Kilka lat temu na rynku pojawiła się nowa kategoria samochodów, które zyskują na popularności i które sami producenci nazywają crossoverami. Choć często wyglądem przypominają one SUV-y to jednak nimi nie są. Jakie są podobieństwa i różnice pomiędzy tymi segmentami?
SUV a crossover – jaka jest różnica?

Spis treści:
Kia Sportage i Kia XCeed. Oba modele formalnie reprezentują segment C, czyli aut kompaktowych. Oba mają podwyższone nadwozia. Oba mają też zwiększone prześwity w porównaniu do np. tradycyjnych hatchbacków. A mimo to Sportage jest przedstawicielem SUV-ów, a XCeed to crossover. Dlaczego?
Czym jest SUV?
SUV (z angielskiego Sport Utility Vehicle) to wymyślony jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku akronim określający samochody uterenowione. Nie rasowe terenówki zbudowane na ramie, ale podwyższone auta wyposażone w napęd na cztery koła, radzące sobie w trudniejszych warunkach, ale jednocześnie zapewniające komfort jazdy, prowadzenie, wyposażenie i osiągi typowe dla samochodów osobowych.
Dobrym przykładem SUV-a może być np. Kia Sportage, Kia Sorento i Kia EV9. Wyglądem przypominają one auta terenowe, mogą być wyposażone w napęd na cztery koła, ale mają też cechy typowych samochodów osobowych.
Czym jest crossover?
Crossover to z angielskiego krzyżówka. I faktycznie auta określane tym mianem są najczęściej „krzyżówką” samochodów z różnych segmentów – vanów z SUV-em czy kombi z terenówką, bywa, że nawet… SUV-a i kabrioletu.
W gamie Kia jest pięć modeli, które możemy określić mianem crossoverów – Stonic, XCeed, Niro oraz EV3 i EV6. Przykładowo Stonic jest typowo miejskim crossoverem, a np. EV6 nosi cechy coupe.
SUV a crossover – budowa i konstrukcja
Pod kątem technicznym, zastosowanej platformy czy rozwiązań technologicznych SUV-y i crossovery są bardzo do siebie podobne. Wszystkie mają nadwozia samonośne, podobnie skonstruowane zawieszenia, mogą mieć nawet identyczne skrzynie biegów i silniki.
Niemniej SUV-y z reguły mają większe prześwity, mniejsze zwisy, lepsze kąty natarcia i zjazdu, a do tego występują w wersjach z napędem na cztery koła (w standardzie lub opcjonalnie). Do tego ich podwozia często są lepiej zabezpieczone przed uszkodzeniem (np. mają mocniejsze osłony silnika). Często mają również tryby jazdy terenowej, które odpowiednio sterują np. przepustnicą, skrzynią biegów oraz systemami bezpieczeństwa (ABS i kontrola trakcji), ułatwiając jazdę w błocie czy piachu. Jednym słowem – SUV-y są konstruowane z myślą o jeździe nie tylko po asfalcie, ale również poza nim.
Crossovery z reguły mają napęd tylko na jedną oś (przednią lub tylną), ale są wyjątki od tej reguły – niektóre modele również występują w wersjach z napędem na cztery koła. Dobrym przykładem jest Kia EV6 AWD. Tu jednak napęd na cztery koła ma przede wszystkim zapewniać lepsze osiągi, prowadzenie i przyczepność na drodze. Owszem, dzięki prześwitowi wynoszącemu 16 cm EV6 będzie w stanie zjechać z asfaltu np. na leśną drogę, ale w poważniejszy teren nie wjedzie. Tam lepiej sprawdzi się np. Sportage lub Sorento.
Różnice wizualne i stylistyczne między SUV-em a crossoverem
SUV-y zazwyczaj prezentują się potężniej. Wyglądem bardziej przypominają samochody terenowe. Z reguły są też wyższe niż crossovery (np. Kia Sportage ma 165 cm wysokości, podczas gdy Kia EV6 jest o 10 cm niższa). Podobnie jest pod względem prześwitu – ten w SUV-ach jest zazwyczaj większy niż w crossoverach.
Crossovery są bardziej smukłe i opływowe, nieco niższe, mają mniejszą powierzchnię czołową. Wszystko to powoduje, że cechuje je niższe zużycie paliwa. Ich gabaryty sprawiają, że łatwiej niż SUV-ami porusza się nimi po mieście, choć nie jest to regułą. Najczęściej mają akcenty stylistyczne upodabniające je do SUV-ów – nadkola z charakterystycznymi nakładkami, relingi czy zderzaki i progi nadające im bardziej terenowego wyglądu.
Crossover a SUV – przeznaczenie i codzienne użytkowanie
