Rosnąca popularność aktywnych form wypoczynku sprawiła, że coraz więcej osób rozważa zakup przyczepy. Czy to kempingowej, czy służącej do transportu motocykli, quadów, skuterów wodnych, łodzi, koni etc. Jaką przyczepę można ciągnąć mając kat. B, a jaka wymaga dodatkowych uprawnień? Co zrobić, aby uzyskać te uprawnienia?
Prawo jazdy na przyczepę – różnice pomiędzy kategorią B, B+E i B96

Spis treści:
Prawo jazdy na przyczepę – wprowadzenie
Współczesne samochody projektuje się nie tylko z myślą o komforcie, bezpieczeństwie czy osiągach, ale też tak, aby ułatwiały i umilały spędzanie wolnego czasu. Przykłady? Kia EV9 może być wyposażona w drugi rząd siedzeń, które można odwrócić tyłem do kierunku jazdy i ma w standardzie gniazdo 230V, z którego na polu kempingowym przez kilka dni można zasilać urządzenia o łącznej mocy prawie 3,7 kW (czajnik, projektor, oświetlenie zewnętrzne, kuchenkę elektryczną, rowery elektryczne, ogrzewanie namiotu, przyczepę kempingową etc.). Do tego może holować przyczepę o masie aż 2500 kg, czyli w praktyce dużą kempingową, albo nawet spory jacht czy łódź motorową.
Taki sam uciąg ma Sorento z silnikiem Diesla, z kolei mniejszy Sportage w wersji benzynowej da sobie radę z przyczepami ważącymi 1,5 tony. Też nieźle, bo to wystarczy do ciągnięcia średniego kempingu, czy sporej łódki. Nawet kompaktowe Kie EV3 oraz xCeed mogą holować przyczepy o masie 1000 kg, czyli w praktyce parę motocykli, quadów lub skuterów wodnych.
Niemniej fakt, że jakiś samochód może holować ciężką przyczepę nie oznacza, że my możemy to robić jako kierowca. Przepisy jasno określają, jakie przyczepy możemy holować mając uprawnienia kategorii B, a na które będziemy musieli uzyskać specjalne prawo jazdy, czyli kategorię B96 lub B+E. Czym one się różnią?
Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, że w przepisach określających to, jakie przyczepy możemy ciągnąć, używa się określenia DMC, czyli Dopuszczalna Masa Całkowita. Chodzi zatem nie o wagę samej przyczepy czy auta, ale ich całkowitą dopuszczalną masę np. po załadowaniu bagażami i z pasażerami na pokładzie. W przypadku kategorii B DMC wynosi 3500 kg, dla B96 będzie to 4250 kg, a dla B+E aż 7000 kg.
Jakie jest DMC naszego auta i przyczepy, którą mamy lub chcemy kupić? Najszybciej informacje te znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym lub w danych technicznych producenta.
Jaką przyczepę można ciągnąć na kategorię B?
Jeżeli mamy prawo jazdy kat. B, to możemy holować dwa rodzaje przyczep:
Takie, których DMC nie przekracza 750 kg, czyli de facto lekkie przyczepki przeznaczone do transportu towarów, ewentualnie małe lawety do transportu jednego motocykla czy skutera wodnego. Na rynku są też małe przyczepy kempingowe z DMC do 750 kg. W takim wypadku dopuszczalna masa całkowita całego zestawu (samochód + przyczepa) może wynosić 4250 kg (3500 kg dla samochodu i 750 kg dla przyczepy)
Przyczepy, które mają DMC powyżej 750 kg, ale tu trzeba spełnić dwa warunki. Po pierwsze, przyczepa taka musi mieć własne hamulce. Po drugie, DMC całego zestawu nie może przekraczać 3500 kg. W praktyce oznacza to, że jeżeli DMC naszego auta to 2000 kg, to DMC przyczepy nie może być większa niż 1500 kg. Przykładowo, DMC Kii Sorento 2.2 CRDi w wersji siedmioosobowej to 2600 kg, a więc DMC przyczepy może wynosić maksymalnie 900 kg. Ale np. DMC Kii Sportage 1.5 T-GDI AWD wynosi 2180 kg, a więc DMC przyczepy może wynosić 1320 kg.
Jaką przyczepę można ciągnąć na kategorię B96?
W tym wypadku limit DMC dla całego zestawu zostaje podniesiony z 3500 do 4250 kg. Oznacza to, że mając prawo jazdy na przyczepę B96 do wspomnianego Sorento możemy podłączyć przyczepę o DMC 1650 kg, a to daje już spore możliwości. Ale już w przypadku Kii EV9, która w wersji sześcioosobowej ma DMC 3190 kg, będziemy mogli holować przyczepę o DMC wynoszącej maksymalnie 1060 kg. Czyli w praktyce raczej mały kemping, niewielką motorówkę, ewentualnie dwa skutery wodne, quady czy motocykle.
Jaką przyczepę można ciągnąć na kategorię B+E?
W przypadku tych uprawnień możliwości są już naprawdę spore, bo samochodem o DMC 3500 kg możemy holować przyczepy o DMC 3500 kg. Czyli dopuszczalna masa całkowita całego zestawu to aż 7000 kg. Siedem ton! Samochody osobowe zdolne uciągnąć taką masę to prawdziwa rzadkość i zazwyczaj są to duże SUV-y lub auta terenowe, za które trzeba zapłacić grubo powyżej 500 tys. zł (np. Range Rover, Mercedes GLS). Ale na tle „normalnych” samochodów Kia Sorento i EV9 osiągają naprawdę imponujące wyniki – w pierwszym przypadku maksymalna masa całego zestawu może wynosić 5100 kg, a w drugim – aż 5740 kg.
Jak zdobyć uprawnienia B96 i B+E?
Jeżeli mamy już prawo jazdy kat. B, to najszybciej uzyskamy uprawnienia B96. Nie trzeba przechodzić kursu ani zdawać egzaminu teoretycznego. Wystarczy zapisać się na egzamin praktyczny, podczas którego będziemymusieli m.in. samodzielnie podpiąć przyczepę, wykonać kilka manewrów na placu oraz przez co najmniej 25 minut jeździć w rzeczywistym ruchu drogowym.
Takie prawo jazdy na przyczepę to dobre rozwiązanie dla tych, którzy mają już doświadczenie z jazdy z przyczepą i chcieliby mieć możliwość prowadzenia nieco większego zestawu z DMC 4250 zamiast 3500 kg. Natomiast otwarcie należy powiedzieć, że osoby, które nigdy wcześniej nie holowały przyczepy albo robiły to dosłownie kilka razy, mogą mieć problem ze zdaniem egzaminu. W ich przypadku zalecałbym przygotowanie w postaci kilku godzin kursu. Albo od razu pełen kurs i przejść na poziom wyżej, czyli zrobienie uprawnień B+E, czyli „prawdziwego”prawa jazdy na przyczepę.
W tym wypadku konieczne będzie udanie się na obowiązkowy kurs, który kosztuje 1500-2500 zł i obejmuje 15 godzin zajęć praktycznych. Trzeba też złożyć wniosek o założenie PKK, czyli profilu kandydata na kierowcę – do tego wymagane jest orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdem, aktualne zdjęcie oraz kserokopia prawa jazdy. Po kursie pozostaje nam przystąpić do egzaminu państwowego w wybranym WORD-zie. Koszt to 250 zł, nie musimy zdawać teorii, a jedynie praktykę – m.in. czynności kontrolno-obsługowe przy przyczepie, manewry na placu, jazda po łuku i co najmniej 40 minut jazdy w rzeczywistym ruchu drogowym. Po pozytywnym zakończeniu egzaminu, w ciągu maksymalnie dziewięciu dni będziemy mogli odebrać nowe uprawnienia.
Przyczepa kempingowa a prawo jazdy
Warto podkreślić, że rodzaj posiadanych uprawnień nie wpływa na to, jaki rodzaj przyczepy możemy ciągnąć. Liczy się tylko DMC, a nie to czy przyczepa jest kempingowa, służy do przewozu motocykli, łodzi czy drewna opałowego. Jeżeli tylko mieścimy się w limitach DMC, a możliwości naszego auta na to pozwalają, to możemy ciągnąć nawet przyczepę z koniem mając wyłącznie prawo jazdy kat. B. Specjalistyczne prawo jazdy na przyczepę jest zbędne.
FAQ
Czy mogę ciągnąć przyczepę kempingową na kategorię B?
Tak. Pod warunkiem, że jej dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 750 kg, a jeżeli przekracza to DMC całego zestawu (samochód + przyczepa) nie jest większa niż 3500 kg.
Czym różni się B96 od B+E?
Prawo jazdy na przyczepę B96 nie wymaga uczestnictwa w kursie, a jedynie zdania państwowego egzaminu praktycznego. Upoważnia do prowadzenia zestawów, których DMC nie przekracza 4250 kg. NIemniej warto zwrócić uwagę, że jest to dobra opcja wyłącznie dla tych osób, które już mają doświadczenie w jeździe z przyczepą i chcą mieć możliwość prowadzenia nieco cięższych zestawów bez konieczności odbywania kursu. Jeżeli ktoś nie ma takiego doświadczenia, to powinien rozważyć prawo jazdy na przyczepę B+E. Wymaga ono udziału w 15-godzinnym kursie praktycznym, a następnie przystąpienia do państwowego egzaminu praktycznego. Po jego zdaniu otrzymujemy uprawnienia do holowania przyczep o DMC 3500 kg i kierowania zestawami o DMC aż 7000 kg.
Jakie są ograniczenia prędkości z przyczepą?
Ograniczenie na obszarze zabudowanym jest takie samo, jak dla innych pojazdów i wynosi 50 km/h. Ale poza terenem zabudowanym ograniczenia się zmieniają – na drogach jednojezdniowych z przyczepą pojedziemy maksymalnie 70 km/h, a na drogach dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach – 80 km/h. I nie ma żadnego znaczenia, czy mamy prawo jazdy kat. B, B96 czy B+E. Limit obowiązuje wszystkie auta osobowe z nawet najmniejszymi przyczepami.
Powiązane

