Jakie zasięgi mają elektryczne modele Kia w 2025? EV3, EV4, EV4 Fastback, EV5, EV6 i EV9

Zasięg to jeden z najważniejszych parametrów, jaki bierzemy pod uwagę przy wyborze samochodu elektrycznego. Ale nie zawsze jest on decydujący – wszystko zależy od tego, do czego zamierzamy wykorzystywać samochód. Sprawdzamy, ile kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu wszystkimi elektrycznymi modelami Kia: EV3, EV4, EV4 Fastback, EV5, EV6 i EV9. Które z nich będą wystarczające do miasta, a które sprawdzą się w trasie?

Jakie zasięgi mają elektryczne modele Kia w 2025? EV3, EV4, EV4 Fastback, EV5, EV6 i EV9

    Spis treści:

Co oznacza zasięg auta elektrycznego i od czego zależy?

Tak jak zasięg samochodu spalinowego zależy od jego zużycia paliwa oraz pojemność baku paliwa, tak w przypadku elektryków o zasięgu decydują dwa parametry – pojemność akumulatora oraz zużycie energii. Mówiąc krótko, jeżeli akumulator ma pojemność 75 kWh, a średnie zużycie energii wynosi 15 kWh, to zasięg samochodu wynosi 500 km.

Oczywiście na realny zasięg auta wpływ ma mnóstwo czynników – prędkość i styl jazdy, ukształtowanie terenu, warunki atmosferyczne (np. kierunek i prędkość wiatru), a w przypadku elektryków w dużej mierze także temperatura zewnętrzna. Nie bez znaczenia oczywiście jest również moc samochodu, jego osiągi, waga czy aktualne obciążenie – samochód z kompletem pasażerów i bagaży zawsze będzie zużywał więcej energii niż taki, którym jedzie sam kierowca.

Żeby choć orientacyjnie móc ocenić zasięg samochodów i porównać je między sobą, stworzono cykl WLTP, według którego homologowane są wszystkie nowe auta oficjalnie sprzedawane na europejskim rynku. Mówiąc krótko, każdy nowy model przechodzi identyczny test laboratoryjny, który pozwala mniej więcej określić zużycie energii i średni zasięg. I właśnie te dane podają w oficjalnych danych technicznych producenci.

Cykl WLTP obejmuje test „na rolkach” w laboratorium przy stałej temperaturze 23 stopni Celsjusza. Ogrzewanie, klimatyzacja oraz wszystkie dodatkowe odbiorniki prądu (np. ogrzewanie foteli, radio etc.) w aucie pozostają wyłączone. Test trwa 30 minut i podczas niego symulowane są realne warunki drogowe w czterech fazach prędkości – niskiej (do 56,6 km/h), średniej (do 76,6 km/h), wysokiej (97,4 km/h) i bardzo wysokiej (do 131,3 km/h). Przez wspomniane 30 minut samochód pokonuje dystans 23 km ze średnią prędkością 46,5 km/h ponieważ każda faza uwzględnia również pełne hamowania oraz przyspieszenia.

W przypadku samochodów elektrycznych oprócz średniego zasięgu WLTP podaje się także drugi parametr – zasięg WLTP w cyklu miejskim. Wynika to z faktu, że samochody na prąd wyposażone są w układy rekuperacji – podczas hamowania odzyskują energię, która trafia do akumulatora. W efekcie zasięg miejski WLTP samochodów elektrycznych może być nawet o 20-30 proc. wyższy, niż zasięg średni.     

Kia EV6 – balans między dynamiką a zasięgiem

EV6 była pierwszym modelem marki Kia zbudowanym na nowatorskiej platformie E-GMP wykonanej w technologii 800V. To oznacza, że na odpowiednich stacjach samochód bardzo szybko się ładuje – od 10 do 80 proc. w czasie zaledwie 18 minut, a tylko 4,5 minuty ładowana wystarcza aby zwiększyć zasięg WLTP o 100 km.

Samochód występuje w dwóch odmianach RWD (z akumulatorami 63 lub 84 kWh), jednej AWD (84 kWh) oraz sportowej GT (84 kWh), która ma 650 KM i przyspiesza do 100 km/h w czasie zaledwie 3,5 sekundy!

