Chcąc kupić samochód, kierowcy stają przed trudnym wyborem. Jednym z podstawowych pytań jest to, jaki rodzaj silnika wybrać. Jeśli z jakichś powodów nie chcesz decydować się na elektryka lub hybrydę, pozostają jeszcze diesel oraz benzyna. Przeczytaj nasze wskazówki dotyczące tego, który będzie lepszy.
Diesel czy benzyna – który silnik będzie lepszy?
Spis treści:
Diesel – czym się wyróżnia?
Silnik typu diesel po raz pierwszy został zastosowany w 1824 r. Od tamtej pory był wielokrotnie modernizowany. Obecnie samochody osobowe są wyposażone przede wszystkim w silniki czterosuwowe, które obejmują cztery fazy pracy: ssania, sprężania, rozprężania i wydechu.
Co wyróżnia silniki diesla? Przede wszystkim zużywają one mniej paliwa niż auta benzynowe (średnio o 15–20%, choć niektóre dane mówią o wydajności zwiększonej aż o 30%).
Oszczędność widoczna jest przede wszystkim podczas długiej jazdy z jednostajną prędkością po autostradzie. Dzięki wyższemu momentowi obrotowemu nawet przy niskich obrotach silnika poprawiają się też właściwości trakcyjne samochodu. Jest to odczuwalne m.in. poprzez bardziej komfortową jazdę z obciążeniem.
Silniki diesla rozgrzewają się wolniej niż benzynowe, a przy niskich temperaturach trzeba czasami zaczekać na podgrzanie świec. Dzięki temu jednak te jednostki napędowe są bardziej odporne na przegrzanie.
Poza zaletami silniki diesla mają także swoje wady. Z czym musisz się liczyć, jeśli decydujesz się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym?
Ze względu na złożoną konstrukcję diesle uchodzą za bardziej awaryjne. Do najczęściej psujących się elementów należą filtr cząstek stałych DPF, koło dwumasowe oraz turbosprężarka. W efekcie wizyty w warsztacie mogą być częstsze niż w przypadku „benzyniaka” i kosztować więcej.
Ta uwaga pozostaje szczególnie aktualna w świetle coraz popularniejszego downsizingu, czyli stosowania mniejszego silnika z zachowaniem tych samych parametrów.
W przypadku silników diesla pojawiają się też problemy z odpalaniem na mrozie. Trzeba pamiętać, aby regularnie „przedmuchiwać” filtr DPF na nieco dłuższej trasie. Ze względu na wolniejsze rozgrzewanie się do temperatury roboczej takie auta szybko zużywają się w przypadku typowej, miejskiej jazdy.
Warto pamiętać, że choć diesle nadal można łatwo kupić i mają prawo one bez przeszkód poruszać się po drogach, to stopniowo wymagania względem nich są coraz bardziej rygorystyczne.
Silnik benzynowy – czym się wyróżnia?
Silnik benzynowy nadal stanowi najczęściej stosowane rozwiązanie u większości producentów aut. Ma też bardzo długą historię, sięgającą 1886 r. i Benz Patent-Motorwagen Nummer 1.
Benzynowe jednostki napędowe charakteryzują się relatywnie prostą konstrukcją. W rezultacie awarie zdarzają się rzadziej niż w dieslu, a utrzymanie pojazdu jest tańsze. Sprawiają też mniej problemów zimą. Łatwiej odpalają, a silnik wymaga mniej uwagi ze strony kierowcy – m.in. można go od razu zgasić po zakończeniu jazdy, podczas gdy z dieslem warto chwilę poczekać.
Samochody zasilane benzyną są obecnie tańsze niż te z silnikiem wysokoprężnym, ale z kolei paliwo do nich jest droższe (zwłaszcza wysokooktanowe 98). Choć zużywają go więcej niż diesle, lepiej sprawdzają się podczas pokonywania krótszych tras. Dobrze radzą sobie podczas pracy z niedogrzanym silnikiem, np. w trakcie regularnych, krótkich postojów w mieście.
Diesel czy benzyna – wady i zalety. Porównanie
Poniżej znajdziesz czytelne zestawienie kluczowych cech obu rodzajów jednostek napędowych. Dzięki niemu łatwiej będzie Ci znaleźć odpowiedź na pytanie co jest lepsze: diesel czy benzyna.
Cecha | Silnik diesla | Silnik benzynowy |
Cena zakupu/cena paliwa | Droższe/Niższa | Tańsze/Wyższa |
Spalanie | Niższe | Wyższe |
Przeznaczenie | Na dłuższe trasy | Do miasta |
Koszt napraw | Wyższy | Niższy |
Emisja spalin/hałas | Większa/Wyższy | Mniejsza/Niższy |
Praca zimą | Wymaga rozgrzania | Nie wymaga rozgrzewania |
Lepszy diesel czy benzyna? Podsumowanie
Wątpliwości „lepszy diesel czy benzyna” dotyczą wielu kierowców. Wiedzą o tym także producenci, którzy często oferują całą gamę jednostek napędowych dla danego modelu.
Wybierając markę Kia, zwróć uwagę na model Sportage. W wersji na rok 2025 jest dostępny z silnikiem benzynowym o mocy 160 KM, jako hybryda o mocy 215 KM oraz z napędem plug-in hybrid generującym 252 KM.
Jeśli preferujesz diesla, dobrym wyborem będzie przestronna, nowa Kia Sorento, która może pochwalić się silnikiem o pojemności 2.2 litra o mocy 193 KM. Model ten niedługo pojawi się w salonach, a na razie możesz go skonfigurować i zamówić przez stronę Kia.
Wybór między dieslem a benzyną jest bardzo istotny, ponieważ przekłada się nie tylko na komfort jazdy, lecz także na koszt utrzymania samochodu. Warto się zatem dobrze zastanowić, który rodzaj jednostki napędowej w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej.
Powiązane
Rejestracja nowego samochodu krok po kroku. Formalności
20 grudnia, 2024
Spełnienie motoryzacyjnego marzenia o nowym samochodzie z salonu to ekscytujący moment, który wiąże się także z koniecznością dopełnienia formalności, które…
Aktualności Ceed Ceed Kombi Plug-in Hybrid (PHEV) Spalinowy Rodzinny Hatchback Kombi
Kia Ceed hatchback i kombi – cena, dane techniczne. Którą wersję wybrać?
15 grudnia, 2024
Ceed to Kia, o której śmiało można powiedzieć, że jest europejska. Zaprojektowana w Europie i z uwzględnieniem oczekiwań europejskich klientów,…
Prezent (nie tylko) dla fana motoryzacji
10 grudnia, 2024
Smycz, breloczek, kubek, pendrive – zazwyczaj z takimi przedmiotami kojarzą się nam „prezenty” brandowane logotypami różnych marek. Ale spokojnie, nie…