Hybryda plug-in (PHEV) – co to jest i czym różni się od klasycznej hybrydy?

Napęd hybrydowy typu plug-in (PHEV) to coraz popularniejsze rozwiązanie w nowoczesnych samochodach, które łączy zalety silnika spalinowego i elektrycznego. Marka Kia jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, z powodzeniem wykorzystuje tę technologię w swoich modelach. W tym artykule przyjrzyjmy się bliżej, czym jest napęd hybrydowy typu plug-in, jakie są jego zalety i wady, czym różni się od klasycznej hybrydy oraz dla kogo jest to rozwiązanie. 

Hybryda plug-in (PHEV) – co to jest i czym różni się od klasycznej hybrydy?

    Spis treści:

Czym jest hybryda plug-in (PHEV)? 

Napęd hybrydowy plug-in to system, który łączy tradycyjny silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym oraz akumulatorem o niedużej pojemności. Główną cechą, która wyróżnia ten rodzaj hybrydy, jest możliwość ładowania akumulatora bezpośrednio z zewnętrznego źródła prądu, np. domowego gniazdka czy stacji ładowania. 

W modelach Kia z napędem PHEV system pozwala na korzystanie wyłącznie z energii elektrycznej na dystansach do kilkudziesięciu kilometrów (np. w ruchu miejskim), podczas gdy na dłuższych trasach włącza się silnik spalinowy. Kierowca może decydować o tym, w jakim trybie chce jechać – hybrydowym, elektrycznym czy automatycznym. W ostatnim przypadku auto samo będzie decydowało, kiedy i którego rodzaju silnika używać. W niektórych modelach możliwe jest także doładowywanie akumulatorów energią pochodzącą z silnika spalinowego. To jednak mało opłacalne rozwiązanie i zdecydowanie takie auto powinno ładować się z gniazdka. 

Hybryda plug-in – jak działa? 

Napęd hybrydowy plug-in (PHEV) łączy zalety silnika spalinowego i elektrycznego. Takie rozwiązanie pozwala, szczególnie w ruchu miejskim, zaoszczędzić paliwo i znacząco zredukować emisję spalin. Pojazdy wyposażone w ten rodzaj napędu mogą poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym, co czyni je idealnym wyborem dla osób, które głównie poruszają się po mieście. Wystarczy naładować akumulator z zewnętrznego źródła energii, aby całkowicie wyeliminować konieczność używania silnika spalinowego. Należy jednak pamiętać, że zasięg w trybie elektrycznym jest ograniczony i zazwyczaj wynosi od 50 do 70 kilometrów. W przypadku hybryd plug-in brak dostępu do ładowarki nie stanowi jednak problemu, jak ma to miejsce w samochodach w pełni elektrycznych. Gdy energia w akumulatorze się wyczerpie, pojazd automatycznie przełącza się na napęd spalinowy, co pozwala kontynuować jazdę bez przeszkód. 

Hybryda plug-in – ładowanie 

Energię elektryczną w silniku hybrydowym typu plug-in można w prosty sposób uzupełnić z zewnętrznego źródła. Marka Kia oferuje nowoczesne rozwiązania, które ułatwiają ten proces: 

  • Kia Charge – kompleksowy system ładowania zapewniający dostęp do tysięcy stacji ładowania w Polsce i Europie za pomocą jednej karty. System umożliwia podgląd dostępności stacji w czasie rzeczywistym, oferuje różnorodne taryfy i znacząco upraszcza korzystanie z hybrydy plug-in. 
  • Kia Charge Wallbox – ładowarka ścienna, która pozwala szybko i bezpiecznie ładować pojazd w domu, zapewniając wygodę i oszczędność czasu. 
  • Kia Charge Mobile – mobilna ładowarka dedykowana osobom często podróżującym. Może pełnić funkcję urządzenia zastępującego ładowarki naścienne lub być używana jako ładowarka uzupełniająca. 
  • Kia Connect – aplikacja, która umożliwia monitorowanie statusu ładowania, planowanie harmonogramów oraz optymalizację procesu ładowania, np. poprzez korzystanie z tańszych taryf nocnych. 

