Choć mamy coraz lepsze drogi i coraz nowocześniejsze samochody, to pod względem liczby wypadków i ich ofiar nadal pozostajemy niechlubnym „wzorem” w Europie. Czy nowoczesne systemy wspomagające kierowcę w prowadzeniu mogą to zmienić?
Asystent kierowcy. Ile ludzkich żyć może ocalić?

Spis treści:
Policja bije na alarm. Już dawno statystyki nie były tak złe. Tylko od początku wakacji w wypadkach drogowych zginęło prawie 200 osób. I liczba ta rośnie w średnim tempie 7 dziennie. Jeżeli dalej tak pójdzie to sezon urlopowy zamkniemy najtragiczniejszym bilansem od wielu lat – przez samochody zginie ponad 500 osób. Dla porównania, w Norwegii śmierć w ten sposób ponosi 100 osób… rocznie.
Pytani o przyczynę wypadków funkcjonariusze jednym tchem wymieniają: wymuszenie pierwszeństwa, brawurę oraz „niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”. Przyznacie, że to dość szerokie pojęcia, w szczególności to ostatnie. Okazuje się, że jeśli chodzi o wypadki to nie ma w policyjnym katalogu czegoś takiego jak „przekroczenie prędkości”. Jest tylko wspomniane „niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”. Co to oznacza? Że jeżeli samochód jechał autostradą 100 km/h (czyli 40 km/h poniżej dopuszczalnej) ale akurat padało i wpadł w poślizg to zakwalifikowane to zostaje właśnie jako „niedostosowanie prędkości…”. Podobnie będzie, gdy coś takiego wydarzy się przy 200 km/h. Dość osobliwe, ale prawdziwe.

Chcąc bliżej poznać faktyczne przyczyny wypadków zagłębiłem się w policyjne raporty i statystyki. I dopiero wówczas dotarło do mnie, do jak wieku tego typu zdarzeń by nie doszło, i jak wiele ludzkich żyć można by ocalić, gdyby samochody jeżdżące po drogach wyposażone były w systemy wspomagające prowadzenie. Zobaczcie sami:
597 pieszych zginęło w ubiegłym roku . Wiele z nich pewnie żyłoby nadal, gdyby auta miały na pokładzie system autonomicznego hamowania, jak Kia Forward Collision Avoidance Assist (FCA) z funkcją ochrony pieszych. W momencie wykrycia człowieka na drodze (i to w odległości kilkudziesięciu metrów), automatycznie włącza on hamulec.
57 osób ten sam system mógłby uratować uruchamiając hamulce w przypadku „niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami” (było to przyczyną aż 2300 wypadków w ubiegłym roku). Warto w tym miejscu wspomnieć, że Kia Forward Collision Avoidance Assist jest na seryjnym wyposażeniu każdego nowego Ceeda. A w praktyce system działa tak:
20 osób zginęło w 2018 r. w wyniku nieprawidłowego cofania! Życie przynajmniej części z nich możnaby ocalić dzięki systemom takim, jak Kia Rear Cross Traffic Collision Warning (RTCW), który wykrywa ruch z tyłu pojazdu i nie tylko alarmuje o tym kierującego, ale w razie potrzeby automatycznie uruchamia hamulec.
48 ofiar to efekt nieprawidłowej zmiany pasa ruch, a samych wypadków z tego powodu było prawie 700. W unikaniu ich pomaga obecnie kilka różnych systemów z asystentem utrzymania pasa ruchu na czele (w Ceedzie seryjnie montowany jest Kia Lane Keep Assist – LKA). Jeszcze bardziej pomocny bywa system monitorowania martwego pola w lusterkach (Kia Blind Spot Collision Warning, czyli BCW) – alarmuje on o aucie, którego kierowca może nie widzieć w lusterku bocznym (zarówno na prawym, jak i lewym pasie), a przy współpracy z LKA utrudnia mu nawet zmianę pasa ruchu.
To, jak działają systemy BCW i RTCW możecie zobaczyć tutaj:
9 – choć trudno w to uwierzyć, to tyle osób straciło w ubiegłym roku życie w wypadkach, których bezpośrednią przyczyną była… „jazda bez wymaganego oświetlenia”. Chodzi nie tylko o brak włączonych świateł dziennych czy reflektorów nocą, lecz również oślepienie „długimi”. Każda obecnie produkowana Kia jest seryjnie wyposażona w czujnik zmierzchu, który uruchamia światła po zmroku, w tunelach etc. Zdecydowaną większość modeli doposażyć można ponadto w Kia High Beam Assist (HBA) – funkcję automatycznego przełączania pomiędzy światłami. Auto „widzi” kiedy coś nadjeżdża z przeciwka i w ułamku sekundy przełącza światła drogowe na mijania. A w ciemnościach samo włącza „długie”. HBA jest seryjny w Ceedzie, a tu zobaczycie na przykładzie Stingera, jak działa:
76 osób zginęło w ubiegłym roku w wypadkach spowodowanych zmęczeniem i zaśnięciem za kierownicą. Wszystkich zdarzeń tego typu było ponad 500. I również w takich okolicznościach z pomocą przychodzi nowoczesna technologia, a dokładniej – systemy wykrywające zmęczenie i podnoszące wówczas alarm. Kia Driver Attention Assist (DAA) dostępny jest w większości modeli marki, a w Ceedzie znajduje się na wyposażeniu seryjnym. Zapobiec takim wypadkom pomaga również Kia Lane Keep Assist – LKA.
Wymieniłem tylko sześć rodzajów wypadków, którym wspomniane systemy mogłyby bezpośrednio zapobiec i potencjalnie uratować przed śmiercią nawet 820 osób, czyli niemal jedną trzecią wszystkich, które zginęły w 2018 r. na drogach (łącznie było ich 2862). Ale istnieje jeszcze mnóstwo zdarzeń, w których nowocześni „asystenci kierowcy” pomogliby w pośredni sposób, jeśli nie całkowicie chroniąc przed wypadkiem, to przynajmniej ograniczając jego konsekwencje. Chodzi np. o nieprawidłowe wyprzedzanie, podczas którego często dochodzi do zderzeń czołowych czy liczne wymuszenia pierwszeństwa – w takich sytuacjach bez dwóch zdań miałby sporo do powiedzenia system autonomicznego hamowania (w Kiach to FCA – Forward Collision Avoidance Assist), który nierzadko reaguje szybciej i bardziej zdecydowanie niż kierowca. Tylko w tego typu wypadkach zginęło w ubiegłym roku ponad 500 osób.
Warto również wspomnieć o aktywnych tempomatach, z których sam bardzo często korzystam podczas jazdy drogami szybkiego ruchu. Kia Smart Cruise Control (SCC) nie tylko pomaga utrzymać bezpieczny odstęp od poprzedzającego samochodu, ale także w czasie liczonym w milisekundach uruchamia awaryjne hamowanie w razie zagrożenia. Tu ładnie i przyjaźnie pokazano działanie SCC:
Oczywiście ideałem byłoby, gdyby wszystkie wspomniane systemy znajdowały się na wyposażeniu seryjnym każdego nowego samochodu. To jednak znacząco podniosłoby cenę aut, szczególnie modeli popularnych marek z niższych segmentów. Bywają jednak wyjątki, jakim jest choćby wspominany kilkukrotnie w tym materiale Ceed, który już w najtańszej wersji za niecałe 63 tys. zł ma system autonomicznego hamowania (FCA), ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (DAA), asystenta pasa ruchu (LKA) i automat przełączający światła między mijania a drogowymi (HBA). Podobny zestaw jest w seryjnym wyposażeniu np. Sportage’a w najpopularniejszej wersji L, a za sensowne 5000 zł dorzucić do tego można wykrywanie pieszych, system monitorowania martwego pola w lusterkach (BCW) i ruchu pojazdów podczas cofania (RTCW).

