Kia opublikowała cennik swojego pierwszego elektrycznego modelu użytkowego – modelu PV5. I to zarówno w wersji osobowej, jak i dostawczej. Choć marka zastrzega, że na razie ma on charakter poglądowy, to można wyciągnąć z niego ciekawe wnioski. Przede wszystkim PV5 będzie miało duży zasięg, zaskakująco dobre osiągi oraz świetne wyposażanie. A do tego praktyczne rozwiązania niespotykane w żadnym innym pojeździe tej klasy.
Kia PV5. Cena i specyfikacja

Spis treści:
Kia PV5 to pierwszy model z gamy PBV – nowej generacji elektrycznych samochodów użytkowych, które mają zmienić sposób postrzegania, jak i wykorzystywania tego typu samochodów. W Polsce model ten miał swoją oficjalną premierę pod koniec kwietnia podczas Motor Show w Poznaniu. Teraz Kia opublikowała jego cennik wraz z dość szczegółową specyfikacją. Podano ceny zarówno wersji osobowej z pięcioma miejscami, jak i dostawczej. Obie w rozmiarze nadwozia L2H1, co w wolnym tłumaczeniu oznacza Long2 i High1 – czyli drugą w kolejności wersję pod względem długości nadwozia i pierwszą pod względem wysokości.
Kia zastrzega, że cenniki są poglądowe, ponieważ pierwsze dostawy aut przewidziane są na ostatni kwartał 2025 r. Nie zmienia to faktu, że mamy punkt wyjścia i warto pochylić się nad tym, co i za ile oferuje PV5.
Kia PV5 – silniki, akumulatory i osiągi
Wygląda na to, że osobowa i dostawcza Kia PV5 dostępna będzie w dwóch wersjach silnikowo-akumulatorowych. Podstawowa będzie miała akumulator o pojemności 51,5 kWh i silnik elektryczny o mocy 122 KM. Zasięg tej wersji producent szacuje na około 290 km (auto jest w trakcie procesu homologacji), zaś przyspieszenie do 100 km/h ma wynosić 16,5 sek. w przypadku wersji dostawczej i 12,8 sekundy w osobowej.
Mocniejszą wersję napędzał będzie elektryk o mocy 163 KM, a montowany w niej akumulator o pojemności 71,2 kWh zapewniać powinien około 400 km zasięgu w cyklu mieszanym (w mieście być może nawet bliżej 500 km). Przyspieszenie do 100 km/h zajmie w przypadku odmiany osobowej zaledwie 10,7 sek., co – jak na ten segment – jest wybitnie dobrym wynikiem. Dostawczak będzie trochę mniej „wyrywny”, ale wynik 12,5 sekundy również uznać można za bardzo dobry, zważywszy na fakt, że mówimy o aucie do przewozu towarów.
Prędkość maksymalna w przypadku wszystkich wersji wynosiła będzie 135 km/h, a czas ładowania od 10 do 80 proc. na szybkich ładowarkach to mniej niż 30 minut. W warunkach domowych z gniazda trójfazowego (tzw. siły), większy akumulator napełnimy w zaledwie 7 godzin i zdecydowanie będzie to najtańsza opcja. W taryfie nocnej g12 lub g12w zapłacimy za to około 60 zł, co oznacza, że przejechanie 100 km PV5 kosztowało będzie około 15 zł – równowartość 2,5 litra paliwa.
Kia PV5 – wymiary
Jak wspomniałem na początku, opublikowane cenniki dotyczą wersji dostawczej i osobowej L2H1. Jej długość całkowita to 469,5 cm, przy czym rozstaw osi to niemal 3 metry, zatem można się spodziewać bardzo dobrych właściwości jezdnych. Również ze względu na szerokość (189,5 cm) i wysokość (192,3 cm w dostawczaku i 190 cm w osobówce). Pod względem wymiarów Kię PV5 zakwalifikować można do kategorii „kompaktowych aut użytkowych ”.
Kia PV5 Cargo – przestrzeń ładunkowa
Jeżeli chodzi o przestrzeń załadunkową w dostawczaku, to ma ona 225,5 cm długości, 152 cm wysokości, zaś jej szerokość maksymalna to 156,5 cm. Całkowita pojemność to 4420 litrów, czyli ponad 4,4 metra sześciennego. Ładowność? 790 kg w wersji podstawowej i 690 kg w mocniejszej i z większym akumulatorem.