Dzięki tym rozwiązaniom proces ładowania hybrydy plug-in Kia staje się wygodniejszy i bardziej dostosowany do indywidualnych potrzeb użytkownika. 

Hybryda plug-in a klasyczna hybryda – różnice 

Podstawową różnicą między napędem PHEV a klasycznym HEV jest sposób ładowania akumulatora. Zwykła hybryda ładuje go wyłącznie podczas jazdy, wykorzystując pracę silnika spalinowego oraz system odzyskiwania energii w czasie hamowania. Hybryda plug-in (PHEV) umożliwia ładowanie akumulatora także z zewnętrznego źródła zasilania, np. domowego gniazdka, wallboxa czy publicznej stacji ładowania. Dzięki większej pojemności akumulatora samochody PHEV oferują dłuższy zasięg w trybie elektrycznym, co pozwala pokonywać trasę bez emisji spalin. Z kolei klasyczne hybrydy nie wymagają zewnętrznego ładowania, co czyni je bardziej uniwersalnymi dla osób, które pokonują dłuższe dystanse lub nie mają dostępu do infrastruktury ładowania. 

Czy hybryda plug-in ładuje się podczas jazdy? 

Hybryda plug-in (PHEV) również ładuje się podczas jazdy, choć w ograniczonym zakresie. Działa to podobnie jak w klasycznej hybrydzie (HEV) – akumulator jest doładowywany poprzez system odzyskiwania energii podczas hamowania (tzw. hamowanie rekuperacyjne) oraz w pewnych sytuacjach, dzięki pracy silnika spalinowego. Jednak kluczową różnicą jest to, że w silniku PHEV głównym sposobem ładowania jest podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, co pozwala na pełne naładowanie baterii i maksymalizację zasięgu w trybie elektrycznym. 

Dzięki temu PHEV mogą być bardziej efektywne w codziennym użytkowaniu, o ile użytkownik regularnie ładuje akumulator. Bez tego pojazd zachowuje się bardziej jak klasyczna hybryda. 

Dla kogo jest napęd hybrydowy plug-in? 

Samochód Kia z napędem PHEV to idealne rozwiązanie dla osób mieszkających w miastach i pokonujących głównie krótkie dystanse, które mają dostęp do infrastruktury ładowania, takiej jak publiczne punkty ładowania oraz ładowarki w domu lub pracy. Jest to również doskonała opcja dla tych, którzy cenią ekologię i chcą zmniejszyć swój ślad węglowy. Ponadto hybrydy plug-in sprawdzą się u osób planujących dalsze podróże, gdzie możliwość korzystania z silnika spalinowego stanowi istotne udogodnienie. 

Najlepsze hybrydy plug-in od Kia 

Kia oferuje szeroką gamę modeli hybrydowych typu plug-in (PHEV), które łączą nowoczesne technologie z atrakcyjnym designem. Wszystkie pojazdy objęte są 7-letnią gwarancją producenta, co stanowi dowód ich niezawodności i trwałości. 

Ceed Kombi Plug-in Hybrid 

To eleganckie i funkcjonalne kombi, idealne dla osób poszukujących przestronnego wnętrza oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Wyposażony w akumulator o pojemności 8,9 kWh, umożliwia pokonanie do 50-60 km w trybie elektrycznym, co jest korzystne podczas codziennych dojazdów miejskich. Dzięki połączeniu silnika spalinowego i elektrycznego oferuje dynamiczną jazdę przy jednoczesnym zachowaniu niskiego zużycia paliwa. 

XCeed Plug-in Hybrid 

Stylowy crossover, który łączy kompaktowe rozmiary z wszechstronnością. Podobnie jak Ceed Kombi, posiada akumulator o pojemności 8,9 kWh, pozwalający na przejechanie 50-60 km na napędzie elektrycznym. Nowoczesne technologie oraz komfortowe wyposażenie sprawiają, że jest to doskonały wybór dla osób ceniących sobie wygodę i ekonomię jazdy. 

Niro Plug-in Hybrid 

Kompaktowy crossover, który wyróżnia się większym akumulatorem w porównaniu z poprzednimi modelami, co przekłada się na zasięg w trybie elektrycznym wynoszący 76-84 km w cyklu miejskim. Dzięki temu Niro PHEV jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą maksymalnie wykorzystać jazdę na napędzie elektrycznym, minimalizując zużycie paliwa i emisję spalin. 

