SUV dla rodziny 2+2. EV3, Niro czy Sportage? Przewodnik po modelach Kia

Rodziny 2+2 nie bez powodu najczęściej kupują SUV-y – są one praktyczne, komfortowe, bezpieczne. Dobrze sprawdzają się nie tylko w codziennym użytkowaniu, ale także podczas dłuższych podróży i wyjazdów. Kia w 2025 roku oferuje kilka modeli, które odpowiadają różnym potrzebom – od elektrycznego EV3, przez Niro, aż po Sportage’a. Do tego na wszystkie te modele Kia oferuje teraz atrakcyjne rabaty. Który z tych SUV-ów będzie najlepszym wyborem dla czteroosobowej rodziny?

SUV dla rodziny 2+2. EV3, Niro czy Sportage? Przewodnik po modelach Kia

    Spis treści:

Kia EV3 – elektryczny SUV rodzinny przyszłości

EV3 to w pełni elektryczny kompaktowy SUV, którego zbudowano na przeskalowanej platformie E-GMP (tej samej, na której powstają m.in. EV6 i EV9). Słynie ona m.in. z tego, że pozwala zaprojektować wyjątkowo przestronne wnętrza. Nie inaczej jest w przypadku EV3. Choć auto ma jedynie 430 cm długości, to jego rozstaw osi to aż 268 cm – dokładnie tyle, co w przypadku dłuższej o prawie 25 cm Kii Sportage. Dzięki temu we wnętrzu EV3 jest znacznie więcej przestrzeni niż w większości tego typu aut. Docenią to przede wszystkim pasażerowie na tylnej kanapie – będzie na niej wygodnie nawet wyrośniętym nastolatkom.

Bagażnik, jak na tę klasę auta, również jest imponujący. Jego pojemność to 460 litrów, a oprócz niego pod przednią maską znalazło się jeszcze miejsce na tzw. frunk, czyli dodatkowych 25 litrów przestrzeni np. na zakupy czy plecaki.

EV3 napędza silnik elektryczny o mocy 204 koni mechanicznych. Auto może mieć w podłodze jeden z dwóch akumulatorów – o pojemności 58,3 lub 81,4 kWh. Pierwszy zapewnia do 436 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP. Większy pozwoli przejechać średnio do 605 km, a w cyklu wyłącznie miejskim nawet ponad 770 km! To oznacza, że przejeżdżając dziennie średnio 50 km, będziemy mogli ładować EV3 raz na dwa tygodnie.

Ładowanie wersji z większym akumulatorem w domowych warunkach potrwa około 8 godzin. Koszt? Około 100 zł zaokrąglając w górę. To oznacza, że przejechanie po mieście 100 km może w tym wypadku kosztować zaledwie 12 zł, czyli równowartość dwóch litrów paliwa!

Ładowanie w trasie będzie droższe, ale też znacznie szybsze – dzięki płaskiej krzywej ładowania (maksymalna moc to 127,5 kW) napełnimy akumulator od 10 do 80 proc. w zaledwie pół godziny. Cena 1 kWh waha się od 2 do 3 zł. Zakładając tę niższą stawkę i zużycie energii w trasie na poziomie 17 kWh, za przejechanie 100 km zapłacimy 34 zł. Podczas jazdy miejskiej będzie to 20-25 zł.

Co więcej, Kia EV3 oferowana jest teraz z rabatem 20 000 zł. Ponadto w cenie dostajemy mobilną ładowarkę HABU SE 11 kW z konektorem 230V. Dzięki niej naładujemy auto z domowego gniazda siłowego w kilka godzin.  

Kia Niro kompromis między przestrzenią a oszczędnością

Obecna, druga już generacja Kii Niro debiutowała na polskim rynku w 2022 roku. Auto było od początku oferowane w trzech wersjach napędowych – jako klasyczna hybryda (HEV), hybryda plug-in (PHEV) oraz pełen elektryk (Niro EV). Obecnie, z racji na obecność w gamie EV3,  Niro elektryczne zostało wycofane ze sprzedaży w Polsce. Nadal jednak dostępne są wersje HEV i PHEV.