Już w najtańszej wersji ma system autonomicznego hamowania, tak w mieście jak i poza nim
W świetle tego wszystkiego można przypuszczać, że każdy kolejny nowy model Kia również będzie wyznaczał pod tym względem standardy w swojej klasie. A bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa będą taniały i stawały się coraz popularniejsze. W końcu ABS czy poduszki powietrzne też kiedyś były czymś „ekstra”, wymagającym dopłaty i montowanym wyłącznie w luksusowych limuzynach. A dzisiaj są oczywistą oczywistością.
Żadna z tych rzeczy nie zmienia jednak jednego faktu – to my, kierowcy jesteśmy najbardziej odpowiedzialni za wszystko, co dzieje się na drodze. Za życie swoje i innych uczestników ruchu. I żaden, nawet najlepszy i najdoskonalszy asystent, nie są póki co w stanie zastąpić naszej czujności, wzroku, umiejętności przewidywania i myślenia, a przede wszystkim – rozsądku. To on jest systemem, na którym powinniśmy polegać w pierwszej kolejności. I nigdy go nie wyłączać.
Powiązane

Aktualności Modele EV3 EV6 i EV6 GT EV9 Picanto Ceed Ceed Kombi ProCeed XCeed Stonic Niro Sportage Sorento Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Spalinowy Miejski Rodzinny Sportowy SUV/Crossover Hatchback Kombi
Klasy aut – co oznaczają segmenty A, B, C, D, E i F?
10 maja, 2025
Samochody podzielić możemy ze względu na rodzaj nadwozia (np. sedan, kombi, SUV, kabriolet etc.) albo segment, jaki reprezentują. W tym…

PV5 Kia i rynek Aktualności EV4 Koncepcyjne Inne modele Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV)
Hybrydy nowej generacji, pickupy, auta autonomiczne i kurierzy-roboty. Tak zmieni się Kia
30 kwietnia, 2025
Kia zaprezentowała strategię rozwoju na najbliższe lata. Wynika z niej m.in. że firma już za dwa lata chce wprowadzić na…

Użytkowy PV5 Aktualności Modele EV6 i EV6 GT Elektryczny (EV)
Poznań Motor Show 2025. Europa się poddała
27 kwietnia, 2025
Po latach posuchy wywołanej pandemią koronawirusa, największe targi motoryzacyjne Polsce nareszcie odżyły. Co wydaje się symptomatyczne, stało się tak za…