Chcąc kupić samochód, kierowcy stają przed trudnym wyborem. Jednym z podstawowych pytań jest to, jaki rodzaj silnika wybrać. Jeśli z jakichś powodów nie chcesz decydować się na elektryka lub hybrydę, pozostają jeszcze diesel oraz benzyna. Przeczytaj nasze wskazówki dotyczące tego, który będzie lepszy.
Diesel czy benzyna – który silnik będzie lepszy?

Spis treści:
Diesel – czym się wyróżnia?
Silnik typu diesel po raz pierwszy został zastosowany w 1824 r. Od tamtej pory był wielokrotnie modernizowany. Obecnie samochody osobowe są wyposażone przede wszystkim w silniki czterosuwowe, które obejmują cztery fazy pracy: ssania, sprężania, rozprężania i wydechu.
Co wyróżnia silniki diesla? Przede wszystkim zużywają one mniej paliwa niż auta benzynowe (średnio o 15–20%, choć niektóre dane mówią o wydajności zwiększonej aż o 30%).
Oszczędność widoczna jest przede wszystkim podczas długiej jazdy z jednostajną prędkością po autostradzie. Dzięki wyższemu momentowi obrotowemu nawet przy niskich obrotach silnika poprawiają się też właściwości trakcyjne samochodu. Jest to odczuwalne m.in. poprzez bardziej komfortową jazdę z obciążeniem.
Silniki diesla rozgrzewają się wolniej niż benzynowe, a przy niskich temperaturach trzeba czasami zaczekać na podgrzanie świec. Dzięki temu jednak te jednostki napędowe są bardziej odporne na przegrzanie.
Poza zaletami silniki diesla mają także swoje wady. Z czym musisz się liczyć, jeśli decydujesz się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym?
Ze względu na złożoną konstrukcję diesle uchodzą za bardziej awaryjne. Do najczęściej psujących się elementów należą filtr cząstek stałych DPF, koło dwumasowe oraz turbosprężarka. W efekcie wizyty w warsztacie mogą być częstsze niż w przypadku „benzyniaka” i kosztować więcej.
Ta uwaga pozostaje szczególnie aktualna w świetle coraz popularniejszego downsizingu, czyli stosowania mniejszego silnika z zachowaniem tych samych parametrów.
W przypadku silników diesla pojawiają się też problemy z odpalaniem na mrozie. Trzeba pamiętać, aby regularnie „przedmuchiwać” filtr DPF na nieco dłuższej trasie. Ze względu na wolniejsze rozgrzewanie się do temperatury roboczej takie auta szybko zużywają się w przypadku typowej, miejskiej jazdy.
Warto pamiętać, że choć diesle nadal można łatwo kupić i mają prawo one bez przeszkód poruszać się po drogach, to stopniowo wymagania względem nich są coraz bardziej rygorystyczne.
Silnik benzynowy – czym się wyróżnia?
Silnik benzynowy nadal stanowi najczęściej stosowane rozwiązanie u większości producentów aut. Ma też bardzo długą historię, sięgającą 1886 r. i Benz Patent-Motorwagen Nummer 1.
Benzynowe jednostki napędowe charakteryzują się relatywnie prostą konstrukcją. W rezultacie awarie zdarzają się rzadziej niż w dieslu, a utrzymanie pojazdu jest tańsze. Sprawiają też mniej problemów zimą. Łatwiej odpalają, a silnik wymaga mniej uwagi ze strony kierowcy – m.in. można go od razu zgasić po zakończeniu jazdy, podczas gdy z dieslem warto chwilę poczekać.
Samochody zasilane benzyną są obecnie tańsze niż te z silnikiem wysokoprężnym, ale z kolei paliwo do nich jest droższe (zwłaszcza wysokooktanowe 98). Choć zużywają go więcej niż diesle, lepiej sprawdzają się podczas pokonywania krótszych tras. Dobrze radzą sobie podczas pracy z niedogrzanym silnikiem, np. w trakcie regularnych, krótkich postojów w mieście.
Diesel czy benzyna – wady i zalety. Porównanie
Poniżej znajdziesz czytelne zestawienie kluczowych cech obu rodzajów jednostek napędowych. Dzięki niemu łatwiej będzie Ci znaleźć odpowiedź na pytanie co jest lepsze: diesel czy benzyna.
Cecha | Silnik diesla | Silnik benzynowy |
Cena zakupu/cena paliwa | Droższe/Niższa | Tańsze/Wyższa |
Spalanie | Niższe | Wyższe |
Przeznaczenie | Na dłuższe trasy | Do miasta |
Koszt napraw | Wyższy | Niższy |
Emisja spalin/hałas | Większa/Wyższy | Mniejsza/Niższy |
Praca zimą | Wymaga rozgrzania | Nie wymaga rozgrzewania |
Lepszy diesel czy benzyna? Podsumowanie
Wątpliwości „lepszy diesel czy benzyna” dotyczą wielu kierowców. Wiedzą o tym także producenci, którzy często oferują całą gamę jednostek napędowych dla danego modelu.
Wybierając markę Kia, zwróć uwagę na model Sportage. W wersji na rok 2025 jest dostępny z silnikiem benzynowym o mocy 160 KM, jako hybryda o mocy 215 KM oraz z napędem plug-in hybrid generującym 252 KM.
Jeśli preferujesz diesla, dobrym wyborem będzie przestronna, nowa Kia Sorento, która może pochwalić się silnikiem o pojemności 2.2 litra o mocy 193 KM. Model ten niedługo pojawi się w salonach, a na razie możesz go skonfigurować i zamówić przez stronę Kia.
Wybór między dieslem a benzyną jest bardzo istotny, ponieważ przekłada się nie tylko na komfort jazdy, lecz także na koszt utrzymania samochodu. Warto się zatem dobrze zastanowić, który rodzaj jednostki napędowej w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej.
Powiązane

Wilgoć w samochodzie – przyczyny, skutki i skuteczne sposoby na jej usunięcie
23 maja, 2025
Zaparowane szyby, nieprzyjemny zapach, przemoczone dywaniki czy nawet pojawiająca się pleśń to nie tylko uciążliwości dnia codziennego, ale także poważne…

Aktualności Modele Picanto Spalinowy Miejski Hatchback
Kia Picanto – cena, dane techniczne, wyposażenie. Którą wersję wybrać?
15 maja, 2025
Kia Picanto to jeden z najmniejszych modeli dostępnych na polskim rynku. Ale w segmencie aut typowo miejskich wyróżnia się stylistyką,…

Aktualności EV6 i EV6 GT EV9 Sportage Sorento SUV/Crossover Przepisy i porady
Prawo jazdy na przyczepę – różnice pomiędzy kategorią B, B+E i B96
Rosnąca popularność aktywnych form wypoczynku sprawiła, że coraz więcej osób rozważa zakup przyczepy. Czy to kempingowej, czy służącej do transportu…