Obie hybrydowe odmiany Niro mają podobny wygląd i identyczne wymiary. Na długość mają 442 cm, a ich rozstaw osi to 272 cm. W obu tych parametrach Niro „przerasta” EV3, ale we wnętrzu tego nie widać i nie czuć. Przeciwnie, szczególnie na tylnej kanapie Niro jest nieco ciaśniej niż w EV3. To kwestia budowy obu aut. Platforma Niro – mimo, że większa – musi mieścić dwa silniki (spalinowy i elektryczny), akumulator, do tego pełen układ wydechowy itd.

O ile pod względem wymiarów zewnętrznych i wielkości kabiny pasażerskiej Niro HEV i PHEV są identyczne, to różnią się bagażnikami. Ten w tradycyjnej hybrydzie ma 425 lub nawet 451 litrów (jeżeli zamiast koła zapasowego zdecydujemy się na zestaw naprawczy). Z kolei bagażnik wersji plug-in ma 348 litrów pojemności, a więc zauważalnie mniej. To efekt zastosowania większego akumulatora.

Bateria trakcyjna w Niro PHEV ma 11,1 kWh pojemności, dzięki czemu auto wyłącznie na prądzie może przejechać w cyklu mieszanym WLTP do 65 km, a w cyklu miejskim nawet 84 km. Po rozładowaniu się akumulatora, autem nadal można jeździć w trybie hybrydowym. Moc całego układu napędowego Niro PHEV to 171 KM, co zapewnia jej przyspieszenie do 100 km/h w 10,4 sekundy.

Klasyczna hybryda ma słabszy silnik elektryczny, a co za tym idzie, także mniejszą moc systemową – 129 KM wystarczy, aby 100 km/h na liczniku pojawiło się po 11,3 sekundach. Wielu kierowcom to jednak w zupełności wystarczy. Auto odwdzięczy się im niskim zużyciem paliwa – średnio zaledwie 4,5 litra benzyny na 100 km.

Niskie koszty eksploatacji idą w parze z bardzo atrakcyjną ceną. Oficjalnie na Niro HEV obowiązuje aktualnie rabat w wysokości 14 000 zł, ale odwiedźcie dealera, bo może się okazać, że da się zyskać jeszcze więcej.

Kia Sportage – sprawdzony SUV rodzinny za 880 zł miesięcznie!

Sportage to już legenda. Auto, któremu w ogóle zawdzięczamy powstanie segmentu kompaktowych SUV-ów. Obecna piąta generacja auta jesienią 2025 roku doczekała się gruntownego liftingu. Nie wpłynął on jednak na wymiary auta. Sportage ma 454 cm długości, a rozstaw osi identyczny jak EV3, czyli 268 cm. Wnętrze swobodnie i w komfortowych warunkach pomieści rodzinę 2+2. Na brak miejsca na tylnej kanapie nie będą narzekały nawet osoby dorosłe – jest go pod dostatkiem i na nogi i nad głowami.

Pojemność bagażnika w Kii Sportage zależy od tego, na jaką wersję napędową się zdecydujemy. W przypadku benzynowego 1.6 T-GDI będzie to 591 litrów, klasyczna hybryda (HEV) pomieści 587 litrów, a hybryda plug-in (PHEV) – 540 litrów. 

W tym ostatnim przypadku nieco zmniejszony bagażnik to oczywiście efekt zastosowania większego akumulatora trakcyjnego. Ma ona 13,8 kWh i pozwala wyłącznie na napędzie elektrycznym przejechać w cyklu mieszanym WLTP do 71 km, a w cyklu miejskim nawet 91 km. Jednocześnie PHEV to najmocniejszy i najszybszy Sportage. Moc systemowa całego układu hybrydowego to 288 km, co zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie zaledwie 7,5 sekundy.

