Kia Niro – ekologiczny crossover (EV, HEV, PHEV)

Oryginalna stylistyka, kompaktowe wymiary zewnętrzne i bardzo przestronne wnętrze. Porządne wyposażenie oraz trzy zelektryfikowane napędy do wyboru – hybryda, plug-in lub elektryk. Do tego wersja ciężarowa, pozwalająca odliczyć 100 proc. VAT i uzyskać nawet 53 tys. zł dofinansowania w programie „Mój Elektryk”. Kia Niro to crossover, w którym odnajdzie się każdy. Pod warunkiem, że wybierze wersję dopasowaną do swoich potrzeb i oczekiwań. Mam nadzieję, że ten poradnik ułatwi Wam ten wybór.

Kia Niro – ekologiczny crossover (EV, HEV, PHEV)

    Spis treści:

Kia Niro opis

Zaprezentowane w 2016 roku Niro było pierwszą Kią i jednocześnie jednym z pierwszym na świecie samochodów oferowanym wyłącznie ze zelektryfikowanymi napędami. Z jednej strony marka chciała podkreślić, że w dziedzinie elektryfikacji zamierza grać pierwsze skrzypce, z drugiej – dać klientom i kierowcom wybór. Ta koncepcja sprawdziła się na tyle dobrze, że również druga generacja auta otrzymała trzy napędy – hybrydowy (HEV), plug-in (PHEV) i czysto elektryczny (EV).

Najnowsze, produkowane od 2022 roku Niro, zwraca uwagę przede wszystkim niebanalną stylistyką, którą dodatkowo podkreśla opcjonalne dwukolorowe malowanie nadwozia (tylny słupek lakierowany jest w kolorze czarnym perłowym). Pod względem wymiarów to typowy przedstawiciel segmentu kompaktowych crossoverów – ma 442 cm długości, 182,5 cm szerokości, 156-157 cm wysokości, a rozstaw osi to 272 cm. Gabarytowo śmiało można porównać Niro z Kią XCeed:

Czarno na białym widać, że Niro jest dłuższe, wyższe i ma aż 7 cm większy rozstaw osi niż XCeed. Ustępuje mu tylko pod względem szerokości, ale zaledwie o… 1 mm. Jeżeli o bagażnik chodzi, to wszystko zależy od tego z jaką konkretnie wersją Niro i XCeeda mamy do czynienia (ten drugi występuje również jako PHEV). Ten temat poruszę dokładniej w dalszej części poradnika, ale generalnie można przyjąć, że Niro w każdej wersji napędowej pomieści więcej bagaży niż porównywalny XCeed.   

Kia Niro silnik, skrzynia biegów i spalanie

Jak już zostało powiedziane, Niro oferowane jest z trzema zelektryfikowanymi napędami. Warto jednak zwrócić uwagę, że dla rocznika produkcyjnego 2025 zmieniają się nieco moc i osiągi wersji HEV i PHEV. Ma to związek z wprowadzeniem nieco zaostrzonych norm emisji spalin (m.in. cząstek stałych i tlenków azotu) przez silniki spalinowe. W przypadku elektryka nic się nie zmienia – nadal jest najszybszym, najdynamiczniejszym Niro.

Niro HEV – klasyczna hybryda

Podstawą tego napędu jest wolnossący silnik spalinowy o pojemności 1,6 litra – dla rocznika modelowego 2024 ma 105 KM i 144 Nm, natomiast wersja MY’25 to odpowiednio 93 KM oraz 134 Nm. Parametry silnika elektrycznego pozostały bez zmian – nadal ma 43,5 KM oraz 170 Nm. Moc systemowa całego układu to 141 KM (MY’24) lub 129 KM (MY’25). Pojemność litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego wynosi 1,32 kWh, a za przeniesienie mocy na przednie koła odpowiada szybka, dwusprzęgłowa skrzynia DCT o sześciu przełożeniach.

Niro HEV z pewnością nie jest demonem prędkości. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu minimum 10,4 sek. Gdy mówimy o aucie z rocznika modelowego 2024. Bo wersja MY’25 będzie o niemal sekundę wolniejsza. Trzeba mieć jednak na uwadze, że to nie jest auto stworzone z myślą o tych, którzy lubią ścigać się spod świateł, tylko cenią sobie ekonomikę jazdy. A tu Niro HEV zdecydowanie ma się czym pochwalić. Średnie spalanie wg. WLTP wynosi 4,5 litra benzyny, ale z własnych doświadczeń wiem, że w mieście można zejść do 3-3,5 litra! A to oznacza, że na 42-litrowym zbiorniku paliwa przejedziemy ponad 1000 km.