Najbardziej wydajną pod względem zasięgu wersją jest Kia EV6 RWD 84 kWh. Auto ma na tylnej osi silnik o mocy 229 KM i przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,7 sekundy. Średni zasięg w trybie mieszanym wynosi 582 km, a w cyklu miejskim aż 766 km. Biorąc pod uwagę bardzo szybki czas ładowania, tę wersję śmiało można polecić osobom pokonującym często większe odległości. Jej realny zasięg autostradowy to około 400-450 km, a więc nawet trasę liczącą 700 km pokonamy wykonując w jej trakcie tylko jedno około 20-minutowe ładowanie.

Wersja AWD o mocy 325 KM ma nieco mniejszy zasięg (522 km w trybie mieszanym i 669 km w mieście), ale odwdzięczy się lepszymi osiągami (5,3 sekundy do 100 km/h) oraz lepszą trakcją na śliskich nawierzchniach za sprawą napędu na cztery koła. Miłośnikom mocnych wrażeń śmiało można polecić 650-konną GT. Zaś tym, którzy jeżdżą przede wszystkim po mieście w zupełności wystarczy podstawowa wersja RWD z akumulatorem o pojemności 63 kWh i 170-konnym silnikiem. Do 100 km/h przyspiesza w 8,7 sekundy, a w cyklu miejskim na jednym ładowaniu przejeżdża 644 km. W trybie mieszanym WLTP – 428 km.

 Kia EV9 – największy SUV elektryczny z dużym akumulatorem

Ponad 5 metrów długości, ogrom miejsca dla siedmiorga lub sześciorga pasażerów i ich bagaży, luksusowe wyposażenie i spektakularny design. Kia EV9 to auto, którego nie sposób nie zauważyć. I nie docenić. Ma tę samą 800-voltową architekturę, co model EV6, umożliwiającą bardzo szybkie ładowanie – od 10 do 80 proc. w czasie 24 minut. Gdy inne auta jeszcze się ładują, Kia EV9 jest już kilkadziesiąt kilometrów bliżej celu. Także dlatego, że ma duży akumulator trakcyjny o pojemności 99,8 kWh. Jaki zasięg on zapewnia?

To zależy, na jaką wersję się zdecydujemy – RWD czy AWD. Ta pierwsza ma jeden silnik elektryczny – odpowiada ona za napęd tylnej osi, ma 203 KM i zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,4 sekundy. Zasięg w cyklu mieszanym WLTP to w tym wypadku 563 km, zaś w mieście aż 774 km. Wersja AWD ma dodatkowy silnik na przedniej osi, a łączna moc auta to 384 KM. 100 km/h na prędkościomierzu pojawia się po zaledwie 6 sekundach, a w wersji GT-Line nawet po 5,3 sekundy (to za sprawą większego momentu obrotowego wynoszącego 700 zamiast 800 Nm). Średni zasięg WLTP w tym wypadku to 512 km (505 km dla GT-Line), a miejski – 682 km. Trzeba jednak mieć na uwadze, że oba te parametry nie zakładają wykorzystania pełnych możliwości EV9 AWD. Pomiarów WLTP dokonano bowiem w trybie Eco, w którym auto napędza tylko jeden silnik – ten na tylnej osi. Dlaczego zasięg jest zatem mniejszy niż wersji RWD? Wynika to z masy auta – AWD jest cięższe o 124 kg, a więc ma nieco wyższe zużycie energii.

EV9 RWD to dobry wybór dla spokojniejszych kierowców, dla których ważny jest każdy kilometr zasięgu. AWD powinny wybrać osoby oczekujące osiągów i świetnej trakcji, nawet kosztem zasięgu. Przy dynamicznej jeździe AWD będzie zużywało sporo więcej energii niż RWD. Ale da też nieporównywalnie więcej frajdy z jazdy. 