Nie bez znaczenia jest fakt, że do przestrzeni ładunkowej Kii PV5 będzie można dostać się zarówno przez boczne przesuwne drzwi z prawej strony (za dopłatą będą dostępne również z lewej strony), jak i tylne, otwierane wahadłowo. Szerokość bocznego otworu załadunkowego to 77,5 cm, a tylnego –134,3 cm. Ten parametr w połączeniu z szerokością samej „paki” powodują, że do PV5 będzie można załadować dwie europalety. Nieźle, biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary zewnętrzne auta. Szczególnie, że tylne drzwi będzie można otwierać zarówno pod kątem 95, jak i 180 stopni.
Dużym plusem jest wyjątkowo nisko umieszczony próg załadunkowy (umożliwiła to zaprojektowana od podstaw platforma PBV) – ten boczny jest umieszczony zaledwie 40 cm nad ziemią, a tylny niewiele wyżej, bo 42 cm. W klasycznych autach dostawczych to zazwyczaj 10-15 cm więcej.
Kia PV5 Osobowa – liczba miejsc i bagażnik
W osobowym nadwoziu L2H1 mamy pięć miejsc siedzących w dwóch rzędach – dwa z przodu i trzy z tyłu na kanapie składanej w proporcji 40:60. Siedzenia drugiego rzędu wyposażone będą w mocowania fotelików ISOFIX.
Pojemność bagażnika za drugim rzędem siedzeń to aż 1320 litrów, a po ich złożeniu rośnie do 2300 litrów. W opcjach znajdziemy roletę przestrzeni bagażowej, a nawet elektrycznie otwierane i zamykane boczne drzwi przesuwne i klapę bagażnika.
Kia PV5 cargo – cena i wyposażenie
Podstawowa odmiana dostawcza Kia PV5 w rozmiarze L2H1 ze 122-konnym silnikiem i i akumulatorem 51,5 kWh kosztować ma 141 400 zł netto. Odmiana z motorem o mocy 163 KM i z akumulatorem o pojemności 71,2 kWh to wydatek 155 500 zł netto.
Obie wersje imponują zaskakująco bogatym, jak na ten rodzaj pojazdów, wyposażeniem standardowym. Mają na pokładzie m.in.:
- Systemy wspomagające kierowcę, m.in. asystenta utrzymania auta pośrodku pasa ruchu, system autonomicznego hamowania (również na skrzyżowaniach) z wykrywaniem rowerzystów i pieszych, tempomat aktywny, a nawet asystenta jazdy po autostradzie (HDA)
- Klimatyzację automatyczną
- Kamerę cofania i czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Cyfrowe zegary i ekran multimedialny o przekątnej 12,8 cala oparty na systemie Android Automotive, który ma znacznie więcej funkcjonalności cyfrowych i można instalować na nim aplikacje firm zewnętrznych
- Smart Key, czyli otwieranie i uruchamianie samochodu z kluczyka zbliżeniowego
- Reflektory przednie i tylne lampy w technologii LED
- Czujnik deszczu
Do tego dochodzą bardzo praktyczne w tego typu aucie rozwiązania i funkcje wpływające na komfort pracy, jak regulowane na wysokość fotele, liczne schowki w kabinie o łącznej pojemności 14 litrów, podłokietnik kierowcy, bezprzewodowa łączność Apple CarPlay i Android Auto. I to wszystko w standardzie! Opcjonalne pakiety pozwalają zwiększyć wyposażenie o elementy znane dotychczas głównie z droższych aut osobowych:
- Technologię V2D pozwalającą zasilać urządzenia zewnętrzne z tradycyjnego gniazda 230V lub inne pojazdy
- Podgrzewane fotele i kierownicę
- Ładowarkę indukcyjną do telefonu
- Elektrycznie składane lusterka i system kamer i czujników 360 stopni
- System monitorowania martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazy na wyświetlaczu centralnym
- Kluczyk cyfrowy, pozwalający otworzyć i uruchomić auto za pomocą smartfona
- Pompę ciepła
Kia PV5 osobowa – cena i wyposażenie
Cennik wersji osobowej zaczyna się od 168 200 zł brutto za wersję z podstawowym akumulatorem i 122-konnym silnikiem elektrycznym. Mocniejsza odmiana z większym zasięgiem kosztować ma 185 600 zł brutto. Ale obie będą kwalifikowały się do dopłaty z programu NaszEauto. Zatem gdy mamy Kartę Dużej Rodziny albo prowadzimy działalność gospodarczą, to rzeczywista cena osobowego PV5 będzie o 30 000 zł niższa i wyniesie – zależnie od wersji – 138 200 lub 155 600 zł brutto!
