Kia Ceed 2021. Szybsza, oszczędniejsza i bardziej eko

Okazuje się, że bycie bardziej ekologicznym nie zawsze musi pociągać za sobą wyrzeczenia. Kia Ceed 2021 ma większy, mocniejszy i bardziej żwawy silnik, a mimo to zużywa mniej paliwa niż 1.4 T-GDI. No i spełnia najnowszą normę Euro 6d, która zacznie obowiązywać 1 stycznia.

Kia Ceed 2021. Szybsza, oszczędniejsza i bardziej eko

    Spis treści:

Producenci samochodów rzadko decydują się na wprowadzanie nowych silników w będących już na rynku modelach. Jeżeli już, to robią to przy okazji faceliftingu. Ale Ceed przecież jeszcze nie przechodzi faceliftingu, bo jest na to za młody! A właśnie ogłoszono, że w roczniku modelowym 2021 będzie miał nieco zmodernizowaną gamę silnikową. O co chodzi?

Zmiany, jakie wprowadza Kia do całej rodziny modelowej Ceeda mają związek przede wszystkim z nową normą Euro 6d. Wchodzi ona w życie 1 stycznia 2021 roku i jeszcze bardziej zaostrza obecne regulacje związane z emisjami. Co to w praktyce oznacza dla Ceeda?

Kia Ceed 2021 silniki

Kia Ceed 2021: Koniec słynnego 1.4 T-GDI

Z oferty hatchbacka i kombi , a także ProCeeda i XCeeda znika jednostka 1.4 T-GDI o mocy 140 KM. W jej miejsce wjeżdża nowy motor o większej pojemności i lepszych osiągach – 1.5 T-GDI. Ma 160 koni i 253 Nm – odpowiednio o 20 i 11 więcej od 1.4 T-GDI. Ponadto, maksymalną moc uzyskuje on o 500 obrotów szybciej niż poprzednik (już przy 5500 obr./min.). Pełen moment jest dostępny w szerszym zakresie obrotów – między 1500 a 3500 obr./min. Wszystko to sprawiło, że Kia Ceed 2021 z silnikiem 1.5 T-GDI w sprincie od 0 do 100 km/h jest o całe pół sekundy szybsza od poprzednika. Oznacza to, że pierwsza setka na prędkościomierzu pojawia się już po 8,4 sekundy. A to doskonały wynik w przypadku kompaktowego hatchbacka.

Żeby było ciekawiej, to więcej mocy i lepsze osiągi w tym wypadku idą w parze z mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo, a przede wszystkim – z lepszymi parametrami spalin. Silnik skonstruowano od podstaw pod kątem normy Euro 6d. Należy do rodziny Smartstream i wyposażono go w nowatorską technologię CVVD (Continous Variable Valve Duration). Czas otwarcia zaworów może byCeed 2021 20ć zmienny i zależy od stylu jazdy kierowcy i warunków. Czyli np. tego, czy auto jedzie pod górę i obciążenie motoru jest większe, czy mniejsze,  bo z niej zjeżdża. To zapewnia lepsze osiągi, szczególnie przy niskich i średnich obrotach, a jednocześnie pozwala obniżyć zużycie paliwa.

Kia Ceed 2021

Motor będzie współpracował zarówno ze skrzynią manualną, jak i automatem dwusprzęgłowym 7DCT. W każdej wersji nadwoziowej dostępny będzie również w wariancie MHEV, czyli jako mikrohybryda z 48-voltową baterią i niewielkim silniczkiem elektrycznym wspomagającym jednostkę spalinową. Ta wersja będzie pożeniona wyłącznie ze skrzynią 7DCT, a kosztowała będzie o 4000 zł więcej od „zwykłego” 1.5 T-GDI z automatem.

Co istotne, zastosowanie układu MHEV nie wpłynęło na wielkość bagażnika. Całą elektrykę udało się tak zminiaturyzować i schować, że zabrała tylko 1-2 litry pojemności.

Co z mocnym 1.6 T-GDI i trzycylindrowym 1.0 T-GDI?

Możemy odetchnąć z ulgą. 204-konny 1.6 T-GDI zostaje w ofercie zarówno Ceeda GT, XCeeda, jak i ProCeeda (wersja kombi go nie miała i mieć nie będzie). Dostępny jednak będzie już wyłącznie ze skrzynią dwusprzęgłową 7DCT, manual wypada z oferty ponieważ… prawie nikt go nie kupował.

