Kia EV9 to największy elektryczny SUV w gamie koreańskiego producenta i jedno z najbardziej zaawansowanych aut na rynku. Model 2025 łączy nowoczesne technologie, przestronne wnętrze i imponujący zasięg. Sprawdzamy cenę w Polsce, wymiary, dane techniczne oraz opinie kierowców, by odpowiedzieć, dla kogo Kia EV9 to najlepszy wybór.
Kia EV9 – największy elektryczny SUV Kia. Dla kogo to auto?
Spis treści:
Design i wymiary – potęga w segmencie elektrycznych SUV-ów
Kia EV9 ma 501 cm długości, 178 cm wysokości i 198 szerokości, a rozstaw osi wynosi aż 310 cm. Mówiąc krótko, to kawał wozu i śmiało pozycjonować go można w segmencie E-SUV, czyli SUV-ów klasy średniej wyższej, do którego należą również np. Mercedes EQE SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron czy Volvo EX90. Niemniej tym, co odróżnia od nich Kię EV9 jest fakt, że jest ona siedmio lub sześcioosobowa. Dzięki zastosowaniu nowatorskiej platformy E-GMP we wnętrzu koreańskiego auta udało się wygospodarować mnóstwo przestrzeni nawet dla siedmiorga pasażerów i bagaży.
EV9 wyróżnia się również futurystycznym designem. Uwagę przykuwa modna „kwadratowość” nadwozia i przód z charakterystycznymi reflektorami. W zderzaku ukryto aktywne wloty powietrza z kurtyną poprawiającą aerodynamikę, a osłona silnika ma trójwymiarowy kształt, zmniejszający turbulencje pod samochodem. Opływ powietrza poprawiać mają również specjalnie zaprojektowane błotniki, automatycznie wysuwane i chowane klamki drzwi czy specjalnie zaprojektowane felgi w rozmiarach od 19 do 21 cali. Wszystko to poskutkowało wyjątkowo niskim, jak na tak ogromnego SUV-a, współczynnikiem oporu aerodynamicznego, który wynosi 0,28.
Wnętrze i komfort – luksusowa przestrzeń dla całej rodziny
Ponad pięć metrów długości i niesamowite 3,1 metra rozstawu osi robią wrażenie już na papierze. A w rzeczywistości jest jeszcze lepiej. W standardzie dostajemy trzy rzędy siedzeń i siedem miejsc. Można jednak wybrać wersję sześcioosobową, w której w drugim rzędzie zamiast kanapy otrzymujemy dwa niezależne fotele. W dwóch wariantach – Lounge lub Relax. Dopłata do tej pierwszej wynosi 6000 zł i wówczas siedzenia są obrotowe. Dzięki temu możemy jechać tyłem do kierunku jazdy, twarzą w twarz z pasażerami siedzącymi w trzecim rzędzie. Ewentualnie jednym ruchem ręki przekręcić fotel o 90 stopni do drzwi i w ten sposób zdecydowanie ułatwić sobie choćby montaż fotelika dla dzieci oraz umieszczenie w nim i zapięcie w pasy samego dzieciaka. Nawet w vanach nie spotyka się takiego praktycznego rozwiązania.
Drugi wariant sześcioosobowy nazywa się Relax i wymaga dopłaty 9000 zł. W jego przypadku fotele się nie obracają, ale za to są elektrycznie sterowane, wyposażone w wysuwany elektrycznie podnóżek, ogrzewanie i wentylację. Każdy z nich ma podłokietnik lotniczy i zagłówek typu Wing-Out – szeroki, ze specjalnymi regulowanymi „skrzydełkami”, których zadaniem jest utrzymywanie głowy w miejscu. Dodatkowo oba fotele mają funkcję „relax”, uruchamianą oddzielnym przyciskiem. Wówczas podnóżek maksymalnie się podnosi, oparcie pochyla, a cały fotel zamienia się w „kołyskę” z oparciem pochylonym pod kątem około 45 stopni.