Niro PHEV – uniwersalny plug-in

Wersja plug-in ma ten sam silnik spalinowy, co klasyczna hybryda. I w roczniku modelowym 2025 dotknęły go te same obostrzenia, więc moc spadła. Za to mamy tutaj znacznie mocniejszy motor elektryczny – ma 84 KM i 203 Nm. Moc systemowa całego układu wynosi 183 KM (dla MY’24) lub 171 KM (w MY’25). Przyspieszenie to odpowiednio 9,6 oraz 10,4 sek. do 100 km/h.

Znacznie istotniejsze jest jednak to, że PHEV ma akumulator trakcyjny o pojemności 11,1 kW/h który można uzupełniać energią z gniazdka. Ładowanie z tradycyjnej sieci 230V potrwa około 7 godzin, ale już ładowanie z mocą 3,3 kW (np. po podłączeniu do siły) skraca ten czas do 3,5 godz. Potem przejedziemy wyłącznie na prądzie nawet 84 km po mieście! A po rozładowaniu baterii możemy korzystać z auta, jak ze zwykłej hybrydy. Niemniej ze względu na wyższą masę (PHEV jest cięższy o 120 kg) i mocniejszy motor elektryczny, zużycie paliwa w trybie hybrydowym będzie nieco wyższe, niż w przypadku HEV. A zasięg mniejszy, bo zbiornik paliwa jest o pięć litrów mniejszy. 

Niro EV – w pełni elektryczne

To zdecydowanie najmocniejsza i najszybsza odmiana zelektryfikowanego kompaktowego crossovera. Elektryczny motor o mocy 204 KM i momencie obrotowym 255 Nm zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie zaledwie 7,8 sekund. A brak przełożeń w skrzyni biegów i liniowe nabieranie prędkości sprawia, że subiektywne odczucia są jeszcze lepsze niż papierowe dane.

W niewielkim bądź co bądź aucie udało się zmieścić akumulator o sporej pojemności 65 kWh netto. A to zapewniło solidny zasięg – 460 km w cyklu mieszanym (WLTP). W warunkach typowo miejskich może to być nawet ponad 500 km.

Ładowanie? Podpinając auto w garażu do gniazda siłowego, możemy ładować Niro EV z mocą 11 kW – w ten sposób uzupełnimy baterię od 0 do 100 proc. w czasie nieco ponad 6 godzin. Z kolei ładowanie na szybkich ładowarkach pozwoli napełnić akumulator od 10 do 80 proc. w czasie 43 minut.   

Kia Niro wnętrze

Od kompaktowych crossoverów wymaga się dzisiaj praktyczności, komfortu i nowoczesnych rozwiązań. I dokładnie to wszystko znajdziemy w Niro, niezależnie od tego, na jaką wersję napędową się zdecydujemy. Mamy tu dwa duże ekrany ciekłokrystaliczne, ten centralny jest dotykowy, ale mimo to nie zrezygnowano z fizycznych przycisków i pokręteł do obsługi najważniejszych funkcji. Ergonomia i łatwość obsługi nie pozostawiają nic do życzenia, podobnie jak przestronność. Rodzinie 2+2 będzie we wnętrzu Niro po prostu wygodnie. I bezpiecznie, bo auto może mieć na pokładzie wszystkie najnowsze systemy wsparcia kierowcy, łącznie z asystentem jazdy po autostradzie.

Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy nawet ogrzewane i wentylowane przednie fotele, wyświetlacz head-up, elektryczną klapę bagażnika, elektrycznie sterowane fotele ze skórzaną tapicerką, usługi cyfrowe on-line, możliwość obsługi auta z aplikacji w smartfonie i nagłośnienie marki Harman Kardon.

Kia Niro – bagażnik

Jego pojemność zależy od tego, na którą wersję napędową się zdecydujemy. Najmniejszy jest w PHEV, ze względu na to, że baterię częściowo umieszczono tutaj pod podłogą bagażnika. 348 litrów to wynik typowy dla kompaktów, więc i tak nie jest źle. 

