59 europejskich dziennikarzy wybrało samochodem roku Kię EV6. Na zdominowanym przez marki niemieckie i francuskie rynku wygrali Koreańczycy. Po raz pierwszy w niemal 60-letniej historii konkursu. Nie ma wydarzenia, które lepiej obrazowałoby przemiany zachodzące na motoryzacyjnym rynku i jednocześnie podsumowywało przemianę samej Kii.
Kia europejskim samochodem roku! To rzecz bez precedensu

Spis treści:
Zacznijmy od tego, że było to czwarte podejście Kii do finału europejskiego COTY. Wcześniej marka już trzykrotnie trafiała do finałowej siódemki – w 2018 r. ze Stingerem, rok później z Ceedem, a w 2020 r. z XCeedem. Jednocześnie były to pierwsze koreańskie samochody, które znalazły się w ścisłej czołówce konkursu w jego 59-letniej historii. Czyli już wtedy powody do zadowolenia były duże. A teraz są jeszcze większe.

Przekonać do siebie 59 jurorów z 22 krajów (pierwotnie było ich 61, ale Rosjanie z oczywistych względów zostali wykluczeni), to naprawdę nie lada osiągnięcie. Szczególnie gdy 30 z nich reprezentuje Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Włochy i Hiszpanię, czyli największe motoryzacyjne rynki w Europie, które – siłą rzeczy – są szczególnie przywiązane do własnych produktów. A w najlepszym wypadku do produktów europejskich. Dowody? Proszę bardzo! Od 1980 roku tylko pięć razy tytuł Samochodu Roku zdobywała marka spoza Starego Kontynentu. W tym czasie niemieckim markom tytuł przypadł w udziale 15 razy, francuskim 10, a włoskim – 8 razy. Koreańskie marki nigdy nie dostąpiły tego zaszczytu. Najdalej zajechała Kia Ceed w 2018 roku, która wywalczyła 3. miejsce (pierwsze wówczas było Volvo XC40, a drugi Seat Ibiza). A Hyundai ani razu nie znalazł się w pierwszej trójce.

Coś ewidentnie się zmieniło, pękł jakiś mur. Ale były ku temu wyraźne, obiektywne powody. – To miła niespodzianka, że tytuł Samochodu Roku zdobywa Kia EV6. Najwyższy czas, aby koreańska marka i grupa zostały nagrodzone. Ciężko pracowali nad tym samochodem. Tempo rozwoju Kii jest naprawdę imponujące – tak podsumował wyniki COTY 2022 Frank Janssen, przewodniczący konkursowego jury. Kia pokonała Renault Mégane E-Tech, Peugeota 308, Hyundaia Ioniq 5, Škodę Enyaq iV, Forda Mustanga Mach-E iCuprę Born.. Co więcej, o ile zazwyczaj o zwycięstwie decydowały pojedyncze punkty, to tym razem EV6 zyskało znaczącą przewagę nad konkurentami. W finalnym głosowaniu punktacja była następująca:
- Kia EV6 – 279 pkt
- Renault Megane E-Tech – 265 pkt
- Hyundai Hyundai Ioniq 5 – 261 pkt
- Peugeot 308 – 191 pkt
- Skoda Enyaq iV – 185 pkt
- Ford Mustang Mach-E – 150 pkt
- Cupra Born – 144 pkt

Wyraźnie widać, że w ostatecznym starciu liczyły się tylko trzy samochody – Kia, Renault i Hyundai. Reszta w zasadzie nie miała do nich podjazdu i mnie to nie dziwi. Cupra Born to Volkswagen ID.3 w przebraniu, żadna nowość. Peugeot 308? Po prostu kompakt. Ładny, ale nic rewolucyjnego nie wnosi do segmentu, a czasy mamy takie, że od aut wymaga się czegoś więcej niż przyciągającego oko designu. Skoda Enyaq iV niczym nie urzekała „zwykłych” dziennikarzy w testach, nie rozumiem więc czemu miałaby urzec kogoś z COTY (szczerze mówiąc nie rozumiem nawet dlaczego znalazła się w finałowej siódemce). Natomiast zaskoczony jestem przedostatnią pozycją Forda Mustanga Mach-E, który zbierał przecież w prasie takie dobre recenzje w ostatnich miesiącach. Myślę, że to kwesta tego, że jurorzy COTY mieli okazję przesiąść się prosto z niego do EV6. A wówczas czar pryskał i już nie jawił im się jako taki dobry.
Przechodząc do finałowej trójki, to ewidentnie Hyundai i Renault musiały stoczyć niemały bój o to, które z nich będzie na 2. miejscu. Ostatecznie dzielą je tylko 4 punkty. Przewagą Hyundaia z pewnością był design, kilka wersji napędów (RWD lub AWD), silnikowych i pojemności baterii do wyboru, no i ultraszybkie ładowanie. Renault przede wszystkim należą się brawa za odwagę, bo nowe Megane będzie już tylko elektrykiem. Ale wygląda naprawdę dobrze, ponoć ma bardzo efektywne napędy o niewygórowanej mocy i generalnie jest udanym „normalnym” elektrycznym kompaktem, nie porównywalnie lepszym niż np. Volkswagen ID.3.