Sportage HEV ma 239 KM i do setki przyspiesza w 7,9 sekundy. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP wynosi 5,5 – 6 litrów. W przypadku wersji benzynowej 1.6 T-GDI będzie to od 6,8 do 7,9 litra. Zależy na którą odmianę się zdecydujemy, bo są dwie – 150-konna oraz 180-konna, oferowana wyłącznie ze skrzynią 7DCT i napędem na cztery koła. AWD dostępne jest również za dopłatą w wersjach HEV i PHEV. Standardem w nich jest skrzynia automatyczna 6AT.

A teraz najlepsze. Poliftingową Kię Sportage w leasingu można mieć już za 880 zł netto miesięcznie. Z kolei wybierając wersję specjalną Anniversary oprócz atrakcyjnego finansowania dostajemy wyposażenie warte 10 000 zł. 

U dealerów dostępne są jeszcze także przedliftowe egzemplarze Sportage’a. W ich przypadku korzyści finansowe sięgają 17 000 zł. i wybierać można pomiędzy różnymi atrakcyjnymi formami finansowania.

Rodzinny SUV Kia – porównanie modeli EV3, Niro i Sportage

Największym i najbardziej „dorosłym” SUV-em w tym zestawieniu jest bez wątpienia Sportage. Oferuje przestronne wnętrze i pojemny bagażnik, nawet w wersji PHEV. Duży wybór jednostek napędowych powoduje, że każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie zarówno jeżeli chodzi o osiągi, jak i zużycie paliwa/energii. Kierowcy jeżdżący głównie po mieście powinni zwrócić uwagę na hybrydę plug-in, która w warunkach domowych ładuje się niespełna 2 godziny i pozwala przejechać na prądzie przyzwoity dystans. Do tego jest dynamiczna i ma mocny motor elektryczny (125 KM i 334 Nm). Nie bez znaczenia dla wielu osób będzie również fakt, że Sportage może mieć napęd AWD.

Kia EV3 to świetny, dynamiczny, przestronny i bardzo tani w eksploatacji elektryczny SUV, który w wersji z większym akumulatorem nie boi się nawet bardzo długich tras. Imponuje wielkością wnętrza przy zachowaniu bardzo kompaktowych wymiarów zewnętrznych. Ma porządny bagażnik, nowoczesny wygląd, niskie zużycie energii i dobre osiągi – do 100 km/h rozpędza się w czasie poniżej 8 sekund. Mimo tego jest bardzo tani w eksploatacji. Użytkowanie go w mieście może się okazać tańsze niż… bilet miesięczny na komunikację miejską. 

Kia Niro nie jest tak przestronna we wnętrzu, jak EV3 i Sportage, ale rodziny 2+2 z młodszymi dziećmi pomieszczą się bez trudu. Wadą wersji PHEV jest ograniczona pojemność bagażnika, ale za to pozwala bardzo tanio jeździć po mieście. W trasę lepsza będzie klasyczna hybryda – i ze względu na większy bagażnik, i nieco niższe zużycie paliwa. 4,5 litra na 100 km jest tu osiągalne bez większego problemu, ale na sportowe doznania nie ma co liczyć.

Przewodnik po SUV-ach Kia 2025 – który model wybrać?

Jeżeli potrzebujesz większego, komfortowego kompaktowego SUV-a, który dodatkowo będzie miał napęd na cztery koła i często będzie wykorzystywany do dalszych podróży, to naturalnym kandydatem jest Sportage. Szczególnie w którejś wersji hybrydowej, które łączą bardzo dobre osiągi z umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Przy czym PHEV lepiej sprawdzi się na co dzień w mieście, a HEV jeżeli naprawdę często jeździcie w trasę i są to zazwyczaj dystanse liczone w setkach kilometrów. Auto może mieć wręcz luksusowe wyposażenie i materiały wykończeniowe. 

