Coraz bardziej skomplikowane, drogie, nieekologiczne – silniki wysokoprężne nie mają ostatnio dobrej prasy. Jednak informacje o tym, że czeka je rychła śmierć są mocno przesadzone. W wielu przypadkach to nadal najlepszy wybór.
Czy diesel się jeszcze opłaca?
Spis treści:
O ile jeszcze w 2011 r. udział ropniaków w sprzedaży nowych aut osobowych w Europie Zachodniej sięgał 56 proc. to w drugim kwartale tego roku spadł do zaledwie 36,3 proc. I nie jest tajemnicą, że rękę do tego przyłożyli sami producenci. Głównie ci, którym udowodniono, że manipulują oprogramowaniem swoich aut po to, żeby lepiej wypadały podczas testów i mieściły się w normach dot. emisji spalin i dwutlenku węgla.
To „odkrycie” pociągnęło za sobą lawinę zmian, z których najważniejszą było wprowadzenie przez Unię Europejską nowej normy Euro 6d-TEMP, która obowiązuje od 1 września tego roku. W praktyce oznacza to, że samochody sprzedawane na europejskim rynku poddawane są bardziej rygorystycznym i miarodajnym testom na zużycie paliwa i emisję spalin. Dzięki temu oszustwa nie wchodzą w grę, a motory wysokoprężne mają prezentować podobny poziom „czystości”, co benzyniaki. To wymagało jednak ich unowocześnienia – oprócz filtrów cząstek stałych teraz mają również katalizatory SCR (z ang. Selective Catlytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna), neutralizujące szkodliwe tlenki azotu. Jednostki takie są nieporównywalnie czystsze od diesli bez SCR. Ale jednocześnie droższe. Pytanie, czy w związku z tym kupno samochodu z nowoczesnym silnikiem diesla nadal się opłaca. A jeśli tak, to kiedy. Najlepiej będzie to sprawdzić na konkretnym przykładzie.
Załóżmy, że wybieramy między nową Kią Ceed kombi z silnikiem 1.4 T-GDI, a wersją z zaprojektowanym od podstaw motorem 1,6 CRDI (z katalizatorem SCR) w dwóch odmianach mocy: 116 lub 136 KM. Wyposażenie to samo, czyli M. Cenowo wygląda to tak:
Ceed kombi 1,4 T-GDI M – 80 490 zł
Ceed kombi 1,6 CRDI (115 KM) M – 85 990 zł
Ceed kombi 1,6 CRDI (136 KM) M – 88 990 zł
Wynika z tego, że do słabszego diesla dopłacić trzeba 5500 zł, a do mocniejszego – 8500 zł. Jak szybko te pieniądze mają szansę się nam zwrócić? Trzeba tu wziąć pod uwagę kilka czynników:
1. Zużycie paliwa
2. Cenę ubezpieczenia
3. Koszt przeglądów i mocznika do katalizatora SRC
Zużycie paliwa
Z testów opartych o nowe wytyczne Brukseli (tzw. cykl WLTP) wynika, że Ceed kombi ze 140-konnym motorem benzynowym średnio spala 5,9 litra paliwa na 100 km, zaś pierwszy diesel 4,0 oleju napędowego, a ten mocniejszy – 4,3 litra. Nawet jeżeli rzeczywiste wartości będą wyższe dla wszystkich jednostek, to „pesymistycznie” możemy przyjąć, że oszczędności na korzyść diesla będą następujące:
1,9 l/100 km w przypadku słabszej wersji
1,6 l/100 km w przypadku mocniejszej
A jak to wyglądało będzie od strony finansowej? Choć dzisiaj ON jest nieco tańszy niż benzyna, to w sezonie zimowym oba paliwa mogą zrównać się ze sobą. Dajmy zatem lekkie fory motorowi 1,4 T-GDI i przyjmijmy równą cenę dla obu paliw – 5,1 zł za litr. A teraz kalkulator w dłoń, dodawanie, mnożenie, dzielenie i…
Koszt przejechania 100 km w 1,4 T-GDI – 30,09 zł
Koszt przejechania 100 km w 1,6 CRDI (115 KM) – 20,4 zł
Koszt przejechania 100 km w 1,6 CRDI (136 KM) – 21,93 zł
Zatem na każdej „setce” pokonanej słabszym dieslem oszczędzamy 9,69 zł. Po 1000 km będzie to 96,9 zł, a po 10000 km – 969 zł. A teraz najważniejsze działanie:
5500 zł : 969 zł x 10000 km = 56 759 km
Po takim dystansie zwróci się nam inwestycja w diesla (biorąc pod uwagę wyłącznie spalanie). W przypadku mocniejszego motoru CRDI zajmie to nieco więcej czasu i dłuższy dystans. Na każdych 100 km oszczędzamy tu 8,16 gr, czyli na 10000 km = 816 zł.