A czemu wygrała akurat Kia EV6? Maciej Ziemek, polski juror w COTY w uzasadnieniu napisał tak: „Atrakcyjny design z odważnymi detalami, bardzo dobra jakość wykonania wnętrza, ergonomiczna i prosta obsługa oraz znakomite – osiągi, właściwości jezdne i precyzja prowadzenia sprawiają, że Kia EV6 najlepiej spełnia wszystkie kryteria Samochodu Roku. Do tego dochodzą możliwość ultraszybkiego ładowania i zasilania innych odbiorników energią zgromadzoną w akumulatorze”. Z kolei drugi z polskich jurorów, Roman Popkiewicz podkreślił w swojej opinii, że „elektryczna Kia jest płynna, dopracowana i zapewnia kierowcy bardzo dobre odczucia podczas jazdy. EV6 jest jednym z tych samochodów, którymi naprawdę chcesz jeździć”.
Ja myślę, że oprócz wymienionych powyżej atutów, w EV6 chodzi o jeszcze coś. O różnorodność. Można wybierać spośród dwóch rodzajów napędów (AWD lub RWD), dwóch pojemności akumulatorów i aż czterech wersji mocy oraz dwóch stylistycznych (jak crossover lub usportowione GT-Line). Każdy może znaleźć tu coś dla siebie – jeżeli zamiast mocy woli większy zasięg, to wersją 229 KM RWD z baterią 77,4 kWh może przejechać ponad 500 km. A jeżeli kocha emocje, to może zamówić GT z motorem, który będzie miał nieprawdopodobne 585 KM i 740 Nm. Osiągi na poziomie Porsche Taycana Turbo w samochodzie znacznie większym i ze trzy razy tańszym. I choćby za sam ten fakt nieskromnie uważam, że tytuł samochodu roku Kii EV6 po prostu się należał.

Swoją drogą, słowa uznania należą się też europejskiemu COTY, bo pozostało w zasadzie jedynym konkursem na świecie, który nie podzielił się na kategorie. Nie ma tu miejskiego auta roku, SUV-a roku, kombi roku etc. – Nie zapewniamy trofeum każdej marce. Na końcu mamy tylko jednego zwycięzcę i dlatego ta nagroda jest tak rozpoznawalna – podkreśla Frank Janssen. W świetle tego nagroda dla EV6 powinna cieszyć jeszcze bardziej.
Powiązane

PV5 Kia i rynek Aktualności EV4 Koncepcyjne Inne modele Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Hybrydowy (HEV)
Hybrydy nowej generacji, pickupy, auta autonomiczne i kurierzy-roboty. Tak zmieni się Kia
30 kwietnia, 2025
Kia zaprezentowała strategię rozwoju na najbliższe lata. Wynika z niej m.in. że firma już za dwa lata chce wprowadzić na…

Użytkowy PV5 Aktualności Modele EV6 i EV6 GT Elektryczny (EV)
Poznań Motor Show 2025. Europa się poddała
27 kwietnia, 2025
Po latach posuchy wywołanej pandemią koronawirusa, największe targi motoryzacyjne Polsce nareszcie odżyły. Co wydaje się symptomatyczne, stało się tak za…

Aktualności Modele Ceed Kombi Spalinowy Rodzinny Kombi
Kia Ceed kombi 1.5 T-GDI Tribute. Po prostu bardzo (TEST)
25 kwietnia, 2025
Nie jest najmłodszy, nie powala na kolana osiągami, a jego wnętrze jest – biorąc pod uwagę obecne trendy – bardzo…