Znacznie lepsze możliwości załadunkowe ma Niro HEV. Do niego zmieścimy 425 litrów bagaży, i to gdy zdecydujemy się na zachowanie koła zapasowego. Jeśliz niego zrezygnujemy i pozostaniemy przy zestawie naprawczym, pojemność bagażnika rośnie do 451 litrów.

 

Zdecydowanie największą pojemnością może jednak pochwalić się elektryk. Niro EV mieści w bagażniku 475 litrów bagaży. A to nie koniec,  pod przednią maską ma jeszcze tzw. frunk o pojemności 20 litrów. Można z powodzeniem przewozić w nim np. zakupy, plecak lub kable do ładowania.

Co więcej, teraz elektryczne dostępne jest także w wersji ciężarowej. To idealne auto dostawcze do miasta ze wszystkimi zaletami miejskiego auta elektrycznego. Dzięki konwersji do wersji ciężarowej z wnętrza zostaje usunięta tylna kanapa, w miejsce której zamontowana zostaje płaska podłoga i kratka oddzielająca część pasażerską od ładunkowej. W ten sposób uzyskujemy do dyspozycji pokaźną przestrzeń ładunkową do przewozu większych i mniejszych towarów. 

Kia Niro dane techniczne

Chcecie znać dokładne dane techniczne poszczególnych wersji Niro? Proszę bardzo, w tych tabelach znajdziecie wszystko. Szczegóły dla rocznika modelowego 2024 wyglądają tak:

Kia Niro wersje wyposażenia

Wersja M

Najniższa wersja wyposażenia występuje tylko w HEV i PHEV. Już w standardzie dostajemy tu sporo nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (autonomiczne hamowanie, utrzymanie auta pośrodku pasa ruchu, asystenta świateł drogowych). Na wyposażeniu są już wykonane w technologii LED reflektory i tylne lampy, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania auta, kamera cofania, a nawet nawigacja z ekranem 10,25 cala, usługami on-line oraz możliwością sparowania ze smartfonem (Android Auto i Apple CarPlay).   

Wersja L

W tej wersji  otrzymujemy dodatkowo m.in. czujnik deszczu, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, podgrzewane fotele przednie i kierownicę, tapicerkę materiałowo-skórzaną, pochylane oparcie w tylnej kanapie, asystenta jazdy po autostradzie, system autonomicznego hamowania na skrzyżowaniach i inteligentny ogranicznik prędkości.

Wersja L elektrycznego Niro EV ma jeszcze więcej dodatków. Na przykład cyfrowe zegary 10,25 cala, 17-calowe felgi, system monitorowania martwego pola, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, a także technologię V2L umożliwiającą zasilanie zewnętrznych urządzeń i ładowanie innych pojazdów. Po dopłaceniu 1000 zł za pakiet komfortowy dostajemy ładowarkę indukcyjną o mocy 15W oraz tapicerkę ze skóry wegańskiej z eleganckimi przeszyciami.

Niro EV ma jeszcze jeden istotny element na wyposażeniu – ładowarkę Habu o mocy 11 kW. Z powodzeniem zastępuje wallboxa. Wystarczy wpiąć ją w standardowe gniazdo siłowe i możemy szybko ładować auto w warunkach domowych.

Wersja Business Line

Dostaniemy ją tylko w HEV i PHEV. Pojawiają się tu m.in. wyświetlacz head-up, elektryczna klapa bagażnika, zegary cyfrowe, ładowarka indukcyjna, system monitorowania martwego pola i ruchu pojazdów podczas cofania, elektryczny fotel kierowcy.

Aby było jeszcze bardziej luksusowo, można dokupić Pakiet Premium za 17 000 zł. Wówczas Niro zbliża się pod względem wyposażenia do aut ze znacznie wyższych segmentów. Oba przednie fotele są elektrycznie regulowane (kierowcy ma funkcję pamięci ustawień) i mają wentylację oraz funkcję „lounge” zamieniającą je w… leżaki. Tapicerka jest zrobiona w całości ze skóry wegańskiej, kanapa z tyłu podgrzewana, a nagłośnienie przygotowała znana marka Harman Kardon. Do tego dochodzi system zdalnego parkowania – można wysiąść z samochodu i przy pomocy kluczyka typu Smart Key wjechać nim na miejsce parkingowe lub z niego wyjechać.