SUV świetnie sprawdzi się w przypadku, gdy zdarza nam się zjechać z asfaltu w związku z czym przydadzą nam się właściwości terenowe – sprawny napęd na cztery koła, większy prześwit, tryby jazdy terenowej. SUV-y z reguły mogą też ciągnąć za sobą cięższe przyczepy – w przypadku Sorento z silnikiem diesla oraz EV9 dopuszczalna masa całkowita przyczepy hamowanej to aż 2500 kg.
Crossovery przez niższą masę własną, mniejsze gabaryty i lepszą aerodynamikę są z reguły bardziej ekonomiczne, zwarte, cichsze, bardziej dynamiczne i lepiej się prowadzą, szczególnie przy wyższych prędkościach. Mówiąc krótko, lepiej sprawdzają się na asfalcie czy w mieście. Dobre przykłady to Kia EV3, Niro czy XCeed. To kompaktowe crossovery z napędem tylko na jedną oś, a więc w teren się nimi nie zapuścimy. Ale mają bardzo przestronne wnętrza i podwyższone nadwozia, zwiększone prześwity i większe koła. To wszystko choćby ułatwia wsiadanie i wysiadanie, poprawia widoczność zza kierownicy, ułatwia wjeżdżanie na krawężniki, wjazd do garaży podziemnych, czy przejeżdżanie przez progi zwalniające. Zmniejsza też ryzyko uszkodzenia auta np. podczas jazdy dziurawymi drogami.
Co wybrać? SUV-a czy crossovera?
Wszystko zależy od naszych potrzeb i tego w jakich warunkach użytkujemy auto. Jeżeli zdarza nam się zjeżdżać z asfaltu w nieco trudniejszy teren, ciągamy przyczepy albo po prostu lubimy, gdy auto ma terenowy charakter i wygląd, to SUV będzie najlepszym rozwiązaniem.
Z kolei, gdy potrzebujemy auta przestronnego, ale jeździmy głównie po mieście albo w trasy, pierwszoplanową rolę gra komfort jazdy, jakość prowadzenia, osiągi i niskie zużycie paliwa czy energii, to lepszym rozwiązaniem będzie crossover.
FAQ
Czym różni się crossover od SUV-a?
Przede wszystkim SUV-y mają większe możliwości terenowe. Wyglądem też bardziej przypominają auta w off-roadowe – są wyższe, potężniejsze, mają większe prześwity.
Crossovery mają akcenty stylistyczne nawiązujące do SUV-ów, ale najlepiej czują się na asfalcie. Często w ogóle nie mają napędu na cztery koła (choć są wyjątki, jak Kia EV6), ale za to lepiej się prowadzą, są bardziej komfortowe i ekonomiczne.
Czy crossover to to samo, co SUV?
Niektórzy używają tych pojęć wymiennie, ale formalnie rzecz ujmując to dwie różne kategorie pojazdów. SUV-om bliżej do prawdziwych terenówek, a crossovery to auta osobowe łączące niektóre cechy stylistyczne SUV-ów z nadwoziami samochodów z innych segmentów np. vanów, kombi albo coupe.
Który samochód lepszy – SUV czy crossover?
Wszystko zależy od naszych potrzeb i tego, jak zamierzamy użytkować auto. Jeżeli w planach mamy wycieczki poza utwardzonymi drogami albo holowanie przyczep, lepszy będzie SUV z napędem na cztery koła. Jeżeli natomiast bardziej cenimy sobie osiągi, jakość prowadzenia, ciszę i komfort, niższe zużycie paliwa lub energii, to lepszym wyborem może okazać się crossover.
Czy SUV-y są bezpieczniejsze niż crossovery?
Wiele osób kupuje SUV-a, bo bezpieczniej się w nim czuje. Wpływ na to mają gabaryty auta, jego terenowy wygląd i wyższa pozycja za kierownicą. Ale w rzeczywistości SUV-y są tak samo bezpieczne, jak inne rodzaje samochodów, włącznie z crossoverami. Wszystkie modele Kia są projektowane tak, aby zapewniały swoim pasażerom maksimum bezpieczeństwa, niezależnie czy mówimy o Stonicu, czy o potężnym EV9.
Powiązane

Użytkowy PV5 Modele Elektryczny (EV) Rodzinny
Kia PV5. Cena i specyfikacja
30 maja, 2025
Kia opublikowała cennik swojego pierwszego elektrycznego modelu użytkowego – modelu PV5. I to zarówno w wersji osobowej, jak i dostawczej.…

Wilgoć w samochodzie – przyczyny, skutki i skuteczne sposoby na jej usunięcie
23 maja, 2025
Zaparowane szyby, nieprzyjemny zapach, przemoczone dywaniki czy nawet pojawiająca się pleśń to nie tylko uciążliwości dnia codziennego, ale także poważne…

Aktualności Modele Picanto Spalinowy Miejski Hatchback
Kia Picanto – cena, dane techniczne, wyposażenie. Którą wersję wybrać?
15 maja, 2025
Kia Picanto to jeden z najmniejszych modeli dostępnych na polskim rynku. Ale w segmencie aut typowo miejskich wyróżnia się stylistyką,…