Standardowe wyposażenie będzie niemal identyczne, jak w wersji dostawczej, z kilkoma różnicami. Osobowa wersja będzie miała drzwi przesuwne po dwóch stronach, klapę bagażnika otwieraną do góry (a nie na dwie strony), a także tapicerkę materiałowo-skórzaną w kolorze granatowym. Opcjonalne wyposażenie podzielono na cztery pakiety:
Pakiet 1 za 6200 zł zawiera m.in. technologię V2D, ładowarkę indukcyjną do telefonu, podgrzewane fotele i kierownicę, odsuwane okna w tylnych drzwiach i roletę przestrzeni bagażowej.
Pakiet 2 za 14 200 zł ma wszystko to, co powyższy, plus elektrycznie sterowane fotele przednie, elektrycznie składane lusterka, system kamer i czujników 360 stopni, system monitorowania martwego pola z funkcja wyświetlania obrazu na wyświetlaczu centralnym, system monitorowania i ruchu podczas cofania z funkcja autonomicznego zatrzymania.
Pakiet Komfort 1 za 6400 zł oznacza tapicerkę ze skóry ekologicznej w kolorze granatowym, drzwi przesuwne po obu stronach sterowane elektrycznie oraz elektryczną klapę bagażnika.
Pakiet Komfort 2 za 8300 zł rozszerza dodatkowo wyposażenie o kluczyk cyfrowy Digital Key 2.0, który pozwala otwierać, zamykać i uruchamiać auto przy użyciu wybranych smartfonów.
Wychodzi na to, że wybierając osobowe PV5 z Pakietem 2 i pakietem Komfort 2, otrzymujemy mega przestronne rodzinne auto z wyposażeniem, jakiego nie powstydziłyby się SUV-y. I taki „full wypas” kosztuje – po uwzględnieniu dopłaty z programu NaszEauto – 178 100 zł brutto!
Kia PV5 – Czy warto czekać?
Pierwsze dostawy PV5 rozpoczną się w ostatnim kwartale 2025 r. Czyli najwcześniej za 4-5 miesięcy. Ale zdecydowanie warto poczekać, bo moim zdaniem auto wwiezie zupełnie nową jakość do segmentu samochodów użytkowych. Wygląda wręcz jak auto przyszłości.
W wersji dostawczej będzie miało – biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary zewnętrzne – naprawdę przestronną „pakę”. Do tego dochodzi niski próg załadunkowy i świetne rozwiązania, jak choćby gniazdo 230V, z którego można zasilać urządzenia o dużej mocy.
Z kolei wersja osobowa wygląda jak atrakcyjna alternatywa dla minivanów a nawet niektórych SUV-ów. Idealne auto dla rodzin 2+3, czy przedsiębiorców, którzy chcą wykorzystywać tego typu samochód zarówno w celach zawodowych, jak i prywatnych. Wrażenie robi nie tylko pojemnością bagażnika, ale także wyposażeniem (choćby elektryczne przesuwne drzwi boczne, elektryczna klapa bagażnika, elektrycznie regulowane fotele) i osiągami. 10,7 sekundy do 100 km/h to naprawdę dobry wynik!
Do tego wszystkiego, zarówno w dostawczaku, jak i w wersji osobowej, mamy spory zasięg i szybkie ładowanie – mniej niż 30 minut od 10 do 80 proc. No i tanie koszty eksploatacji, bo ładując PV5 w domu za przejechanie 100 km zapłacimy około 15 zł. Myślę, że nie będzie nadużyciem, gdy powiem, że takiego auta na rynku samochodów użytkowych jeszcze nie było. I PV5 może na nim sporo namieszać.
Powiązane

Aktualności Modele EV3 EV6 i EV6 GT EV9 Niro EV XCeed Stonic Niro Sportage Sorento SUV/Crossover
SUV a crossover – jaka jest różnica?
20 maja, 2025
Kilka lat temu na rynku pojawiła się nowa kategoria samochodów, które zyskują na popularności i które sami producenci nazywają crossoverami.…

Aktualności Modele Picanto Spalinowy Miejski Hatchback
Kia Picanto – cena, dane techniczne, wyposażenie. Którą wersję wybrać?
15 maja, 2025
Kia Picanto to jeden z najmniejszych modeli dostępnych na polskim rynku. Ale w segmencie aut typowo miejskich wyróżnia się stylistyką,…

Aktualności Modele EV3 EV6 i EV6 GT EV9 Picanto Ceed Ceed Kombi ProCeed XCeed Stonic Niro Sportage Sorento Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Spalinowy Miejski Rodzinny Sportowy SUV/Crossover Hatchback Kombi
Klasy aut – co oznaczają segmenty A, B, C, D, E i F?
5 maja, 2025
Samochody podzielić możemy ze względu na rodzaj nadwozia (np. sedan, kombi, SUV, kabriolet etc.) albo segment, jaki reprezentują. W tym…