Jeszcze bardziej uatrakcyjnić Niro HEV lub PHEV można zamawiając do niego 18-calowe felgi (2000 zł), czarny słupek C (2000 zł) lub szklane, otwierane elektrycznie okno dachowe (3000 zł), w komplecie z którym otrzymujemy oświetlenie wnętrza LED.     

Kia Niro. Które wybrać? 

Ceny Niro HEV zaczynają się od 134 900 zł, PHEV-a od 165 100 zł, zaś Niro EV jest w promocji i kosztuje 169 026 zł. Za elektryczne Niro z roku produkcji 2023 zapłacicie jeszcze mniej, bo ostatnie na stoku egzemplarze w wersji M wycenione są na 157 326 zł. Biorąc dodatkowo pod uwagę fakt, że wersja elektryczna jest w podstawie sporo lepiej wyposażona i możemy otrzymać na nią państwową dopłatę z programu „Mój Elektryk” w wysokości nawet 27 000 zł, to… wybór wydaje się oczywisty!  

Uwzględniając nawet niższą, wynoszącą 18 750 zł dopłatę, Niro EV z roku 2023 kosztowało będzie nas 138 576 tys. zł. W tej sytuacji PHEV będzie droższy o ponad 26 500 zł i gorzej wyposażony (wersja L będzie kosztowała o 25 000 zł więcej). Z kolei hybryda w wersji L okaże się tańsza o 7000 zł! 

Dodajmy, że Niro EV ma największy bagażnik i najlepsze osiągi. Gdy wszystko to weźmiemy pod uwagę, to okaże się, że ta wersja napędowa jest po prostu bezkonkurencyjna. Szczególnie, gdy kompaktowego crossovera używamy głównie w mieście. Choć w przypadku Niro nie trzeba obawiać się także dłuższych wypadów – ma 460 km zasięgu i stosunkowo szybko się ładuje (43 minuty od 10 do 80 proc.).

Jako alternatywę mogę polecić hybrydę. Ale tylko tym, którzy bardzo dużo podróżują i jednocześnie nie wymagają zbyt dużo od samochodu, jeżeli chodzi o jego osiągi. Ja osobiście zdecydowanie wolałbym poświęcić trochę czasu na ładowanie, ale jeździć autem bezgłośnym, dynamicznym, lepiej wyposażonym i przede wszystkim kompletnie nieemitującym spalin, co odgrywa dużą rolę szczególnie w mieście.

Ubolewać mogę jedynie nad tym, że w Niro EV nie są dostępne niektóre elementy wyposażenia z HEV i PHEV. Jak choćby wyświetlacz head-up, audio Harman Kardon czy wentylowane przednie fotele. Cóż, nie można mieć wszystkiego. Najważniejsze, że można mieć przestronnego, komfortowego, dobrze wyposażonego elektrycznego kompaktowego crossovera z porządnym zasięgiem, dynamicznym silnikiem, przestronnym wnętrzem i bagażnikiem za niewiele ponad 138 tys. zł. Nie lubię tego określenia, ale w tym wypadku naprawdę możemy mówić o prawdziwej OKAZJI.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka

Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy Przepisy i porady

Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka

25 października, 2024

Elektryk ma sens tylko wtedy, gdy ma się własny dom – taki argument często pada z ust osób, które mieszkają…

Kia EV9. Cena, dane techniczne, wymiary. Którą wersję wybrać?

Aktualności EV9 Elektryczny (EV) Ekologiczny Rodzinny SUV/Crossover Przepisy i porady

Kia EV9. Cena, dane techniczne, wymiary. Którą wersję wybrać?

20 października, 2024

Została światowym samochodem roku. A także elektrycznym samochodem roku. I jeszcze kobiecym samochodem roku. Oraz zdobyła tytuł najlepszego SUV-a na…

Ładowanie samochodu elektrycznego – ile to kosztuje i ile czasu zajmuje?

Aktualności Modele EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Ekologiczny SUV/Crossover Hatchback Przepisy i porady

Ładowanie samochodu elektrycznego – ile to kosztuje i ile czasu zajmuje?

16 października, 2024

Najtaniej będzie w domu, najszybciej ze specjalnych publicznych słupków o dużej mocy. Oto przewodnik po sposobach ładowania, ich kosztach, czasie…