Bagażnik może pomieścić od 333 (przy komplecie pasażerów) do niemal 2400 litrów bagaży. W najczęstszym ustawieniu, gdy zajęte są tylko dwa przednie rzędy siedzeń, a trzeci schowany jest w podłodze bagażnika, dostępna przestrzeń na torby i walizki to imponujące 828 litrów. A do tego dochodzi jeszcze tzw. frunk, czyli bagażnik pod przednią maską – ma on 52 (w wersji AWD) lub 90 litrów (RWD).
Przednie fotele również wyposażone są w tryb „wypoczynku”, również mają podnóżki i także można je rozłożyć do pozycji półleżącej, aby odpocząć np. podczas ładowania. Jeżeli chodzi o miejsce pracy kierowcy i deskę rozdzielczą, to także tutaj znajdziemy kilka wyjątkowych i niespotykanych rozwiązań. Logo w kierownicy jest podświetlane, a wyświetlacz składa się z trzech ekranów: 12,3-calowych zegarów przed kierowcą, 12,3-calowego ekranu systemu multimedialnego i z 5,3-calowego ekranu systemu klimatyzacji, który jest umieszczony między nimi. Na konsoli centralnej znajduje się czytnik linii papilarnych umożliwiający szybką identyfikację kierowcy – wystarczy przyłożyć do niego palec, a momentalnie „wgrane” zostaną wszystkie zapamiętane parametry, jak ustawienia foteli, kierownicy, lusterek, a nawet ulubione stacje radiowe etc.
Jeżeli chodzi o materiały użyte do wykończenia wnętrza, to Kia sukcesywnie zastępuje tradycyjne materiały takimi ekologicznymi – pochodzenia roślinnego lub pozyskiwanymi w drodze recyklingu. Na przykład tapicerkę wykonano z BIO PU (bio-poliuretanu) – doskonale udaje ona prawdziwą skórę, choć powstała m.in. z kukurydzy i oleju rycynowego. Z kolei w poszyciach drzwi i słupków zastosowano przetworzony PET (politereftalan etylenu) i TPO (olefiny termoplastyczne). Dywaniki są wykonane z przetworzonego politereftalanu etylenu oraz… sieci rybackich! Wszystko wygląda luksusowo i jest na poziomie klasy premium.
Silniki, zasięg i dane techniczne – co potrafi Kia EV9?
Samochód występuje w dwóch wersjach napędowych – RWD i AWD. Obie wyposażone są w taki sam akumulator o imponującej pojemności 99,8 kWh netto, ale różnią się liczbą silników elektrycznych, mocą, osiągami i zasięgiem.
Kia EV9 RWD ma jeden silnik elektryczny o mocy 203 KM i momencie obrotowym wynoszącym 350 Nm. Umieszczony jest on na tylnej osi i zapewnia autu przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 185 km/h.
Kia EV9 AWD ma dwa silnik elektryczne – jeden na tylnej, a drugi na przedniej osi. Ich łączna moc to 384 KM a moment obrotowy 600 (w wersji Earth) lub 700 Nm (GT-Line). Przyspieszenie Earth do 100 km/h zajmuje 6 sekund, a w przypadku GT-Line to zaledwie 5,3 sekundy. Prędkość maksymalna dla obu wersji to 200 km/h.
Zasięg wersji RWD w cyklu mieszanym WLTP wynosi 563 km, a w wersji AWD 512 (Earth) lub 505 km (GT-Line). W warunkach typowo miejskich zasięg wydłużyć się może nawet do 650-700 km. Wszystkie wersje z uwagi na 800-voltową architekturę ładują się tak samo szybko – od 10 do 80 proc. w czasie zaledwie 24 minut. Oczywiście z szybkich ładowarek. W warunkach domowych ładowanie odbywa się z mocą 11 kW (z gniazda siłowego) i zajmuje około 9 godzin (od 10 do 100 proc.).