Sportage Plug-in Hybrid 

Najpopularniejszy SUV marki i generalnie najchętniej wybierany SUV w Polsce, łączący przestronność z ekologicznymi rozwiązaniami. Wyposażony w akumulator o pojemności 13,8 kWh, umożliwia pokonanie około 70 km w trybie elektrycznym. Nowoczesne technologie, komfortowe wnętrze oraz dynamiczne osiągi sprawiają, że Sportage PHEV doskonale sprawdza się zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. 

Sorento Plug-in Hybrid 

Jest to duży SUV, idealny dla rodzin potrzebujących przestronnego i wszechstronnego pojazdu. Podobnie jak Sportage, posiada akumulator o pojemności 13,8 kWh, pozwalający na przejechanie około 70 km w trybie elektrycznym. Zaawansowane technologie, wysoki komfort jazdy oraz imponująca przestrzeń bagażowa czynią Sorento PHEV doskonałym wyborem dla wymagających kierowców. 

Możliwości finansowania zakupu hybryd plug-in 

Zakup hybrydy plug-in może być atrakcyjniejszy dzięki różnym formom finansowania oferowanym m.in. przez Kia Finance. 

Dla klientów indywidualnych dostępne są elastyczne opcje, takie jak: 

  • Kia Smart Credit – nowoczesny sposób finansowania z wysoką wartością rezydualną i gwarantowanym odkupem pojazdu przez Dealera. 
  • Kia Credit – klasyczny kredyt z możliwością wyboru: standardowych rat, kredytu z odroczoną spłatą lub kredytu balonowego. 
  • Kia For You – wynajem długoterminowy z niską ratą i rozbudowanym pakietem korzyści. 

Natomiast dla firm Kia Finance proponuje rozwiązania dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw różnej wielkości: 

  • Kia For Business – połączenie finansowania zakupu samochodu z usługami administracyjnymi i serwisowymi w jednej racie. 
  • Kia Leasing – oferta klasycznego leasingu operacyjnego, leasingu finansowego lub leasing finansowy VAT marża dla samochodów używanych. 
  • Kia Smart Leasing – finansowanie z wysoką wartością rezydualną oraz odkupem samochodu gwarantowanym przez Dealera. 

W wyborze najlepszej oferty pomoże Ci doradca Kia Finance, który dopasuje rozwiązanie idealnie odpowiadające Twoim potrzebom. 

Podsumowanie 

Samochody Kia z napędem hybrydowym typu plug-in to innowacyjne i ekologiczne rozwiązanie, które łączy zalety napędu elektrycznego i spalinowego. Choć ich zakup wiąże się z wyższymi kosztami, liczne zalety, takie jak oszczędność paliwa, komfort jazdy czy wszechstronność, czynią je doskonałym wyborem dla nowoczesnych kierowców. To opcja dla tych, którzy chcą łączyć nowoczesność z praktycznością. 

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Kia EV9 w topowej wersji za 190 tys. zł netto. Nie, to nie jest żart

Aktualności Modele EV9 Elektryczny (EV) Ekologiczny Rodzinny SUV/Crossover

Kia EV9 w topowej wersji za 190 tys. zł netto. Nie, to nie jest żart

5 lutego, 2025

Trzymajcie się czegoś mocno, bo takiej promocji polski rynek motoryzacyjny jeszcze nie widział. Prawie 400-konny, ogromny, sześcio- albo siedmioosobowy SUV…

Autonomiczne (automatyczne) hamowanie awaryjne – co to jest?

Aktualności Modele Technologia

Autonomiczne (automatyczne) hamowanie awaryjne – co to jest?

31 stycznia, 2025

Od 2020 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie obowiązkowo muszą być wyposażone w system Autonomicznego Hamowania Awaryjnego (AEB –…

Co czeka kierowców w 2025 r. Zmiany w przepisach

Kia i rynek Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT EV3 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV)

Co czeka kierowców w 2025 r. Zmiany w przepisach

26 stycznia, 2025

Więcej hybryd i elektryków, prawo jazdy od 17. roku życia, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości, wyższe opłaty za badania…