Kia EV3 do doskonała propozycja dla tych, którzy potrzebują auta o niewielkich gabarytach zewnętrznych ale zaskakująco przestronnego we wnętrzu. Oraz dynamicznego, ekologicznego, komfortowego, wyjątkowo cichego oraz taniego w eksploatacji. Ładując EV3 w domu, możemy nawet nie zauważyć w budżecie domowym wydatków na jego użytkowanie. Przy zasięgu w mieście zbliżonym do 800 km rekomendowałbym to auto nawet tym, którzy nie mają własnego garażu czy miejsca parkingowego z dostępem do prądu. Wystarczy raz na tydzień lub dwa pojechać na zakupy i podczas nich przez 30-40 minut naładować się z publicznej ładowarki. Szczególnie, że konkurencja na rynku operatorów stacji ładowania jest obecnie już taka duża, że wielu z nich oferuje prąd w szybkich ładowarkach za mniej niż 2 zł za kWh.

Kia Niro to dobra alternatywa dla osób o spokojnym usposobieniu (przynajmniej za kierownicą), które szukają przede wszystkim auta taniego w eksploatacji, a jeszcze z różnych względów nie są gotowe na elektryka. Wersja HEV nie jest zbyt szybka, ale bardzo mało pali. Z kolei PHEV łączy zalety samochodu elektrycznego i spalinowego – na co dzień można go ładować nawet ze zwykłego gniazda 230V, a na dłuższych dystansach po prostu tankować.

FAQ

Czy Kia EV3 oferuje wystarczająco miejsca dla czteroosobowej rodziny?

Kia EV3 została zbudowana na platformie E-GMP, która słynie m.in. z tego, że w kompaktowych wymiarach nadwozia pozwala zaprojektować bardzo przestronne wnętrze. Pomimo długości zaledwie 430 cm, EV3 oferuje we wnętrzu przestrzeń typową dla znacznie dłuższych samochodów.

Kia Niro czy Sportage – który SUV ma większy bagażnik?

Pojemność bagażnika Niro wynosi od 348 litrów (PHEV) do 451 litrów (HEV). Sportage ma bagażnik o pojemności od 540 litrów (PHEV) do 591 litrów (wersja 1.6 T-GDI).

Czy rodzinny SUV Kia w wersji elektrycznej to opłacalny wybór?

Tak, zarówno pod względem kosztów zakupu (dopłata z programu naszEauto), jak i kosztów eksploatacji. Ładując Kię EV3 w domu możemy przejechać w warunkach miejskich prawie 800 km za 100 zł. Jeżeli zaś chodzi o ceny, to EV3 Air z akumulatorem 58,3 kWh kosztuje – po uwzględnieniu dopłaty w wysokości 30 000 zł – 116 900 zł. To prawie 10 000 zł taniej niż najtańsza Kia Niro.  

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Jakie zasięgi mają elektryczne modele Kia w 2025? EV3, EV4, EV4 Fastback, EV5, EV6 i EV9

Aktualności Modele EV3 EV4 EV6 i EV6 GT EV9 Elektryczny (EV) Technologia

Jakie zasięgi mają elektryczne modele Kia w 2025? EV3, EV4, EV4 Fastback, EV5, EV6 i EV9

30 listopada, 2025

Zasięg to jeden z najważniejszych parametrów, jaki bierzemy pod uwagę przy wyborze samochodu elektrycznego. Ale nie zawsze jest on decydujący…

Elektryczna Kia. Ćwierć miliona przebiegu i nadal 95 proc. sprawności!

Aktualności EV3 EV4 EV6 i EV6 GT EV9 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Technologia

Elektryczna Kia. Ćwierć miliona przebiegu i nadal 95 proc. sprawności!

25 listopada, 2025

Jeden z często powielanych stereotypów na temat aut elektrycznych głosi, że akumulatory w takich autach bardzo szybko trzeba będzie wymieniać.…

Kia EV9 RWD vs AWD – różnice w prowadzeniu i zasięgu

Aktualności Modele EV9 Elektryczny (EV) Rodzinny SUV/Crossover Technologia

Kia EV9 RWD vs AWD – różnice w prowadzeniu i zasięgu

20 listopada, 2025

Kia EV9 to największy elektryczny SUV w gamie koreańskiej marki. Model dostępny jest zarówno w wersji z napędem na tylną…