Bezpieczeństwo i technologia – nowoczesne wsparcie kierowcy
W testach zderzeniowych przeprowadzonych zarówno przez Euro NCAP, jak i amerykański IIHS, EV9 otrzymała bardzo wysokie noty. Zdecydował o tym nie tylko wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego (działanie poduszek powietrznych, strefy kontrolowanego zgniotu właściwie przyjmujące na siebie energię zderzenia czy solidność całej konstrukcji), ale także biernego. Euro NCAP podkreśliło, że systemy wsparcia kierowcy ADAS w EV9 bardzo dobrze działają. W standardzie auto wyposażone jest nie tylko w autonomiczne hamowanie nawet na skrzyżowaniach (FCA2), ale także w zaawansowanego asystenta pasa ruchu (LFA2), system monitorowania martwego pola, a nawet zaawansowanego Asystenta jazdy po autostradzie (HDA2). Dzięki niemu Kia EV9 jest samochodem półautonomicznym – w warunkach autostradowych nie tylko sama przyspiesza, hamuje i utrzymuje się na swoim pasie ruchu, ale także potrafi samodzielnie zmieniać pasy ruchu. Przy czym ze względu na przepisy, kierowca cały czas musi trzymać ręce na kierownicy.
W wersji GT-Line standardem jest Zdalny Asystent Parkowania drugiej generacji (RSPA 2). Umożliwia on autonomiczne parkowanie EV9, gdy kierowca jest poza autem. Automatycznie manewruje na wyznaczone miejsce parkingowe, kontrolując przyspieszenie, hamowanie i zmianę biegów (między D, a R). Wykrywa oczywiście przeszkody, w tym – dzięki układowi RCCA – auta nadjeżdżające z boku.
Multimedia w EV9 mają możliwość łączenia się ze smartfonami w technologii Apple CarPlay oraz Android Auto. Ponadto funkcje online, zdalne aktualizacje OTA oraz oczywiście możliwość obsługi niektórych funkcji samochodu z poziomu aplikacji w telefonie. W standardzie znajdziemy też kluczyk cyfrowy Digital Key, pozwalający otworzyć i uruchomić samochód przy użyciu smartfona, bez konieczności posiadania fizycznego kluczyka. A za dopłatą 7500 zł można mieć nawet cyfrowe lusterka zewnętrzne z 7-calowymi ekranami OLED.
Kia EV9 cena w Polsce i koszty utrzymania
Podstawowa wersja Kia EV9 RWD Earth kosztuje 287 175 zł, co – biorąc pod uwagę gabaryty auta, przestronność wnętrza, bardzo bogate wyposażenie, zasięg oraz architekturę 800-voltową umożliwiającą ultraszybkie ładowanie – jest bardzo atrakcyjną ofertą. Szczególnie, że jeżeli uda się nam uzyskać u dealera rabat, to załapiemy się na dopłatę z programu NaszEauto. Wówczas cena końcowa EV9 RWD Earth może spaść poniżej poziomu 250 tys. zł. Za te pieniądze nie kupimy absolutnie żadnego innego nowego auta o takich parametrach, wielkości i wyposażeniu.
Mocniejsza, szybsza Kia EV9 AWD Earth z napędem na cztery koła to wydatek 304 175 zł. Topowa odmiana GT-Line kosztuje 325 550 zł i ma na pokładzie absolutnie wszystko, łącznie z inteligentnymi, adaptacyjnymi reflektorami, zestawem audiofilskiej firmy Meridian z 14 głośnikami, masażami w fotelu kierowcy, 12-calowym wyświetlaczem Head-up na przedniej szybie, kamerami 360 stopni etc. Dopłaty wymaga tylko dach panoramiczny (7000 zł).
Opinie i podsumowanie – dla kogo Kia EV9 to dobry wybór?
Kia EV9 w krótkim czasie od debiutu otrzymała wiele prestiżowych nagród. Została światowym samochodem roku, a także elektrycznym samochodem roku 2024. Oraz samochodem roku wybieranym przez kobiety. Zdobyła też tytuł najlepszego SUV-a na prąd. A Wirtualna Polska, amerykański magazyn Parents, brytyjski Top Gear i niemiecki Auto Bild uznały ją za najlepszy samochód rodzinny 2024.
Przestronność, nowoczesne technologie i ciekawe rozwiązania, a także wykończenie i możliwości architektury 800-voltowej EV9 wielokrotnie doceniali również dziennikarze na całym świecie. W poczytnym niemieckim magazynie Auto Zeitung Kia wygrała nawet bezpośrednie porównanie z Audi Q8 e-tron i Mercedesem EQS SUV!