8500 zł : 816 x 10000 km = 104 166 km
Cena ubezpieczenia i serwisu
Żeby być rzetelnym, ją też trzeba uwzględnić w kalkulacjach. A polisa za diesla będzie nieco wyższa. Przyjmując preferencyjne warunki, czyli 3 proc. wartości auta, w skali roku przedstawiało się to będzie tak:
1,4 T-GDI to – 2414,7 zł
1,6 CRDI (115 KM) – 2579,7 zł (+165 zł)
1,6 CRDI (136 KM) M – 2669,7 zł (+255 zł)
Jak widać, różnice nie są duże. Zanim więc przejdziemy do ostatecznego podsumowania, zajmijmy się jeszcze kosztami serwisu i koniecznymi dolewkami roztworu mocznika (znanego szerzej jako AdBlue). To ostatnie – wbrew obiegowym opiniom i krążącym plotkom nie jest ani skomplikowane, ani częste, ani kłopotliwe, ani drogie. W Ceedzie wlew płynu znajduje pod tą samą klapką co wlew paliwa, a sam środek można kupić właściwie na każdej stacji benzynowej (na niektórych leje się go już prosto z dystrybutora). Do zbiorniczka wchodzi 12 litrów, co wystarcza na przejechanie 8000 km. Koszt uzupełnienia preparatu do pełna to… 23 zł.
Jeśli chodzi o koszty przeglądów to wygląda to tak:
1,4 T-GDI co 15 tys. km musi przechodzić wymianę oleju (za 456 zł brutto), a co 30 tys. pełen przegląd (800 zł po 30 tys. i 922 zł po 60 tys. km).
1.6 CRDI nie potrzebuje wymian oleju co 15 tys. km. Przegląd po 30 tys. km kosztuje 873 zł, a po 60 tys. – 1377 zł.
Podsumowanie
Wszystko fajnie, ale teraz rodzi się pytanie – co zrobić z tymi wszystkimi liczbami i jak to policzyć? Najlepiej będzie się oprzeć na jakimś konkretnym założeniu. Na przykład, że auto użytkowali będziemy przez trzy lata i przejedziemy w tym czasie 150 tys. km. Jak w takim wypadku będą wyglądały koszty eksploatacji Ceeda w różnych wersjach, z wyłączeniem paliwa?
Ubezpieczenie słabszego diesla przez trzy lata będzie 495 zł, a mocniejszego o 765 zł droższe niż 1,4 T-GDI. Przeglądy na dystansie 150 tys. km w przypadku benzyny kosztowały będą 6068 zł, a wersji motorem CRDI – 5373 zł. Jednak w przypadku ropniaka musimy doliczyć jeszcze koszty płynu AdBlue – 430 zł. Po ich uwzględnieniu, różnica w cenie serwisu i materiałów eksploatacyjnych spada do 265 zł na korzyści diesla.
Gdy weźmie się pod uwagę także ubezpieczenie, to finalnie (po 3 latach i 150 000 km przebiegu) sprawa kosztów eksploatacyjnych diesli w stosunku do benzynowca przedstawia się tak:
CRDI 115 KM: +230 zł
CRDI 136 KM: + 500 zł
A jak będą wyglądały nasze oszczędności po przejechaniu 150 000 km? Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe koszty i wcześniejsze wyliczenia dotyczące zużycia paliwa, po trzech latach w kieszeni zostanie nam:
W przypadku 1,6 CRDI 115 KM – ca. 8800 zł
W przypadku 1,6 CRDI 136 KM – ca. 3250 zł
Chyba trudno o bardziej praktyczną i namacalną odpowiedź na pytanie „Czy diesel się jeszcze opłaca”.
Powiązane
Aktualności Modele EV3 Niro EV Picanto Ceed Stonic Niro Rodzaje samochodów Miejski
Pierwszy samochód — jaki model wybrać?
3 grudnia, 2024
Sentyment to szczególne uczucie, którym obdarzamy nie tylko osoby czy rzeczy wyjątkowe, ale przede wszystkim te, które zapisały się w…
Aktualności Modele Rodzaje nadwozia SUV/Crossover Hatchback Kombi
Jakie są rodzaje nadwozi? Poznaj je wszystkie
28 listopada, 2024
Auta osobowe i oferowane rodzaje nadwozi są jak dobrze zorganizowana firma – podzielone na segmenty, usystematyzowane i odpowiedzialne za konkretne…
Co trzeba zrobić po zakupie auta? Formalności krok po kroku
20 listopada, 2024
Zakup samochodu, czy to nowego czy używanego, zawsze wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku formalności. Dodajmy, że część z nich…