Nowe modele Kia EV – EV3, EV4, EV4 Fastback, EV5, PV5

Kia EV3, EV4 i EV5 również zbudowano na platformie E-GMP, ale w odróżnieniu do EV6 i EV9 nie mają technologii 800-voltowej, tylko 400-voltową. To oznacza nieco mniejszą moc ładowania (do około 130 kW), ale za to pod względem wydajności, aerodynamiki i zasięgu WLTP są prawdziwymi mistrzami.

Kia EV3 to kompaktowy crossover o długości 430 cm z wyjątkowo przestronnym wnętrzem. Dostępny jest w jednej wersji silnikowej (204 KM i około 7,5 sek. do 100 km/h), ale z dwoma akumulatorami do wyboru – 58,3 lub 81,4 kWh. Zasięg w cyklu mieszanym WLTP pierwszej z nich to 436 km, zaś w cyklu miejskim – 584 km. Wersja z większą baterią przejeżdżać ma na jednym ładowaniu odpowiednio 605 i 773 km.

Kia EV4 to kompaktowa nowość dostępna jako klasyczny hatchback lub oryginalny fastback z większym bagażnikiem, nieco bardziej komfortowo wyprofilowaną tylna kanapą, a także lepszą aerodynamiką – a to zapewnia mu także ciut większy zasięg. Obie wersje mają 204-konny silnik oraz dwa rodzaje akumulatora – 58,3 kWh lub 81,4 kWh. Najmniejszy zasięg ma hatchback z mniejszą baterią. Co nie znaczy, że mały, bo to solidne 440 km średnio i 542 km w cyklu miejskim! Rekordzistą pod tym względem jest jednak aerodynamicznie dopracowane EV4 Fastback z akumulatorem 81,4 kWh. Jego zasięg WLTP w cyklu mieszanym to aż 633 km, podczas gdy miejski – 797 km. Co ciekawe EV4 Hatchback po mieście przejedzie nawet… 799 km!

Kia EV5 to najświeższa nowość w gamie elektrycznych Kii. Czerpie garściami z doświadczeń EV3 i EV4. Ma jednak silnik o nieco większej mocy niż one – 217 KM wystarcza, by rozpędzić tego kompaktowego SUV-a o długości 461 cm do 100 km/h w czasie 8,4 sekundy. Akumulator? Z racji na gabaryty auta tylko ten większy o pojemności 81,4 kWh. Zapewnia on autu 530 km zasięgu w trybie mieszanym WLTP, a w mieście to nawet 750 km.

Kierowcy użytkujący elektryka głównie w warunkach miejskich śmiało mogą wybrać EV3 lub EV4 z mniejszym akumulatorem. Nawet one zapewniają zasięg 550-600 km w takich warunkach. Jeżeli natomiast szukacie elektryka do pokonywania dłuższych tras to absolutnym rekordzistą jest EV4 Fastback z akumulatorem 81,4 kWh – na jednym ładowaniu przejedzie średnio 633 km, a z prędkościami 120-130 km/h osiągalne jest 500 km! Ładowanie? Około pół godziny od 10 do 80 proc. Możliwe jest zatem pokonanie wakacyjnej trasy nad Morze Śródziemne z zaledwie dwoma ładowaniami po drodze, które łącznie trwały będą około godziny.

Porównanie – które elektryczne Kia mają największy zasięg w trybie mieszanym?

Jeżeli uporządkujemy listę elektrycznych modeli Kia według ich średniego zasięgu WLTP to wyglądała będzie ona tak: 

  1. Kia EV6 RWD 63 kWh – 428 km
  2. Kia EV3 58,3 kWh – 436 km
  3. Kia EV4 58,3 kWh – 440 km
  4. Kia EV6 GT 84 kWh – 450 km
  5. Kia EV4 Fastback 58,3 kWh – 456 km
  6. Kia EV9 AWD – 512 km
  7. Kia EV6 AWD 84 kWh – 522 km
  8. Kia EV5 81,4 kWh – 530 km
  9. Kia EV9 RWD – 563 km
  10. Kia EV6 RWD 84 kWh – 582 km
  11. Kia EV3 81,4 kWh – 605 km
  12. Kia EV4 81,4 kWh – 625 km
  13. Kia EV4 Fastback 81,4 kWh – 633 km

Zaznaczyć należy w tym miejscu, że dane te dotyczą podstawowych wersji wyposażeniowych. Wyższe wersje, nieco cięższe z racji na dodatki oraz czasami także wyposażone w felgi o większej średnicy, zużywają nieco więcej energii, a co za ty idzie mają także mniejszy zasięg. Różnica to jednak zazwyczaj najwyżej kilkanaście kilometrów.

