Volvo są najbezpieczniejsze, japońskie auta najmniej awaryjne, a niemieckie najbardziej zaawansowane technologicznie i najsolidniejsze. To tylko część ze stereotypów, jakie na przestrzeni dziesięcioleci kierowcy przypisali poszczególnym markom samochodów. Czy warto nadal się nimi sugerować?
Motoryzacyjne stereotypy, w które nie warto wierzyć
Spis treści:
Obecnie spośród około 40 masowych marek dostępnych na polskim rynku, tylko jedna produkuje samochody wyłącznie w kraju swojego pochodzenia. Reszta ma fabryki rozrzucone po całym świecie. Niektóre konkurencyjne marki w szerszym bądź węższym zakresie współpracują ze sobą, a wszyscy – chcąc oferować najnowocześniejsze technologie – korzystają z know-how, doświadczania i produktów zewnętrznych firm, które przez dziesięciolecia wyspecjalizowały się w produkcji konkretnych podzespołów i po prostu są w tym najlepsze. Całość tego procesu nazywamy globalizacją. A ta globalizacja sprawiła, że całkowicie zdezaktualizowało się wiele motoryzacyjnych stereotypów. Oto trzy największe z nich.
Stereotyp I: Japońskie auta są najbardziej niezawodne
Jeśli wierzyć badaniom J.D. Power, to już od paru dobrych lat to twierdzenie jest nieaktualne. W tegorocznej edycji rankingu bezapelacyjnie wygrała Kia. Trzecie i czwarte miejsce również zajęły marki z Korei – Hyundai i Genesis, a dopiero na kolejnych miejscach uplasowały się Toyota i Lexus. Ogromnym rozczarowaniem natomiast okazały się Nissan, Subaru, Infiniti i Honda, których wyniki były poniżej średniej.
Oprócz ogólnego rankingu marek, J.D. Power wskazało również najbardziej niezawodne modele w poszczególnych segmentach. W kategorii rodzinnych SUV-ów drugi rok z rzędu wygrała Kia Sorento (poprzednia generacja). Kia Soul była druga w segmencie crossoverów, zaś Sportage zajął drugie miejsce w gronie SUV-ów kompaktowych.
Badanie J.D. Power uchodzi za wyjątkowo wiarygodne, ponieważ samochody w nim oceniają nie serwisy, dziennikarze, czy eksperci, ale sami klienci. W tym roku ankiety wypełniło dokładnie 29 487 osób. Byli to właściciele samochodów z roku modelowego 2019, którzy musieli odpowiedzieć na szereg szczegółowych pytań dotyczących tego, jakie usterki i problemy mieli ze swoimi pojazdami podczas eksploatacji. Uwzględnia się także bolączki aut, które są po prostu irytujące (np. trzeszczące plastiki). Jedną z rzeczy, na którą najczęściej skarżą się właściciele współczesnych samochodów są systemy multimedialne. Na 100 aut, aż 52 miało z nimi problemy. Kierowcy narzekali m.in. na systemy rozpoznawania mowy, działanie bezprzewodowych połączeń ze smartfonami, zawieszające się ekrany dotykowe etc.
Stereotyp II: Volvo są najbezpieczniejsze
Kiedyś rzeczywiście tak było. Auta szwedzkiej marki uchodziły za pancerne i najlepiej chroniły pasażerów. Pierwsze na świecie trzypunktowe pasy bezpieczeństwa swoje zrobiły. Podobnie jak szwedzka stal, wzmocnienia w drzwiach i konstruowanie samochodu tak, aby pochłaniał energię uderzenia. Auta Volvo przez dziesięciolecia brylowały w testach zderzeniowych. Dzisiaj też wypadają dobrze, ale już nie można powiedzieć o nich, że są najbezpieczniejsze na świecie.
Współcześnie liczy się nie tylko to, jak samochód chroni kierowcę i dorosłych pasażerów, ale także dzieci, przechodniów i rowerzystów. Bada się nie tylko jego odporność na zderzenie czołowe, ale także boczne. No i bardzo istotnym elementem, branym pod uwagę w ocenie końcowej, jest wyposażenie samochodu w systemy bezpieczeństwa pomagające uniknąć kolizji.
Organizacja Euro NCAP badająca poziom bezpieczeństwa nowych aut od początku roku sprawdziła już 14 modeli. Jednym z najlepiej ocenionych okazała się elektryczna Kia EV6 – otrzymała bez trudu maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Dodatkowe punkty zdobyła za bardzo dobre standardowe wyposażenie w systemy wspomagające kierowcę: układ autonomicznego hamowania (LKA), asystent utrzymania pasa ruchu (LKA), aktywny tempomat z funkcją uczenia (SCC), a nawet asystent jazdy po autostradzie (HDA) i rozpoznawanie znaków drogowych (ISLA). Film z testów zderzeniowych z EV6 możecie obejrzeć poniżej. Zwróćcie uwagę na kilka rzeczy:
- Działanie centralnej poduszki podczas zderzenia czołowego. Wyraźnie widać, jak chroni kierowcę i pasażera przed tym, by nie uderzyli w siebie głowami.
- Zachowanie pasażera tylnej kanapy podczas uderzenia czołowego. Przez to, że ma bardzo dużo miejsca na nogi, nawet nie dotknął przedniego fotela.
- Działanie systemu autonomicznego hamowania przed pieszymi, zarówno w dzień, jak i w nocy. Za każdym razem wyhamował w porę.
