Aż 11 cm dłuższa niż Ceed hatchback, jednocześnie o 15 cm większa od Volkswagena Golfa i o 7 cm od Toyoty Corolli. Do tego najdłuższy w klasie rozstaw osi, przestronność wnętrza jak w autach z segmentu wyżej i rekordowa pojemność bagażnika. No i nowoczesny design plus najnowsze technologie. Kia K4 może poważnie namieszać w świecie samochodów kompaktowych.
Kia K4 nadjeżdża. Następca Ceeda będzie najprzestronniejszym kompaktem na rynku

Spis treści:
Siedem lat kazała nam czekać Kia na nowego Ceeda. A raczej na jego następcę, bo nowy kompakt będzie się teraz nazywał tak samo na wszystkich globalnych rynkach – K4. A więc żegnaj Ceedzie, witaj Kia K4!
Kia K4 – wygląd
Narzekacie, że większość współczesnych samochodów jest do siebie zbyt podobna, straciły indywidualny charakter i niczym specjalnym się nie wyróżniają na tle konkurentów? Jeżeli tak, to K4 Wam się spodoba. Bo jest zdecydowanie inna. Powiedziałbym „niepodrabialna”. Mamy tutaj przód z charakterystycznymi reflektorami zachodzącymi pionowo głęboko w zderzak, charakterystycznymi dla nowych modeli marki światłami dziennymi. W podobnym kształcie utrzymano tylne lampy. Mnie najbardziej jednak podoba się linia boczna K4. Stosunkowo długa maska, mocno pochylona przednia szyba, brak widocznej klamki w tylnych drzwiach (ukryto ją w słupku) plus dość mocno ścięty tył przywodzą mi na myśl… Ferrari GT4 Lusso.
Felgi? Optymalne w tej klasie 17 lub 18 cali. Do tego sporo czarnych dodatków, jak na przykład lakierowane na wysoki połysk lusterka, nakładki na błotniki i progi, dyfuzor w tylnym zderzaku i elementy w przednim zderzaku. No i ten kolor „Sparkling Yellow”. Patrzę na zdjęcia Kii K4 w takim wydaniu i… nie mogę oderwać wzroku. Naprawdę. Jeżeli na żywo auto będzie prezentowało się równie dobrze, to zdecydowanie będzie jednym z najbardziej rozpoznawalnych, najbardziej oryginalnych samochodów kompaktowych, jaki będziemy widywali na drogach. Styliści marki odwalili kawał dobrej roboty.
Kia K4 – wymiary
Choć Kia K4 zastępuje Ceeda, a więc będzie typowym przedstawicielem segmentu C, to z danych technicznych wynika, że jej wymiary wykraczają nieco poza „kompaktowe”. Z długością 444 cm auto jest o 11 cm dłuższe od obecnego Ceeda i jednocześnie prawie 15 cm dłuższe od Volkswagena Golfa oraz 7 cm od Toyoty Corolli! Spore różnice widać również w szerokości – względem Ceeda „w biodrach” przybyło jej 5 cm, a w porównaniu z Toyotą 6 cm. Rozstaw osi w K4 też bije na głowę konkurentów – aż 10 cm więcej niż w Golfie i 8 cm więcej niż w Corolli.
Liczby nie kłamią i Kia obiecuje, że istotnie przełożą się one na przestronność wnętrza, szczególnie w drugim rzędzie. K4 ma oferować pasażerom rekordową ilość miejsca i bić pod tym względem na głowę inne kompakty. Dotyczy to zarówno przestrzeni na nogi, jak i nad głowami. A także bagażnika, który standardowo będzie miał aż 438 litrów pojemności. Doskonały wynik, jak na hatchbacka o długości 444 cm.
Kia K4 – wnętrze
Pierwszy rzut oka na zdjęcie i widzimy miks tego, co znamy z innych współczesnych Kii, zarówno tych elektrycznych, jak i spalinowych. Trochę EV3 i EV4, trochę Sportage’a po faceliftingu.
Pod jedną taflą szkła ukryto trzy ekrany – cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala, system infotainment tej samej wielkości, a pomiędzy nimi 5,3-calowy dotykowy ekran do sterowania klimatyzacją. Nowoczesne multimedia z nowym interfejsem użytkownika będą miały możliwość instalowania zewnętrznych aplikacji, choćby do streamingu audio czy filmów, do tego oczywiście bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto, funkcje online i OTA, a opcjonalnie – nagłośnie firmy Harman Kardon czy cyfrowy kluczyk 2.0, który pozwoli nam otwierać i uruchamiać samochód wyłącznie przy pomocy smartfona. Przysłowiową wisienką na torcie będzie asystent głosowy wspierany sztuczną inteligencją. Będzie rozumiał naturalną mowę, uczył się komend i naszych nawyków, a wywoływać go będzie można prostą komendą „Hey, Kia”. Na początku dostępna będzie obsługa w języku angielskim, ale z biegiem czasu zdalna aktualizacja obejmie również język polski.
