje. Mają za zadanie uświadomić nas, że coś się dzieje w samochodzie i nie zawsze jest to coś złego. Kontrolki w aucie dzielimy na trzy grupy, a każda z nich ma inną kolorystykę i oznacza co innego:
- Niebieskie lub zielone kontrolki – pełnią funkcję informacyjną
- Kontrolki w samochodzie żółte lub pomarańczowe – pełnią funkcję ostrzegawczą
- Czerwone kontrolki w samochodzie – pełnią funkcję awaryjną
Oczywiście najrzadziej chcemy widzieć te z ostatniej grupy, bo czerwone kontrolki w samochodzie mogą oznaczać, że sytuacja wymaga natychmiastowej interwencji kierowcy. Ale o tym za chwilę.
Kontrolki w samochodzie – niebieskie lub zielone
To grupa kontrolek, którą spotkacie najczęściej i stanowią ją wszystkie kontrolki w samochodzie odpowiedzialne za informowanie przede wszystkim o włączeniu poszczególnych świateł lub uruchomieniu dodatkowej funkcji w aucie. Zaczynając od tych najbardziej popularnych, należy wymienić kontrolki symbolizujące uruchomienie świateł:
- Światła pozycyjne lub światła do jazdy dziennej – symbolizują je dwie odwrócone do siebie świecące lampy w kolorze zielonym.
- Światła mijania – to większa zielona ikona w kształcie lampy ze snopem światła ustawionym w dół.
- Przednie światła przeciwmgielne – tutaj kontrolka wygląda dokładnie tak samo jak świateł mijania, ale snop światła jest przedzielony pionową linią.
- Światła drogowe – to jedyna niebieska kontrolka w tym zestawieniu. Jest ona w tym kolorze, aby łatwo było dostrzec, że korzystamy ze świateł, które mogą oślepiać innych uczestników drogi. Kontrolka również jest w kształcie lampy, ale snop światła jest ustawiony prostopadle.
- Kierunkowskazy – kontrolka informująca o włączonych kierunkowskazach to dwie strzałki odwrócone do siebie.
Inne zielone kontrolki w aucie zależą głównie od wyposażenia danego egzemplarza, bo dotyczą one dodatkowych funkcji takich jak: tempomat, asystent pokonywania wzniesień, system wspomagania parkowania, system sprawnych poduszek powietrznych itp.
Kontrolki w samochodzie – pomarańczowe lub żółte
O ile zielone i niebieskie kontrolki w samochodzie nie budzą żadnego niepokoju, o tyle pojawienie się pomarańczowych lub żółtych nieraz potrafi wywołać zimny pot na plecach. Błąd, bo zarówno żółte, jak i pomarańczowe kontrolki w samochodzie mają za zadanie ostrzegać, a nie być powodem do strachu. Więc gdy pojawią się na desce rozdzielczej, to jest to informacja, że coś się dzieje, ale z zapasem czasowym na interwencję. Oto najbardziej popularne i najważniejsze kontrolki z tej grupy:
- Kontrolka ciśnienia w oponach – to kontrolka, która dla wielu jest zagadką, jeśli chodzi o ikonę. Co się na niej znajduje i co ona przedstawia? To nic innego jak przekrój poprzeczny opony, która spłaszczona u dołu i wybrzuszona po bokach nawiązuje do braku powietrza w kole i tak zwanego “flaka”. Aby podkreślić powagę sytuacji, dodano w środku wykrzyknik.
- System stabilizacji toru jazdy ESP – tutaj stosuje się ikonę żółtego wykrzyknika w trójkącie. Kiedy zapala się chwilowo, może to oznaczać utratę przyczepności, kiedy jednak zapali się na stałe, to kontrola trakcji uległa awarii lub została wyłączona.
- Uszkodzenie skrzyni biegów – to pomarańczowy wykrzyknik umieszczony w kole zębatym.
- Możliwość oblodzonej nawierzchni – to pomarańczowa kontrolka w kształcie śnieżynki. W nowszych samochodach pokazuje się na desce rozdzielczej, kiedy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 4 stopni Celsjusza, ponieważ w tym momencie zachodzi ryzyko oblodzenia drogi i niskiej przyczepności auta.
