Jak nowy Ceed rozjechał Golfa

Otwieram Ci ja ostatni numer Auto Świata i własnym oczom nie wierzę. Porównanie pięciu kompaktowych hatchbacków wygrywa Koreańczyk. Świat się kończy. Przynajmniej ten, w którym dominują Niemcy.

Jak nowy Ceed rozjechał Golfa

    Spis treści:

Tak, jestem zdumiony takim wynikiem. Bardzo. I bynajmniej nie dlatego, że Ceed nie zasługuje na zwycięstwo. Moje zaskoczenie bierze się z tego, że niemiecki Auto Bild, którego testy i porównania bardzo często przedrukowuje polski Auto Świat (należy do tego samego koncernu medialnego), słynie z tego, że odpowiednio „dopieszcza” rodzime marki. Porównania i testy, w których wygrywa auto produkowane poza RFN to prawdziwa rzadkość. W zasadzie się to nie zdarza. Niemcy po prostu zwykli traktować swoje samochody trochę tak, jak my naszą kiełbasę – wiadomo, że to najlepsza wędlina na świecie. Żadne jakieś tam włoskie salami, hiszpańskie chorizo czy wymyślne japońskie carpacio z wołowiny Kobe. Podwawelska i Śląska – to jest to!

Fakt, że w najnowszym niemiecko-polskim porównaniu Ceed pokonał Hondę Civic, Renault Megane i Opla Astrę jestem jeszcze w stanie uznać za naturalną kolej rzeczy – w końcu po tym, jak Opla przejął francuski koncern PSA (ten od Citroena i Peugeota), żadna z tych marek nie jest już niemiecka. Ale, że Kii uległ Volkswagen Golf? Król kompaktów pokonany przez samochód, który jeszcze do niedawna na jego dworze mógł robić najwyżej za pazia??? Niebywałe.

Pierwsza teoria, jaka mi się nasunęła – Koreańczycy zapłacili niemieckim dziennikarzom. Dużo zapłacili. Szybko jednak doszedłem do wniosku, że to niemożliwe. Po pierwsze Niemcy na pewno przebili by ich ofertę, a po drugie tak duży tytuł nie ryzykowałby utraty sympatii Volkswagena. Po trzecie zaś Koreańczycy słyną ze skromności, uczciwości i honoru – prędzej zatem strzeliliby sobie w głowę niż zapłacili Niemcom za takie kombinacje.

Druga teoria – jakiemuś stażyście w redakcji porąbały się cyferki i pododawał punktów nie temu autu co trzeba i nie w tych kategoriach. Ona jednak też nie trzyma się kupy, bo cały materiał i opisy potwierdzają to, co zobaczyć można w ostatecznej punktacji. „Ceed jest porządnie wykonany, ma przemyślany kokpit z logiczną obsługą (…). Jakość wykończenia na świetnym poziomie (…). Zawieszenie trafia w idealny kompromis między sportową sztywnością, a komfortem. Jeździ tak, jak lubimy w Europie (…)” – i to wszystko tylko w jednym akapicie!

Trzecia teoria – Ceed jest tak dopracowanym samochodem, że nawet patriotycznie nastawieni do rodzimej motoryzacji Niemcy musieli uznać jego wyższość nad rywalami. I ta teoria wydaje mi się najbliższa prawdziwa. Dlaczego? W szczegóły nie będę się wdawał, tylko odeślę Was do mojego testu nowej  kompaktowej Kii, który znajdziecie TUTAJ.

W tej sytuacji tak naprawdę mniej istotne jest to, że Ceed wygrał jakieś tam porównanie. Znacznie istotniejsze wydaje mi się to, że po raz pierwszy w historii niemiecka, renomowana gazeta umieściła koreańską markę na podium i zrobiła to z podniesionym czołem. I sam nie wiem, kto w tej sytuacji zaimponował mi bardziej – Koreańczycy, czy Niemcy.

Jeżeli chcecie przeczytać cały materiał Auto Świata to biegnijcie szybciutko do kiosku/sklepu/na stację po najświeższy numer (dokładnie 34 z 20 sierpnia 2018). Jak nie ma Was w kraju bo akurat wygrzewacie się na chorwackim wybrzeżu to poproście o to siostrę/brata/ciocię/babcię. Za 2,7 zł z VAT-em kupicie coś, co może kiedyś będziecie pokazywać swoim dzieciom, wnukom albo prawnukom i opowiadać im: „Widzisz Kochanie, a 20 sierpnia 2018 r. to Koreańczycy po raz pierwszy pokonali Niemców”.

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Kia EV3. Pierwsze testy, opinie i wrażenia

Aktualności EV3 Elektryczny (EV) Ekologiczny Miejski Rodzinny SUV/Crossover

Kia EV3. Pierwsze testy, opinie i wrażenia

15 listopada, 2024

Gdyby ktoś kazał mi w trzech słowach opisać najnowszą Kię EV3 po pierwszym kontakcie z nią, powiedziałbym, że to „wielki…

Najlepszy elektryk, jakiego możecie kupić. Kia EV6 za 156 tys. zł

Kia i rynek Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT Niro EV Elektryczny (EV) Ekologiczny Rodzinny Sportowy SUV/Crossover

Najlepszy elektryk, jakiego możecie kupić. Kia EV6 za 156 tys. zł

31 października, 2024

Architektura 800V, zasięg ponad 500 km, ultraszybkie ładowanie od 10 do 80 proc. w 18 minut. Do tego najprzestronniejsze w…

Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka

Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Ekologiczny Miejski Rodzinny Sportowy Przepisy i porady

Nie musisz mieć ładowarki w domu, aby naładować elektryka

25 października, 2024

Elektryk ma sens tylko wtedy, gdy ma się własny dom – taki argument często pada z ust osób, które mieszkają…