Kia ProCeed MY21

Jednostka 1.0 T-GDI skierowana do mniej wymagających kierowców również ocalała. To stosunkowo nowy motor, który projektowany był już z uwzględnieniem spodziewanych zmian w normach emisji.  W hatchbacku i kombi nadal występował będzie w dwóch odmianach mocy (100 i 120 KM), zaś w ProCeedzie i XCedzie wyłącznie w tej mocniejszej. I w każdym modelu dostępny będzie tylko ze skrzynią manualną.

Diesel na schodzącej, PHEV na wschodzącej

Do tej pory w całej rodzinie Ceeda był dostępny motor 1.6 CRDi w kilku różnych wariantach. Mógł mieć 116 lub 136 KM, manual lub automat 7DCT.

W nowy rok Ceed, Ceed kombi i XCeed wjeżdżają już tylko z jednym dieslem – 1.6 CRDI MHEV o mocy 136 koni. W standardzie będzie on pożeniony z nowatorską skrzynią manualną 6 iMT, rozłączającą sprzęgło samoczynnie podczas żeglowania, a potem znowu wrzucającą bieg bez ingenercji kierowcy. Szerzej jej działanie i wrażenia z jazdy nią opisywałem TUTAJ. W opcji będzie dwusprzęgłówka 7DCT. Z oferty ProCeeda diesel znika całkowicie. Po prostu nikt go nie zamawiał do samochodu o ewidentnie sportowym zabarwieniu.

Kia XCeed 2021

Na Zachodzie coraz większą popularnością cieszą się hybrydy plug-in. I to one dosyć szybko wypierają modele z motorami wysokoprężnymi. XCeed PHEV i Ceed kombi PHEV obecne są w ofercie od pół roku i oczywiście zostają, bez żadnych modernizacji.

Co z cenami?

Kia Ceed 2021 z motorem 1.5 T-GDI będzie o 3000 zł droższa od poprzednika z motorem 1.4 T-GDI. Bardzo rozsądna cena, jak za 20 koni więcej, lepsze osiągi i niższe spalanie. Do wariantu MHEV dopłacić trzeba 4000 zł.

O 2000 zł drożeje również diesel CRDi 136 KM, ale za te pieniądze dostajemy technologię mikrohybrydową w standardzie, która zmniejsza spalanie i emisje. A ponadto także usprawnia nieco jazdę (np. znacznie sprawniej działa system Start/Stop).

Kia ProCeed 2021

Paradoksalnie najwięcej stracą ci, którzy zdecydują się kupić Kia Ceed 2021 z motorem 1.0 T-GDI. Najtańsza wersja silnikowa drożeje bowiem o 2000 zł (zarówno wariant 100- jak i 120-konny). Co więcej, tylne zawieszenie wielowahaczowe w wersji 100 KM w Ceedzie i Ceedzie kombi zostaje zastąpione belką skrętną. Choćby z tego względu lepiej będzie wybrać wariant 120-konny, droższy o raptem 2000 zł.

Kia Ceed 2021: znowu będzie hit?

W ciągu 10 miesięcy tego roku na polskie drogi wyjechało 7441 tys. Ceedów (włączając ProCeeda i XCeeda). To daje modelowi trzecie miejsce w segmencie kompaktów i udział w nim na poziomie 9 proc. Świetnie, Kia ma powody do radości. Osobiście spodziewam się, że wprowadzenie motoru 1.5 T-GDI jeszcze poprawi te statystyki. Konkurenci zazwyczaj są nieco słabsi (Octavia, czy Golf 1.5 TSI), nierzadko mają już siniki trzycylindrowe (Focus 1.5 EcoBoost). A mimo to trzeba zapłacić za nich więcej, niż za kompakt Kia. Wspomniany Focus z automatem w promocji kosztuje 94 100 zł (bez promocji 110 tys. zł) – ponad 5000 zł więcej, niż mocniejszy Ceed 1.5 T-GDI 7DCT.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Wilgoć w samochodzie – przyczyny, skutki i skuteczne sposoby na jej usunięcie

Aktualności Przepisy i porady

Wilgoć w samochodzie – przyczyny, skutki i skuteczne sposoby na jej usunięcie

23 maja, 2025

Zaparowane szyby, nieprzyjemny zapach, przemoczone dywaniki czy nawet pojawiająca się pleśń to nie tylko uciążliwości dnia codziennego, ale także poważne…

Prawo jazdy na przyczepę – różnice pomiędzy kategorią B, B+E i B96

Aktualności EV6 i EV6 GT EV9 Sportage Sorento SUV/Crossover Przepisy i porady

Prawo jazdy na przyczepę – różnice pomiędzy kategorią B, B+E i B96

15 maja, 2025

Rosnąca popularność aktywnych form wypoczynku sprawiła, że coraz więcej osób rozważa zakup przyczepy. Czy to kempingowej, czy służącej do transportu…