Rok temu inna organizacja, amerykańska IIHS, przeprowadziła testy zderzeniowe Sorento. Testy trudniejsze niż te Euro NCAP, bo zderzenie czołowe odbywa się z prędkością 64 km/h, a poza nim imitowane jest również uderzenie boczne, a nawet dachowanie i najechanie od tyłu! Przy ocenie eksperci biorą po uwagę nie tylko obrażenia kierowcy i pasażerów, ale także łatwość otwarcia drzwi, przesunięcie foteli, pozycję głów etc. Nie bez znaczenia jest też wyposażenie w systemy wspierające kierowcę i skuteczność ich działania. Sorento w każdym z sześciu testów otrzymało najwyższą możliwą ocenę „G” i nagrodę „2021 Safety Pick” w kategorii SUV-ów.
Uczciwie trzeba powiedzieć, że w obecnych czasach zdecydowana większość marek dobrze sobie radzi w testach zderzeniowych. Projektowanie aut tak, by chroniły kierowcę, pasażerów i innych uczestników drogi to priorytet producentów. Niemniej nawet dzisiaj nie zawsze nowe samochody zasługują na pięć gwiazdek w teście Euro NCAP. W tym roku Opel Astra, Peugeot 308, a nawet nowe BMW serii 2 dostały tylko cztery gwiazdki. W zeszłym roku głośno było o elektrycznym Renault Zoe, które jako jedno z niewielu aut w historii testów nie otrzymało żadnej gwiazdki. Z kolei cała gama Dacii uzyskała od jednej do maksymalnie dwóch gwiazdek. A przecież jeszcze na przełomie wieków samochody koncernu Renault uchodziły za jedne z najbezpieczniejszych!
Stereotyp III: Niemieckie są najsolidniejsze i najnowocześniejsze
Nie ulega wątpliwości, że w latach 80. i 90. to właśnie Niemcy wiedli prym jeżeli chodzi o nowinki technologiczne. To ich samochody były najszybsze, miały najnowocześniejsze systemy na pokładzie, rewolucjonizowały rynek. Poduszki powietrzne, ABS, kontrola trakcji, diesle z turbo, mocarne jednostki benzynowe – wszystko to było domeną Niemców. Było.
Coraz częściej to nie Niemcy zaskakują świat, ale Koreańczycy. Szczególnie jeżeli mówimy o elektryfikacji. Kia EV6 ładuje się przynajmniej dwukrotnie szybciej niż jej niemieccy konkurenci. Do tego ma innowacyjną funkcję V2L, która pozwala z gniazda auta zasilać urządzenia elektryczne 230V. Albo nawet podładować inne auto elektryczne. No i jeszcze te osiągi – 3,5 sekundy do 100 km/h oraz maksymalnie 260 km/h w wersji GT. Więcej innowacji? Proszę bardzo. Ogromny head-up z rozszerzoną rzeczywistością albo panel multimediów i klimatyzacji, który zmienia się zależnie od tego, czym akurat chcemy sterować. Dwa w jednym, nowoczesne, ale nadal intuicyjne i proste w obsłudze i niewymagające zagłębiania się w menu multimediów.
Z kolei legendarnej solidności niemieckich wozów przeczą wspomniane już wyżej badania J.D. Power. Powyżej średniej dla całej branży znalazły się tylko Porsche i BMW. Mercedes, Volkswagen i Audi wylądowały znacznie niżej. W przypadku tego ostatniego mówimy aż o 232 problemach na 100 samochodów w okresie trzech lat. Dla porównania w autach Kia to 145 dostrzeżonych problemów.
Tygodnik Auto Bild, który słynie z przeprowadzania dokładnych testów aut na dystansie 100 000 km, sam był zaskoczony tym, jak słabo poszło BMW i3 czy BMW 540i. Pierwsze zasłużyło tylko na ocenę 3+, a drugie na 4 (w szkolnej skali). Natomiast autem, które osiągnęło jeden z najlepszych wyników w ciągu ostatnich 10 lat, okazała się Kia Sportage 2.0 CRDi AWD – dostała od niemieckiego tygodnika pełną „6”. Trzeba jednak przyznać, że obok niej w czołówce znalazły się także auta zza naszej zachodniej granicy, m.in. Audi A3 czy Volkswagen Golf Sportsvan. Nie zmienia to faktu, że nie jest już tak, jak mówi stereotyp – że tylko samochody znad Renu gwarantują solidność. Zresztą marki niemieckie do dzisiaj oferują jedynie dwuletnią gwarancję na swoje samochody, podczas gdy w przypadku Kii to siedem lat. A to również o czymś świadczy.
Powiązane
Aktualności Modele Sorento Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) SUV/Crossover Technologia
Kia Sorento – wszystko, co musisz wiedzieć o tym modelu
18 listopada, 2024
Kia Sorento, to jeden z niewielu SUV-ów na rynku, który standardowo wyposażony jest w siedem miejsc siedzących. Albo sześć, jeżeli…
Aktualności EV3 Elektryczny (EV) Ekologiczny Miejski Rodzinny SUV/Crossover
Kia EV3. Pierwsze testy, opinie i wrażenia
15 listopada, 2024
Gdyby ktoś kazał mi w trzech słowach opisać najnowszą Kię EV3 po pierwszym kontakcie z nią, powiedziałbym, że to „wielki…
Kia i rynek Aktualności EV9 EV6 i EV6 GT Niro EV Elektryczny (EV) Ekologiczny Rodzinny Sportowy SUV/Crossover
Najlepszy elektryk, jakiego możecie kupić. Kia EV6 za 156 tys. zł
31 października, 2024
Architektura 800V, zasięg ponad 500 km, ultraszybkie ładowanie od 10 do 80 proc. w 18 minut. Do tego najprzestronniejsze w…