- Włączone ogrzewanie przedniej/tylnej szyby – to pomarańczowe kontrolki, na których widać trzy falowane strzałki skierowane ku górze. To jedne z nielicznych pomarańczowych kontrolek w samochodzie, które nie pełnią roli ostrzegawczej, a bardziej informacyjną.
- Awaria świateł zewnętrznych – najczęściej spotykaną kontrolką jest wykrzyknik umieszczony w żarówce. Pojawienie się tego znaku może sugerować zarówno awarię całego oświetlenia, jak i spalonej jednej żarówki.
- Kontrolka świec żarowych – to pomarańczowa podwójna pętelka. Często sugeruje ona awarię świec. W niektórych starszych modelach samochodów kierowca po przekręceniu kluczyka do pozycji jeden może zobaczyć tę ikonę. Warto wtedy przed odpaleniem samochodu, poczekać aż kontrolka zgaśnie, ponieważ oznacza to, nagrzanie świec żarowych. Takie zachowanie może znacznie ułatwić rozruch. Szczególnie zimą.
- Tylne światła przeciwmgielne – to druga kontrolka dotycząca świateł, która nie jest zielona. Pomarańczowy reflektor skierowany wraz ze snopem światła w przeciwną stronę niż reszta ma ostrzegać, że z tyłu pali się światło, które poza mgłą może oślepiać.
Kontrolka check engine – co oznacza?
To najsłynniejsza kontrolka w samochodzie i zarazem jedna z tych, których nie należy ignorować. Charakterystyczna pomarańczowa kontrolka silnika należy do grupy ostrzegawczych i jej zapalenie może oznaczać problemy z wieloma rzeczami dotyczącymi podzespołów. Jej największą zmorą jest to, że w przeciwieństwie do innych kontrolek w samochodzie nie dotyczy ona jednego konkretnego problemu. Tak zwany “błąd silnika” może dotyczyć nie tyle samej jednostki, co przykładowo systemu wtrysku, awarii w układzie elektronicznym sterowania silnika, problemu z filtrem cząstek stałych lub awarii świec żarowych. W zależności od skali problemu, “check engine” potrafi świecić się do momentu jego wyeliminowania lub zgasnąć sama. Nie zmienia to faktu, że nigdy nie należy ignorować tego ostrzeżenia, bo bez przyczyny kontrolki w samochodzie się nie zapalają. Niezbyt dobrym pomysłem jest też kasowanie błędu bez znalezienia przyczyny, bo takie działanie może doprowadzić do dużo poważniejszych i bardziej kosztownych ewentualnych napraw.
Kontrolki w samochodzie – czerwone
To grupa, której boimy się najbardziej. Nie dlatego, że nie lubimy koloru czerwonego, ale dlatego, że to kontrolki, które dotyczą rzeczy poważnych. Czerwone kontrolki w samochodzie nigdy nie powinny być ignorowane, bo ambiwalentne podejście może skutkować poważnymi awariami i dużymi kosztami. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze taki diabeł straszny, jak go malują, bo niektóre z czerwonych kontrolek informują o mniej stresujących rzeczach. Zacznijmy najpierw od tych, które chcemy zobaczyć najrzadziej:
- Niski poziom oleju – symbolizuje go czerwona kontrolka oleju, na której widać nalewak z wyciekającą kropelką. Kontrolka oleju jest jedną z ważniejszych w samochodzie. Niski poziom lub brak smarowania może doprowadzić do zatarcia i trwałego uszkodzenia silnika. W niektórych modelach zdarza się również kontrolka oleju z falą. Oznacza ona niski poziom oleju, choć dalsza, krótka jazda jest nadal możliwa.
- Wysoka temperatura płynu chłodniczego – czerwona kontrolka symbolizująca termometr w gorącej wodzie przekazuje kierowcy tak naprawdę dwie bardzo ważne informacje. Pierwsza z nich, to bardzo niski poziom lub brak płynu chłodniczego, druga to zwiastowanie ryzyka przegrzania silnika i poważnej awarii. Pojawienie się tej kontrolki powinno skutkować natychmiastowym zatrzymaniem samochodu i zgaszeniem silnika. Kontrolka płynu chłodniczego może jednak świecić się również na niebiesko. Oznacza to, zwłaszcza w chłodniejsze dni, że płyn chłodzący nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury.