Wszystkie zdobyte tytułu i recenzje potwierdzają, że Kia EV9 to przede wszystkim znakomity, nowoczesny i przestronny SUV dla rodzin. Dzięki dużemu akumulatorowi i bardzo szybkiemu ładowaniu, idealnie nadaje się również do dalszych podróży. Idealnie sprawdzi się też jako auto „biznesowe”, szczególnie w odmianie sześcioosobowej z fotelami Relax, na których można i odpoczywać, i pracować w komfortowych warunkach.
FAQ
Jaka jest cena Kia EV9 w Polsce w 2025 roku?
Najtańsza wersja Kia EV9 RWD w wersji wyposażenia Earth kosztuje 287 175 zł. Najdroższa odmiana AWD GT-Line to wydatek 326 550 zł. Warto jednak sprawdzać na bieżąco ofertę bezpośrednio u dealerów.
Jakie wymiary i wagę ma Kia EV9?
Samochód ma 501 cm długości, 198 cm szerokości, 175,5 cm wysokości, a jego rozstaw osi to 310 cm. Masa własna waha się między 2426 kg (RWD Earth), a 2589 kg (AWD GT-Line w wersji siedmioosobowej).
Jaki zasięg oferuje Kia EV9 na jednym ładowaniu?
Zasięg w cyklu mieszanym WLTP dla wersji RWD wynosi 563 km. W przypadku odmiany AWD to 512 km (Earth) lub 505 km (GT-Line).
Jak wygląda wnętrze Kia EV9 i ile osób może pomieścić?
Standardowo Kia EV9 wyposażona jest w trzy rzędy siedzeń mieszczące siedmiu pasażerów. Za dopłatą w drugim rzędzie zamiast trzyosobowej kanapy można mieć dwa niezależne fotele. W przypadku opcji Longue (7000 zł) są one obrotowe, a w opcji Relax (9000 zł) mają elektryczne sterowanie, podnóżki, zagłówki „wing-out” oraz funkcję wentylacji.
Jakie są opinie kierowców i testy Kia EV9 w Europie?
EV9 została wyróżniona na całym świecie wieloma nagrodami, zdobyła również tytuł Światowego samochodu roku 2024. W testach dziennikarskich wygrywała porównania z dwukrotnie droższymi elektrycznymi SUV-ami klasy premium, jak choćby Mercedes EQS SUV czy Audi Q8 e-tron. Wszyscy zgodnie zwracają uwagę na jej rodzinny charakter, ogromne wnętrze, ciekawe rozwiązania, zaawansowane technologie, osiągi wersji AWD, bardzo bogate wyposażenie, zasięg oraz architekturę 800 V za którą stoi krótki czas ładowania.
Powiązane
K4 Użytkowy PV5 Aktualności EV3 EV4 EV6 i EV6 GT EV9 Niro EV Picanto Ceed Ceed Kombi ProCeed XCeed Stonic Niro Sportage Sorento Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Spalinowy Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy SUV/Crossover Hatchback Kombi Technologia
Jak działa Kia App?
30 października, 2025
Kia od lat rozwija cyfrowy ekosystem wokół pojazdów. Początkowo obejmował on usługi connectivity Kia Connect, które z biegiem czasu zostały…
Aktualności Stonic Spalinowy Miejski Rodzinny SUV/Crossover
Nowa Kia Stonic 2026. Dane techniczne, ceny i wyposażenie
15 października, 2025
Kia zaprezentowała zmodernizowanego Stonica. Choć auto opiera się na platformie poprzednika, to zmiany są tak głębokie, że śmiało możemy mówić,…
EV4 Elektryczny (EV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Hatchback
Kia EV4 Business Line. Duże zaskoczenie. A nawet cztery (TEST)
10 października, 2025
Kia poszerzyła gamę swoich elektrycznych modeli o model EV4. To jednocześnie pierwsze auto na prąd tego producenta, które nie jest…











