Sportage, Ceed, Ceed kombi, ProCeed, XCeed – wszystkie te modele powstają od początku do końca w fabryce w Żylinie. A to oznacza, że ponad 70 proc. sprzedanych w ubiegłym roku w Polsce Kii pochodziło właśnie ze Słowacji. To dobra okazja żeby bliżej przyjrzeć się zakładowi. Szczególnie, że niedługo będzie obchodził 20-lecie istnienia, a od początku działalności bardzo się zmienił.
Zobacz, gdzie wyprodukowano Twój samochód Kia

Spis treści:
Była jesień 2003 roku. Kia Motors Corporation ogłosiła, że zamierza wybudować w Europie Centralnej swoją pierwszą (i jak dotąd jedyną) fabrykę samochodów osobowych na Starym Kontynencie. Rozpisywały się o tym wszystkie europejskie media, nazywając projekt jedną z największych inwestycji zagranicznych na początku XXI wieku w tej części Europy. W grę wchodziło 1,5 mld euro i miejsca pracy dla 7000 osób. Tylko bezpośrednio w samym zakładzie, bo przecież nowy inwestor mógł dać zlecenia setkom mniejszych i większych firm, a więc dziesiątkom tysięcy ludzi.

Po kilku miesiącach podjęto decyzję co do lokalizacji. W marcu 2004 r. rząd w Bratysławie i wysocy rangą przedstawiciele Kia Motors Corporation podpisali umowę o budowie zakładu Kia w Żylinie. Jesienią tego samego roku w ziemię wbito pierwszą łopatę i rozpoczęto inwestycję. A w grudniu 2006 roku z taśm fabryki zjechały pierwsze egzemplarze Kii cee’d – pierwszego modelu marki od podstaw zaprojektowanego z myślą o gustach i wymaganiach europejskich klientów.
Dzisiaj zakład w Żylinie uchodzi za jeden z najnowocześniejszych w tej części Europy i jednocześnie za jeden z najlepszych spośród wszystkich dziewięciu, jakie na całym świecie ma Kia (cztery w Korei, po jednym w USA, Meksyku, Indiach, Chinach i Europie). Od początku jest sukcesywnie rozbudowywany, powiększany i unowocześniany. Obecnie cały kompleks zajmuje powierzchnię 192 hektarów, co odpowiada wielkości 269 boisk piłkarskich! Same budynki mają powierzchnię 28 hektarów, czyli 39 boisk.

Największą modernizację zakład przeszedł w minionych dwóch latach. Zainwestowano m.in. w 40 zaawansowanych robotów w montowni i lakierni, które pozwoliły zautomatyzować dużą część produkcji. Przede wszystkim jednak wdrożono rozwiązania poprawiające wydajność energetyczną i pozwalające na bardziej zrównoważoną produkcję. W efekcie fabryka w 100 proc. korzysta dzisiaj z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, a dodatkowo np. w lakierni odzyskiwana jest duża część wody i ciepła.
Początkowo z taśm zakładu w Żylinie zjeżdżał tylko cee’d, ale dość szybko rozszerzono produkcję o inne modele. Dzisiaj powstaje tam Ceed, Ceed kombi, ProCeed, XCeed oraz Sportage. Do tego otworzono dwie niezależne fabryki silników, które tylko w 2022 roku wyprodukowały ich 460 tys., a od początku działalności już ponad 6 mln! Zakład ma oczywiście własną tłocznię blach, lakiernię, montażownię, a nawet tor testowy.