Porównanie – które elektryczne Kia mają największy zasięg w mieście?

Nieco inaczej przedstawia się ta lista, gdy ułożymy ją według zasięgu w cyklu miejskim WLTP:

  1. Kia EV4 58,3 kWh – 542 km
  2. Kia EV4 Fastback 58,3 kWh – 549 km
  3. Kia EV6 GT 84 kWh – 550 km
  4. Kia EV3 58,3 kWh – 584 km
  5. Kia EV6 RWD 63 kWh – 644 km
  6. Kia EV6 AWD 84 kWh – 669 km
  7. Kia EV9 AWD – 682 km
  8. Kia EV5 81,4 kWh – 750 km
  9. Kia EV6 RWD 84 kWh – 766 km
  10. Kia EV3 81,4 kWh – 773 km
  11. Kia EV9 RWD – 774 km
  12. Kia EV4 Fastback 81,4 kWh – 797 km
  13. Kia EV4 81,4 kWh – 799 km

Tutaj rekordzistą jest EV4 ale w wersji hatchback z akumulatorem 81,4 kWh. Z kolei listę otwiera ten sam model, ale z akumulatorem 58,3 kWh. Jednak nawet w jego przypadku zasięg 542 km uznać można za bardzo dobry.

Co wybrać? To zależy przede wszystkim od naszych potrzeb i upodobań. Jeżeli samochód ma nam służyć głównie do jazdy po mieście, to śmiało możemy celować w wersje z mniejszymi akumulatorami i o mniejszej mocy. Jeżeli dużo podróżujemy na większe odległości i priorytetem jest zasięg, to szukajmy czegoś z większym akumulatorem i jednym silnikiem – tutaj absolutnym rekordzistą jest EV4 Fastback 81,4 kWh, ale bardzo dobrze wypada także EV4 hatchback oraz EV3 z tą samą baterią, a także EV6 RWD 84 kWh i EV9 RWD. A dla miłośników mocniejszych wrażeń, skłonnych poświęcić nieco zasięgu na rzecz mocy, przyspieszenia, trakcji i emocji są EV6 i EV9 w wersjach AWD oraz prawdziwy rodzynek – EV6 GT. 

Udostępnij

facebookxmail

Powiązane

Elektryczna Kia. Ćwierć miliona przebiegu i nadal 95 proc. sprawności!

Aktualności EV3 EV4 EV6 i EV6 GT EV9 Niro EV Elektryczny (EV) Plug-in Hybrid (PHEV) Technologia

Elektryczna Kia. Ćwierć miliona przebiegu i nadal 95 proc. sprawności!

25 listopada, 2025

Jeden z często powielanych stereotypów na temat aut elektrycznych głosi, że akumulatory w takich autach bardzo szybko trzeba będzie wymieniać.…

Kia EV9 RWD vs AWD – różnice w prowadzeniu i zasięgu

Aktualności Modele EV9 Elektryczny (EV) Rodzinny SUV/Crossover Technologia

Kia EV9 RWD vs AWD – różnice w prowadzeniu i zasięgu

20 listopada, 2025

Kia EV9 to największy elektryczny SUV w gamie koreańskiej marki. Model dostępny jest zarówno w wersji z napędem na tylną…

Kia PV5 – elektryczny van przyszłości czy realna alternatywa dla dostawczaka?

Użytkowy PV5 Aktualności Elektryczny (EV)

Kia PV5 – elektryczny van przyszłości czy realna alternatywa dla dostawczaka?

18 listopada, 2025

Kia PV5 to jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli w gamie marki. Producent określa go mianem pojazdu przyszłości, ale jednocześnie już…