- Słaby akumulator – czerwona kontrolka akumulatora, to kolejne ważne ostrzeżenie dla kierowcy. Pojawienie się jej na desce rozdzielczej może oznaczać nie tylko niski poziom naładowania akumulatora, ale także brak jego ładowania, czyli awarię alternatora.
- Awaria ABS – to kolejna kontrola z tych, które ciężko rozszyfrować po ikonie. Duży napis ABS zdradza, o co chodzi, ale dlaczego jest w kółku, które jest w nawiasie? To tak naprawdę nie kółko w nawiasie, ale symbol tarczy hamulcowej i zacisków na niej. Ma to jasno sugerować, że mamy problem z systemem dotyczącym układu hamowania.
- Awaria czujnika lub braku płynu hamulcowego – to dokładnie taka sama ikona, jak w przypadku kontrolki ABS, ale tutaj zamiast napisu mamy kółko do połowy wypełnione płynem. To jasna informacja dla kierowcy, że należy o niego zadbać.
- Zużycie klocków hamulcowych – kolejna kontrolka z tej serii, ale tutaj ewidentnie widać, że problem dotyczy zacisków hamulcowych i klocków.
- Awaria systemu hamulcowego lub zaciągnięty hamulec ręczny – ostatnia kontrolka z serii hamulców, która wygląda jak poprzednie, ale w tym przypadku w kole jest wykrzyknik. Ma ona dwa znaczenia. Kiedy pojawi się podczas jazdy, może oznaczać, że mamy awarię całego układu hamulcowego. Kiedy jednak świeci się na postoju, oznacza, że mamy zaciągnięty hamulec ręczny.
- Awaria układu elektroniki – auto z kluczem. Tak zostało opracowane ostrzeżenie kierowcy o problemie z układem elektronicznym w samochodzie. To niestety bardzo szeroki zakres problemów, ale tych bardzo istotnych, bo samochód bez sprawnej elektroniki jest po prostu niebezpieczny.
- Awaria układu wspomagania – kontrolka kierownicy z wykrzyknikiem ostrzega, że pojawiła się awaria układu wspomagania kierownicy. Nie jest to jednak problem, który uniemożliwia dalszą jazdę.
- Niezapięte pasy bezpieczeństwa – to jedna z tych czerwonych kontrolek, która przypomina, a nie ostrzega o awarii. Nie zmienia to faktu, że jest to przypomnienie bardzo istotne, bo dba o nasze bezpieczeństwo.
- Otwarte drzwi lub klapa bagażnika – tak jak wyżej, to kontrolka o nieco niższej randze problemu. Zapalający się samochód z otwartymi drzwiami raczej przypomina niż straszy problemami.
Warto więc znać i pamiętać, która kontrolka odpowiada za jakie informacje, bo taka wiedza nie tylko pozwoli z większą rozwagą i spokojem przyjmować pewne ostrzeżenia, ale także może skutecznie uchronić nas przed kosztowną naprawą. Co jednak ważniejsze, kiedy znamy wszystkie kontrolki w samochodzie, wiemy, jak w danych sytuacjach reagować, co niejednokrotnie może uratować nie tylko nasz portfel, ale przede wszystkim nasze zdrowie i życie.
Powiązane
Aktualności EV3 Elektryczny (EV) Ekologiczny Miejski Rodzinny SUV/Crossover
Kia EV3. Pierwsze testy, opinie i wrażenia
15 listopada, 2024
Gdyby ktoś kazał mi w trzech słowach opisać najnowszą Kię EV3 po pierwszym kontakcie z nią, powiedziałbym, że to „wielki…
Kia i rynek Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT Niro EV Elektryczny (EV) Ekologiczny Rodzinny Sportowy SUV/Crossover
Najlepszy elektryk, jakiego możecie kupić. Kia EV6 za 156 tys. zł
31 października, 2024
Architektura 800V, zasięg ponad 500 km, ultraszybkie ładowanie od 10 do 80 proc. w 18 minut. Do tego najprzestronniejsze w…
Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy Przepisy i porady
Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka
25 października, 2024
Elektryk ma sens tylko wtedy, gdy ma się własny dom – taki argument często pada z ust osób, które mieszkają…