Kia europejskim samochodem roku! To rzecz bez precedensu

59 europejskich dziennikarzy wybrało samochodem roku Kię EV6. Na zdominowanym przez marki niemieckie i francuskie rynku wygrali Koreańczycy. Po raz pierwszy w niemal 60-letniej historii konkursu. Nie ma wydarzenia, które lepiej obrazowałoby przemiany zachodzące na motoryzacyjnym rynku i jednocześnie podsumowywało przemianę samej Kii.  

Kia europejskim samochodem roku! To rzecz bez precedensu

    Spis treści:

Zacznijmy od tego, że było to czwarte podejście Kii do finału europejskiego COTY. Wcześniej marka już trzykrotnie trafiała do finałowej siódemki – w 2018 r. ze Stingerem, rok później z Ceedem, a w 2020 r. z XCeedem. Jednocześnie były to pierwsze koreańskie samochody, które znalazły się w ścisłej czołówce konkursu w jego 59-letniej historii. Czyli już wtedy powody do zadowolenia były duże. A teraz są jeszcze większe.

Przekonać do siebie 59 jurorów z 22 krajów (pierwotnie było ich 61, ale Rosjanie z oczywistych względów zostali wykluczeni), to naprawdę nie lada osiągnięcie. Szczególnie gdy 30 z nich reprezentuje Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Włochy i Hiszpanię, czyli największe motoryzacyjne rynki w Europie, które – siłą rzeczy – są szczególnie przywiązane do własnych produktów. A w najlepszym wypadku do produktów europejskich. Dowody? Proszę bardzo! Od 1980 roku tylko pięć razy tytuł Samochodu Roku zdobywała marka spoza Starego Kontynentu. W tym czasie niemieckim markom tytuł przypadł w udziale 15 razy, francuskim 10, a włoskim – 8 razy. Koreańskie marki nigdy nie dostąpiły tego zaszczytu. Najdalej zajechała Kia Ceed w 2018 roku, która wywalczyła 3. miejsce (pierwsze wówczas było Volvo XC40, a drugi Seat Ibiza). A Hyundai ani razu nie znalazł się w pierwszej trójce.

Coś ewidentnie się zmieniło, pękł jakiś mur. Ale były ku temu wyraźne, obiektywne powody. – To miła niespodzianka, że tytuł Samochodu Roku zdobywa Kia EV6. Najwyższy czas, aby koreańska marka i grupa zostały nagrodzone. Ciężko pracowali nad tym samochodem. Tempo rozwoju Kii jest naprawdę imponujące – tak podsumował wyniki COTY 2022 Frank Janssen, przewodniczący konkursowego jury. Kia pokonała Renault Mégane E-Tech, Peugeota 308, Hyundaia Ioniq 5, Škodę Enyaq iV, Forda Mustanga Mach-E iCuprę Born.. Co więcej, o ile zazwyczaj o zwycięstwie decydowały pojedyncze punkty, to tym razem EV6 zyskało znaczącą przewagę nad konkurentami. W finalnym głosowaniu punktacja była następująca:

  • Kia EV6 – 279 pkt
  • Renault Megane E-Tech – 265 pkt
  • Hyundai Hyundai Ioniq 5 – 261 pkt
  • Peugeot 308 – 191 pkt
  • Skoda Enyaq iV – 185 pkt
  • Ford Mustang Mach-E – 150 pkt
  • Cupra Born – 144 pkt

Wyraźnie widać, że w ostatecznym starciu liczyły się tylko trzy samochody – Kia, Renault i Hyundai. Reszta w zasadzie nie miała do nich podjazdu i mnie to nie dziwi. Cupra Born to Volkswagen ID.3 w przebraniu, żadna nowość. Peugeot 308? Po prostu kompakt. Ładny, ale nic rewolucyjnego nie wnosi do segmentu, a czasy mamy takie, że od aut wymaga się czegoś więcej niż przyciągającego oko designu. Skoda Enyaq iV niczym nie urzekała „zwykłych” dziennikarzy w testach, nie rozumiem więc czemu miałaby urzec kogoś z COTY (szczerze mówiąc nie rozumiem nawet dlaczego znalazła się w finałowej siódemce). Natomiast zaskoczony jestem przedostatnią  pozycją Forda Mustanga Mach-E, który zbierał przecież w prasie takie dobre recenzje w ostatnich miesiącach. Myślę, że to kwesta tego, że jurorzy COTY mieli okazję przesiąść się prosto z niego do EV6. A wówczas czar pryskał i już nie jawił im się jako taki dobry.