Aktualności Modele EV3 EV6 i EV6 GT EV9 Picanto Ceed Ceed Kombi ProCeed XCeed Stonic Niro Sportage Sorento Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV) Spalinowy Miejski Rodzinny Sportowy SUV/Crossover Hatchback Kombi
Klasy aut – co oznaczają segmenty A, B, C, D, E i F?
10 maja, 2025
Samochody podzielić możemy ze względu na rodzaj nadwozia (np. sedan, kombi, SUV, kabriolet etc.) albo segment, jaki reprezentują. W tym…

PV5 Kia i rynek Aktualności EV4 Koncepcyjne Inne modele Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV)
Hybrydy nowej generacji, pickupy, auta autonomiczne i kurierzy-roboty. Tak zmieni się Kia
30 kwietnia, 2025
Kia zaprezentowała strategię rozwoju na najbliższe lata. Wynika z niej m.in. że firma już za dwa lata chce wprowadzić na…

Użytkowy PV5 Aktualności Modele EV6 i EV6 GT Elektryczny (EV)
Poznań Motor Show 2025. Europa się poddała
27 kwietnia, 2025
Po latach posuchy wywołanej pandemią koronawirusa, największe targi motoryzacyjne Polsce nareszcie odżyły. Co wydaje się symptomatyczne, stało się tak za…