Kia EV3 i Kia XCeed to kompaktowe crossovery, które mają zbliżone wymiary zewnętrze i… podobne ceny. Na tym jednak ich podobieństwa się kończą. Bo EV3 jest elektrykiem, a XCeed ma tradycyjny napęd spalinowy. Inaczej wyglądają, różnią się wnętrzami, wyposażeniem, osiągami, komfortem. A jak wygląda ich eksploatacja? Jej koszty? Który z tych modeli lepiej spełni wasze oczekiwania i który powinniście w związku z tym wybrać?
Kia EV3 vs XCeed – spalinowy czy elektryczny? Co wybrać w 2025 roku

Spis treści:
Podstawowe dane – Kia EV3 vs Kia XCeed
Kia XCeed zadebiutowała w 2018 roku i z miejsca stała się hitem sprzedaży. Praktyczne wnętrze zamknięte w atrakcyjnym nadwodziu znalazły wielu zwolenników, a lifting przeprowadzony w 2023 roku objął nie tylko zmiany stylistyczne, lecz także technologiczne. Auto otrzymało choćby nowocześniejsze multimedia i systemy wsparcia kierowcy ADAS. Obecnie auto jest sprzedawane z motorami benzynowymi T-GDI o pojemności 1.0 oraz 1.6 litra i mocy od 115 do 180 KM.
Kia EV3 to zupełnie nowy model marki, który premierę miał w 2024 roku i zbudowany został na platformie E-GMP, przeznaczonej wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Zaprojektowany został według zupełnie nowej filozofii „Przeciwieństwa, które się przyciągają” i na tle XCeeda prezentuje się bardziej „kanciasto”, a jednocześnie futurystycznie. Niemniej w obu autach można rozpoznać charakterystyczne od wielu lat dla Kii elementy stylistyczne, jak choćby tzw. tygrysi nos wkomponowany w pas przedni.
Kia EV3 z długością 430 cm jest krótsza od XCeeda o 9,5 cm, ale – ze względu na „elektryczną” platformę E-GMP – ma o 3 cm dłuższy rozstaw osi (268 cm). Jednocześnie EV3 jest o około 7 cm wyższe od XCeeda i o 3 cm szersze. Spora różnica jest też w prześwicie. Dla modelu elektrycznego wynosi on – zależenie od rozmiaru felg – od 14 do 14,7 cm, podczas gdy w XCeedzie ta wartość waha się między 17,2 a 18,4 cm. Mówiąc krótko, EV3 ma mniejszy prześwit, ale jest wyższe. To kwestia tego, że ma „grubszą” platformę, w której ukryto akumulator.
Zasięg i spalanie – elektryczny czy spalinowy Kia 2025?
Kia EV3 występuje tylko w jednej wersji silnikowej. Motor o mocy 204 KM napędza przednie koła i zapewnia autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie od 7,5 do 7,9 sekundy, zależnie od pojemności akumulatora i rozmiaru felg.
Kia XCeed dostępna jest z motorami 1.0 T-GDI (115 KM) oraz 1.6 T-GDI (150 lub 180 KM). Naturalnym „rywalem” dla EV3 wydaje się zatem wersja 180-konna z napędem na przednie koła i ze skrzynią 7DCT, czyli dwusprzęgłowym siedmiobiegowym automatem. Taki XCeed przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,5 sekundy. I spala – według normy WLTP – średnio od 6,4 do 6,8 litrów paliwa. To oznacza, że na pełnym 50-litrowym zbiorniku paliwa, XCeed jest w stanie przejechać nawet 780 km. A jak wygląda zasięg w przypadku EV3?
Wszystko zależy od tego, jaki akumulator wybierzemy do elektrycznego crossovera. Mniejszy ma pojemność 58,3 kWh netto, a większy – 81,4 kWh netto. Uśredniony zasięg WLTP z tym pierwszym oscyluje między 420, a 430 km, zaś z tym drugim to około 600 km, przy czym w mieście można osiągnąć nawet 700 km. Ładowanie EV3 od 0 do 100 proc. w warunkach domowych (z gniazda siłowego) potrwa około 5,5 godziny w przypadku mniejszego akumulatora i około 7 godzin, gdy zdecydujemy się na ten większy. Ładowanie DC w trasie na szybkich ładowarkach w obu przypadkach zajmie tyle samo – około 30 minut od 10 do 80 proc.