W części, gdzie powstają nadwozia pracuje 386 robotów. Tylko robotów. Na tym etapie produkcja jest całkowicie zautomatyzowana, a spawanie odbywa się wyłącznie techniką laserową. Lakiernię również obsługują roboty – jest ich 113, a łączna długość taśmy, po której w procesie malowania, uszczelniania i zabezpieczania przejeżdża każde nadwozie wynosi 7,8 km! Z kolei w montażowni, gdzie całe auto składa się „do kupy” na każdej zmianie pracuje 420 osób. Powierzchnia tej części kompleksu odpowiada aż 13 boiskom piłkarskim, a każde auto po zakończeniu montażu przejeżdża 1,6 km po specjalnym torze testowym. W ten sposób weryfikuje się, czy wszystko działa w nim tak, jak powinno.
Cała słowacka fabryka zatrudnia łącznie 3,7 tys. pracowników, ale pośrednio inwestycja daje pracę znacznie większej liczbie osób. W sektorze Automotive na Słowacji pracuje aż 261 tys. ludzi. Łącznie Koreańczycy zainwestowali w zakład już 2,3 mld euro, a jego roczne moce produkcyjne wynoszą 350 tys. samochodów. Mówiąc krótko, wyjeżdżać z niego może prawie 1000 nowych aut dziennie. Eksportowane są one do 87 krajów na całym świecie, zaledwie 2,2 proc. zostaje na Słowacji. Do Polski trafia 7 proc. całkowitej produkcji, co daje nam mocne czwarte miejsce – zaraz za Wielką Brytanią, Niemcami i Hiszpanią. To efekt dużej popularności u nas zarówno modeli z rodziny Ceeda, jak i Sportage’a. Ten drugi był w ubiegłym roku trzecim najchętniej kupowanym samochodem przez Polaków, a w segmencie SUV-ów zajął pierwsze miejsce. A rodzina Ceeda (Ceed, XCeed i ProCeed) liczona razem zajmuje drugie miejsce wśród najchętniej kupowanych model! W efekcie ponad 70 proc. wszystkich nowych Kii sprzedawanych w Polsce pochodzi ze Słowacji. Sam Sportage z kolei cieszy się taką popularnością w Europie i na świecie, że w 2022 r. stanowił już 57 proc. całkowitej produkcji żylińskiej fabryki.

Do dzisiaj z zakładu Kia na Słowacji na drogi wyjechało łącznie prawie 4,5 mln samochodów. Najwięcej czasu zajęło jej wyprodukowanie pierwszego miliona – sześć lat od momentu uruchomienia produkcji w 2006 r. Potem każdy kolejny milion pojawiał się regularnie co trzy lata. Rekord rocznej produkcji padł w roku 2019, gdy z taśm fabryki zjechały 344 tys. samochodów. Potem było trochę gorzej, ze względu na wybuch pandemii i ograniczoną dostępność wielu podzespołów, w tym półprzewodników. W efekcie w 2020 r. Kia Slovakia wyprodukowała tylko 268 tys. aut – był to najgorszy wynik od 2011 roku. Ale sprytnie wykorzystała ten moment spowolnienia i przestrzeń czasową, jaką jej to dało, do rozpoczęcia wspomnianej modernizacji zakładu.

Od 2021 r. produkcja się odbija i w tym roku ma sięgnąć 340 tys. samochodów, zaś w przyszłym z zakładu wyjedzie pięciomilionowe auto. Być może stanie się to akurat w okrągłą, 20. rocznicę podpisania umowy o inwestycji pomiędzy słowackim rządem, a szefostwem ówczesnego Kia Motors Corporation. Okazja do świętowania będzie zatem podwójna.
Powiązane

Wilgoć w samochodzie – przyczyny, skutki i skuteczne sposoby na jej usunięcie
23 maja, 2025
Zaparowane szyby, nieprzyjemny zapach, przemoczone dywaniki czy nawet pojawiająca się pleśń to nie tylko uciążliwości dnia codziennego, ale także poważne…

Aktualności Modele Picanto Spalinowy Miejski Hatchback
Kia Picanto – cena, dane techniczne, wyposażenie. Którą wersję wybrać?
15 maja, 2025
Kia Picanto to jeden z najmniejszych modeli dostępnych na polskim rynku. Ale w segmencie aut typowo miejskich wyróżnia się stylistyką,…

Aktualności EV6 i EV6 GT EV9 Sportage Sorento SUV/Crossover Przepisy i porady
Prawo jazdy na przyczepę – różnice pomiędzy kategorią B, B+E i B96
10 maja, 2025
Rosnąca popularność aktywnych form wypoczynku sprawiła, że coraz więcej osób rozważa zakup przyczepy. Czy to kempingowej, czy służącej do transportu…