Przechodząc do finałowej trójki, to ewidentnie Hyundai i Renault musiały stoczyć niemały bój o to, które z nich będzie na 2. miejscu. Ostatecznie dzielą je tylko 4 punkty. Przewagą Hyundaia z pewnością był design, kilka wersji napędów (RWD lub AWD), silnikowych i pojemności baterii do wyboru, no i ultraszybkie ładowanie. Renault przede wszystkim należą się brawa za odwagę, bo nowe Megane będzie już tylko elektrykiem. Ale wygląda naprawdę dobrze, ponoć ma bardzo efektywne napędy o niewygórowanej mocy i generalnie jest udanym „normalnym” elektrycznym kompaktem, nie porównywalnie lepszym niż np. Volkswagen ID.3.

A czemu wygrała akurat Kia EV6? Maciej Ziemek, polski juror w COTY w uzasadnieniu napisał tak: „Atrakcyjny design z odważnymi detalami, bardzo dobra jakość wykonania wnętrza, ergonomiczna i prosta obsługa oraz znakomite – osiągi, właściwości jezdne i precyzja prowadzenia sprawiają, że Kia EV6 najlepiej spełnia wszystkie kryteria Samochodu Roku. Do tego dochodzą możliwość ultraszybkiego ładowania i zasilania innych odbiorników energią zgromadzoną w akumulatorze”. Z kolei drugi z polskich jurorów, Roman Popkiewicz podkreślił w swojej opinii, że „elektryczna Kia jest płynna, dopracowana i zapewnia kierowcy bardzo dobre odczucia podczas jazdy. EV6 jest jednym z tych samochodów, którymi naprawdę chcesz jeździć”.

Ja myślę, że oprócz wymienionych powyżej atutów, w EV6 chodzi o jeszcze coś. O różnorodność. Można wybierać spośród dwóch rodzajów napędów (AWD lub RWD), dwóch pojemności akumulatorów i aż czterech wersji mocy oraz dwóch stylistycznych (jak crossover lub usportowione GT-Line). Każdy może znaleźć tu coś dla siebie – jeżeli zamiast mocy woli większy zasięg, to wersją 229 KM RWD z baterią 77,4 kWh może przejechać ponad 500 km. A jeżeli kocha emocje, to może zamówić GT z motorem, który będzie miał nieprawdopodobne 585 KM i 740 Nm. Osiągi na poziomie Porsche Taycana Turbo w samochodzie znacznie większym i ze trzy razy tańszym. I choćby za sam ten fakt nieskromnie uważam, że tytuł samochodu roku Kii EV6 po prostu się należał.

Swoją drogą, słowa uznania należą się też europejskiemu COTY, bo pozostało w zasadzie jedynym konkursem na świecie, który nie podzielił się na kategorie. Nie ma tu miejskiego auta roku, SUV-a roku, kombi roku etc. – Nie zapewniamy trofeum każdej marce. Na końcu mamy tylko jednego zwycięzcę i dlatego ta nagroda jest tak rozpoznawalna – podkreśla Frank Janssen. W świetle tego nagroda dla EV6 powinna cieszyć jeszcze bardziej.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Polsce i za granicą

Aktualności Przepisy i porady

Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Polsce i za granicą

15 lipca, 2024

Samochody są jak domowe zwierzaki. Dają wiele radości, wspaniale jest z nimi obcować, a za kierownicą nie raz pozwalają zapomnieć…

Kia Niro – ekologiczny crossover (EV, HEV, PHEV)

Modele Niro EV Niro Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Ekologiczny Miejski SUV/Crossover Przepisy i porady

Kia Niro – ekologiczny crossover (EV, HEV, PHEV)

Oryginalna stylistyka, kompaktowe wymiary zewnętrzne i bardzo przestronne wnętrze. Porządne wyposażenie oraz trzy zelektryfikowane napędy do wyboru – hybryda, plug-in…

Nowa Kia Sorento. Diesel, hybryda czy może plug-in?

Aktualności Modele Sorento Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) SUV/Crossover Technologia

Nowa Kia Sorento. Diesel, hybryda czy może plug-in?

28 czerwca, 2024

Ponad dwa miesiące temu zadebiutowała odświeżona Kia Sorento. Jedną z największy nowości był powrót diesla pod maskę. Teraz do oferty…