Codzienna jazda – komfort i technologia
Jako, że Kia EV3 zbudowana została na platformie E-GMP, która ma całkowicie płaską podłogę i daje dużo większe możliwości aranżacji wnętrza, to jest w niej przestronniej niż w XCeedzie. Pomimo krótszego nadwozia, auto ma większy rozstaw osi, a na tylnej kanapie jest tutaj znacznie więcej miejsca niż w spalinowym crossoverze.
EV3 wygrywa też ze swoim benzynowym bratem pojemnością bagażnika – ma on 460 litrów, a do tego dochodzi 25-litrów frunk pod przednią maską. Do XCeeda zmieścimy jednak nadal bardzo przyzwoite w tym segmencie 426 litrów bagaży.
Jako, że EV3 jest nowocześniejszą konstrukcją, to także jego wnętrze jest bardziej nowatorskie. Zarówno pod względem stylistyki, jak i zastosowanych do wykończenia materiałów (wiele z nich pochodzi z recyklingu) oraz wyposażenia. Już w podstawowej wersji Air dostajemy choćby 12,3-calowe zegary cyfrowe i tej samej wielkości ekran multimediów, a do tego jeszcze 5,3-calowy dotykowy ekran do sterowania klimatyzacją – wszystkie trzy ukryte pod jedną taflą szkła. Do tego dochodzą ukryte w desce rozdzielczej haptyczne przyciski do sterowania multimediami.
W XCeedzie jest bardziej klasycznie. Zegary cyfrowe są standardem dopiero w bogatszych wersjach Business Line i GT Line, a multimedia w każdym wypadku mają przekątną 10,25 cala. Więcej jest tutaj również klasycznych przycisków i pokręteł, co – bez dwóch zdań – ma swoich zwolenników. Podobnie jak tradycyjna stylistyka deski rozdzielczej, ergonomia i solidne materiały.
Opłacalność i koszty użytkowania
Kia XCeed 1.6 T-GDI 180 KM z siedmiobiegowym automatem i wyposażeniem L kosztuje 134 700 zł. EV3 z 204-konnym silnikiem elektrycznym w wersji Air i z mniejszym akumulatorem 58,3 kWh to wydatek 158 555 zł. Teoretycznie zatem różnica w cenie jest spora. Ale na elektryka można uzyskać 30 tys. zł dopłaty z programu NaszEauto, a wówczas jego cena spada do 128 555 zł. I tak EV3 staje się tańsze niż XCeed z podobnym wyposażeniem i o podobnych osiągach.
EV3 z większym akumulatorem kosztuje 175 655 zł, czyli po uwzględnieniu dopłaty z programu NaszEauto będzie to 145 655 zł. Około 10 tys. zł więcej, niż wynosi cena wspomnianego XCeeda, ale też zyskujemy sporo większy zasięg – nawet 700 km w mieście.
A jak wyglądają różnice w kosztach eksploatacji? Przyjmując, że XCeed średnio spala 6,5 litra paliwa na 100 km, a koszt litra benzyny to 6 zł, to koszt przejechania nim tej odległości to 39 zł. Z kolei Kia EV3 średnio ma zużywać 15 kWh energii na 100 km, co oznacza, że ładując ją we własnym domu w taryfie nocnej (około 1 zł za 1 kWh), za przejechanie 100 km zapłacimy tylko 15 zł. Nawet ładując elektrycznego crossovera na ładowarkach publicznych, gdzie cena 1 kWh wynosi średnio 2 zł, za przejechanie 100 km zapłacimy 30 zł.
Oczywiście wszystko to przy założeniu, że auta będą zużywały wartości energii i benzyny podawane przez producenta. Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że auta elektryczne mniej energii zużywają w mieście, a więcej w trasie podczas jazdy z wyższymi prędkościami, natomiast samochody spalinowe zupełnie odwrotnie – więcej palą w ruchu miejskim niż przy stabilnej jeździe np. ekspresówką czy autostradą.
Kia EV3 czy spalinowy XCeed – co wybrać w 2025 roku?