Cieszy fakt, że pomimo naszpikowania wnętrza ekranami i nowoczesnymi funkcjami, nie zapomniano o przyciskach i pokrętłach do obsługi najczęściej używanych funkcji. Regulacja temperatury i siły nawiewu, włączanie ogrzewania czy wentylacji foteli, regulacja lusterek, ustawianie głośności, szybki wybór multimediów czy trybu jazdy – wszystko to zrobimy szybko, intuicyjnie, jednym kliknięciem, bez konieczności zagłębiania się w menu ekranu centralnego.
Oprócz tego wszystkiego we wnętrzu mamy nowe materiały, w dużej mierze powstałe w drodze upcyclingu, skórę wegańską, całkowicie nową kierownicę i… dźwignię skrzyni biegów, która w moim odczuciu trochę nie pasuje do nowoczesnego wnętrza. Patrzę na zdjęcie powyżej i trochę oczy mnie bolą. Nie można było tam wstawić pokrętła? Albo zastosować jakiegoś małego, estetycznego wybieraka? Oczywiście wymagałoby to delikatnego przekonstruowania skrzyni biegów samej w sobie, ale umówmy się – konsola środkowa mogłaby na tym zyskać.
Kia K4 – napędy
Miło, że Kia nadal dba o kierowców, którzy cenią sobie jednostki spalinowe. K4 będzie dostępny z dwiema jednostkami benzynowymi w łącznie trzech odmianach mocy.
Podstawowy motor 1.0 T-GDI będzie miał 115 koni mechanicznych i połączony będzie z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach. Mocniejsza, zmodernizowana i oszczędna jednostka 1.6 T-GDI będzie występowała w dwóch odmianach mocy (150 lub 180 KM) oraz z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną 7DCT.
Osiągi jeszcze nie są znane, bo auta przechodzą testy homologacyjne, ale po najmocniejszym wariancie spodziewam się przyspieszenia do 100 km/h w czasie około 8 sekund. A to będzie już naprawdę dobry wynik. Jeszcze szybsza może się okazać… hybryda. Tak, nie przesłyszeliście się. Gama napędowa Kii K4 zostanie rozszerzona w przyszłym roku o wersję w pełni hybrydową (HEV).
Kia K4 – podsumowanie
Ceny i dokładny termin debiutu auta w salonach mamy w poznać na początku października. Ale już teraz wróżę K4 duży sukces. Bo wnosi powiew świeżości do segmentu kompaktowych hatchbacków, które w ostatnim czasie stały się po prostu nudne i nijakie. A tutaj mamy i ciekawy, oryginalny design, i ponadstandardowe wymiary wróżące wyjątkowo przestronne wnętrze, i nowoczesne technologie, i gamę sprawdzonych napędów, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie. K4 to po prostu zupełnie nowa jakość. Nie tylko w gamie samej Kii, ale także w świecie kompaktowych hatchbacków.
Powiązane

Aktualności Modele Technologia Przepisy i porady
Over-the-Air (OTA) – jak działają zdalne aktualizacje w samochodach
10 września, 2025
Rozwój współczesnej motoryzacji jest w dużej mierze napędzany przez oprogramowanie dlatego wszystkie nowe samochody Kia wyposażone są w technologię connected…

Aktualności Modele Sportage Spalinowy Rodzinny SUV/Crossover
Nowa Kia Sportage – poprawianie dobrego (TEST)
30 sierpnia, 2025
Przy takich produktach, jak Kia Sportage, zbytnie eksperymentowanie jest niewskazane, a wręcz może okazać się ryzykowne. Dlatego przy okazji liftingu…

Aktualności Modele Ceed Kombi XCeed Niro Sportage Sorento Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Ekologiczny Technologia
HEV czy PHEV – czym się różnią i co wybrać?
20 sierpnia, 2025
W ostatnich latach szybko rośnie popularność napędów hybrydowych. Łączą one zalety silników spalinowych (np. duży zasięg i szybkie tankowanie) z…