Kia EV3 to świetny wybór dla osób, które cenią sobie nowoczesny wygląd i rozwiązania, przestronne wnętrza zamknięte w kompaktowych gabarytach, ekologiczne materiały i jeżdżą przede wszystkim po mieście. Wówczas EV3 z mniejszym akumulatorem doskonale spełni ich oczekiwania i jednocześnie odwdzięczy się bardzo niskimi kosztami eksploatacji, szczególnie gdy ładowane będzie w domu. Choć nawet ładując je raz czy dwa razy w tygodniu na publicznych ładowarkach (np. podczas zakupów) da się nim jeździć taniej niż autem spalinowym. Jeżeli zamierzamy jeździć raz na jakiś czas w trasę, lepszym wyborem będzie wersja z większym akumulatorem, oferująca realnie około 450-500 km zasięgu na ekspresówkach.
Kia XCeed będzie lepszym wyborem w przypadku osób, które wolą tradycyjne rozwiązania. Zarówno jeżeli chodzi o stylistykę, jak również obsługę wnętrza, a przede wszystkim napęd. Silnik spalinowy będzie kosztowniejszy w eksploatacji, zapewni mniej komfortu i gorsze osiągi, ale pozwoli dojechać do celu bez konieczności dłuższych postojów. Innymi słowy, to opcja dla tych, którzy podróżują więcej i dalej. Natomiast ci, którzy poruszają się przede wszystkim po mieście, powinni przychylniejszym okiem spojrzeć w kierunku EV3, nawet jeżeli nie mają własnego źródła ładowania elektryka. Jeżeli dziennie przejeżdżają 30-40 km, to nawet EV3 z mniejszym akumulatorem będą ładowali na publicznych ładowarkach raz na dwa tygodnie.
FAQ
Kia EV3 czy XCeed – które auto lepiej nadaje się do miasta?
Jeżeli jeździmy głownie po mieście, to lepszym wyborem jest Kia EV3. Jazda w miejskich warunkach będzie bardziej komfortowa i tańsza – ładując auto z własnego gniazdka, za przejechanie 100 km zapłacimy tylko około 15 zł. Nawet ładowanie na publicznych ładowarkach będzie tańsze niż użytkowanie auta spalinowego. Przejeżdżając dziennie 30-40 km, wystarczy naładować EV3 raz na 2-3 tygodnie np. podczas zakupów.
Jaki zasięg ma Kia EV3 w 2025 roku?
Uśredniony zasięg WLTP Kii EV3 z akumulatorem 58,3 kWh wynosi 420-430 km, wersja z baterią o pojemności 81,4 kWh przejedzie około 600 km, a po mieście w optymalnych nawet ponad 700 km.
Kia EV3 czy spalinowy XCeed – które auto jest tańsze w użytkowaniu?
Biorąc pod uwagę koszty paliwa i energii elektrycznej oraz koszty serwisu, eksploatacja elektrycznego EV3 będzie tańsza niż XCeeda.
Czy Kia EV3 ma większe wnętrze niż XCeed?
Dzięki zastosowaniu platformy E-GPM, która charakteryzuje się całkowicie płaską podłogą i większym rozstawem osi, Kia EV3 ma przestronniejsze wnętrze od XCeeda, choć jest od niego o prawie 10 cm krótsza.
Co wybrać – Kia EV3 czy Kia XCeed, jeśli często jeżdżę w trasy?
Jeżeli jeździsz w trasy częściej niż po mieście, w dodatku są one długie i pokonywane z wyższymi prędkościami, to lepszym rozwiązaniem może okazać się wybór spalinowego XCeeda.
Powiązane

Aktualności Modele Technologia
Systemy wsparcia kierowcy Kia – autonomiczne hamowanie
20 września, 2025
Nowoczesne samochody Kia są wyposażone w zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, które poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Jednym z kluczowych elementów jest…

K4 Aktualności Hybrydowy (HEV) Spalinowy Rodzinny Hatchback
Kia K4 nadjeżdża. Następca Ceeda będzie najprzestronniejszym kompaktem na rynku
17 września, 2025
Aż 11 cm dłuższa niż Ceed hatchback, jednocześnie o 15 cm większa od Volkswagena Golfa i o 7 cm od…

Aktualności Modele Technologia Przepisy i porady
Over-the-Air (OTA) – jak działają zdalne aktualizacje w samochodach
10 września, 2025
Rozwój współczesnej motoryzacji jest w dużej mierze napędzany przez oprogramowanie dlatego wszystkie nowe samochody Kia wyposażone są w technologię connected…